Wat is er nieuw

Platies met schimmel

S

Speedy

Guest
Het viel me op dat enkele Platies last hebben van kleine witte schimmelachtige plekjes op het lichaam, ook schuren ze zich af en toe langs planten of hout. Ze zijn verder actief en eten goed. De helft van de Platies (4 stuks) hebben er last van, bij de anderen zie ik niets.

Ik voeg wat foto's toe die het probleem hopelijk wat verduidelijken.

nRDNafC.jpeg

VoCWvoc.jpg

qcOpnD9.jpg

bMU6KdI.jpg

Ook zijn er een tijdje geleden op mysterieuze wijze enkele Corydoras julii overleden. Ik ben nooit achter de oorzaak kunnen komen, misschien zou het ook met deze ziekte te maken kunnen hebben gehad? Dit tekent zich namelijk slecht af op een julii en ik zou het destijds dus gemist kunnen hebben.

Nu weet ik niet goed hoe en waarmee ik moet gaan behandelen. Behandel ik dit als een schimmel, of is de schimmel een gevolg van iets parasitairs of bacterieels?

Is geen schimmel, schimmel is pluizig. Dit is een aangetaste slijmlaag, doorgaans gebeurd dat door stress en stress gebeurd doorgaans door verkeerde omstandigheden (dat kan verkeerde waterwaardes zijn, verkeerde behuizing of verkeerde medebewoners of een combinatie ervan)

Bedankt voor je reactie.

Stress door medebewoners of verkeerde behuizing kan ik eigenlijk uitsluiten. Dan blijven de verkeerde waterwaardes over.

Dit heb ik gemeten met een druppeltest:

pH: 7.5
GH: 8
KH: 6
NH3: 0
NO2: 0
NO3: 20
PO4: 0.5

De temperatuur is 25 graden.

Daar lijkt me niets mis mee?

Wel heb ik Easycarbo gebruikt. Normaal gebruik ik 1 ml per 50 liter, afgelopen week heb ik door wat beginnende algengroei 2 ml per 50 liter gebruikt. Ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem is (de maximale dosis heb ik niet overschreden) maar wie weet?

Wat is nu de beste aanpak? Verder niet behandelen maar gewoon iets meer waterwissels doen (die doe ik al wekelijks 50%)?

Ja dat durf ik dan wel met 100% garantie te geven dat die easycarbo de boosdoener is, dat spul is vrij agressief en je hoort zeer regelmatig dat er dieren door omvallen.

Aanpak van mij zou zijn een fikse waterwissel en voogle in het aquarium doen

Sorry dat ik even in het gesprek deelneem. Volgens mij moet het Easycarbo geen doel op zich zijn maar kan het met een regelmatige interval minder gauw kwaad en dan wel bij de juiste dosering of liever wat minder.

Klopt mijn gedachte @Nicolientje-W ?

Sorry dat ik even in het gesprek deelneem. Volgens mij moet het Easycarbo geen doel op zich zijn maar kan het met een regelmatige interval minder gauw kwaad en dan wel bij de juiste dosering of liever wat minder.

Klopt mijn gedachte @Nicolientje-W ?
Easycarbo is geen plantenvoeding maar een anti-algenmiddel, vandaar datie zo agressief is dus eigenlijk kun je dat beter helemaal niet toevoegen

Ja dat durf ik dan wel met 100% garantie te geven dat die easycarbo de boosdoener is, dat spul is vrij agressief en je hoort zeer regelmatig dat er dieren door omvallen.

Aanpak van mij zou zijn een fikse waterwissel en voogle in het aquarium doen

Dan is het de laatste druppel Easycarbo die ik heb gebruikt. Her en der staat het goed aangeschreven, maar nu ik dit lees en heb meegemaakt stop ik er acuut mee. Het zal me niets verbazen als de sterfte bij de Corydoras er ook mee te maken heeft gehad. Redelijk balen...

Ik ga wat extra waterwissels doen en wat Voogle gebruiken.

Nogmaals dank!

Hoe groot is je aquarium ? Welke vissen ? Welke bodem ? Wat voor filter ? Nog andere elementen in je aquarium zoals beeldjes etc...

Kan mij niet voorstellen dat je corydoras door 2 ml op 50 l water dood zijn gegaan door de EasyCarbo ( wat in principe als een vloeibare C02 is/werkt ). Heb dit zelf langere tijd gebruikt en geen problemen bij de corydoras gezien (geen verschil in gedrag/uiterlijk).
Zou zelf het probleem ergens anders zoeken.

Lastig, als je de maximale dosering van die easycarbo niet hebt overschreden lijkt het mij ook niet direct de oorzaak. Of in ieder geval, ik durf niet met 100% zekerheid te stellen dat dit de oorzaak is geweest maar sluit het ook niet uit.
Zelf gebruik ik soms ook easycarbo en ook in een bak met platies maar eigenlijk wel altijd de halve aanbevolen dosering. Want het blijft inderdaad gemeen spul. De werkende stoffen in die 'vloeibare co2' is glutaraldehyde en dat is gewoon een biocide. Het breekt wel snel af dus direct water verversen lijkt mij niet nodig. Kijk eens hoe het gaat als je een tijdje geen easycarbo gebruikt, herstelt de huid zich dan?

Hoe groot is je aquarium ? Welke vissen ? Welke bodem ? Wat voor filter ? Nog andere elementen in je aquarium zoals beeldjes etc...
Mijn aquarium is een Juwel Rio 350, ik gebruik de ingebouwde filter.
Qua inrichting heb ik wat spiderwood gebruikt, en de bodem is van afgerond fijnkorrelig (1-2 mm) grind met een gedeelte zand. Verder geen beeldjes o.i.d. Qua planten heb ik de wat eenvoudige soorten gekozen zoals Javavaren, Anubias en Echinodorus.

Er zitten vuurneon's (10), platies (8) en Corydoras (6) in. De bak is op dit moment wat onderbezet.

Lastig, als je de maximale dosering van die easycarbo niet hebt overschreden lijkt het mij ook niet direct de oorzaak. Of in ieder geval, ik durf niet met 100% zekerheid te stellen dat dit de oorzaak is geweest maar sluit het ook niet uit.
Zelf gebruik ik soms ook easycarbo en ook in een bak met platies maar eigenlijk wel altijd de halve aanbevolen dosering. Want het blijft inderdaad gemeen spul. De werkende stoffen in die 'vloeibare co2' is glutaraldehyde en dat is gewoon een biocide. Het breekt wel snel af dus direct water verversen lijkt mij niet nodig. Kijk eens hoe het gaat als je een tijdje geen easycarbo gebruikt, herstelt de huid zich dan?

Ik ga sowieso stoppen met Easycarbo, dus inderdaad maar eens kijken of er dan herstel plaats gaat vinden. Ik zou op dit moment ook niet meer weten waar ik het probleem anders zou moeten zoeken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat deze platy te wild is geweest. Het lijkt alsof zij een schub mist. Zit er hout of stenen in waarin zij zich kan vastzwemmen of tegen aan stoten? Ik denk dat ze wilde vluchten voor een opdringerige man. Verder zou ik mij er geen zorgen om maken. Dit ziet er uit als een "gezonde" wond. Mochten er alleen levendbarenden inzitten zou je een zouttoevoeging kunnen overwegen.

Wat betreft easycarbo, het is correct dat het geen lekker goedje is. Maar ik heb het vaak gebruikt in hogere doseringen dan aangegeven, in een bak vol met Crystal red garnalen en citroen garnalen, zonder dat er ook maar iets gebeurd is.. 'sola dosis facit venenum' (;

p.s. Wat een prachtige fotos! maak vooral een fotoalbum aan als je tijd hebt! ;))

Fijn om te horen dat de foto's een beetje gelukt zijn, de vis wilde niet altijd even goed meewerken (begrijpelijk).

Ik denk dat deze platy te wild is geweest. Het lijkt alsof zij een schub mist. Zit er hout of stenen in waarin zij zich kan vastzwemmen of tegen aan stoten? Ik denk dat ze wilde vluchten voor een opdringerige man. Verder zou ik mij er geen zorgen om maken. Dit ziet er uit als een "gezonde" wond. Mochten er alleen levendbarenden inzitten zou je een zouttoevoeging kunnen overwegen.
De Platies zijn nakweek uit een andere bak, en ze zijn pas een maand of 3 oud. Ze zijn dus nog erg jong en niet echt opdringerig naar elkaar toe. Stoten of iets dergelijks zou natuurlijk mogelijk zijn, maar het zijn er een paar die dit soort beschadigingen hebben dus het lijkt me sterk.

Zout zal ik ook in gedachten houden, alleen zal ik daar een apart badje voor moeten gebruiken. In het aquarium zitten ook Corydoras en die schijnen daar slecht tegen te kunnen.

Gelukkig lijkt het met de ernst allemaal wat mee te vallen. Ik heb een extra waterwissel gedaan en wat Voogle gebruikt. Nu maar even kijken wat het gaat doen.

afgelopen week heb ik door wat beginnende algengroei 2 ml per 50 liter gebruikt. Ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem is (de maximale dosis heb ik niet overschreden) maar wie weet?

Nou dat lijkt me sterk hoor want er zijn genoeg die dit gebruiken en ik heb ook wel een stootkuur toegepast met 5x de aanbevolen dosis. Ook kan je 2 ml toevoegen volgens mij met meer licht dus ik denk niet dat dit de oorzaak is. Carbo vervliegt ook snel en vandaar dat je dagelijks moet toevoegen en het stapelt zich dus niet op.
Aanbevolen dosering is 1 ml per 50 liter en pas op bij garnalen. Zou net bij 1 ml per 50 liter houden.

Laatst bewerkt:
Hier nog even foto's van een andere vis (helaas behoorlijk wat slechtere kwaliteit):

T1SZj4Y.jpg

4UXieXv.jpeg

Dv0vbfm.jpg

fTBVdtC.jpeg

K8zTVJj.jpeg

TSNsDla.jpg

De foto's laten het niet goed zien, maar deze zit echt onder.
De mening blijft hetzelfde, dus een aangetaste slijmlaag? En is een behandeling niet nodig, behalve de gebruikelijke watwerwissel en wat Voogle of een zoutbadje?

Begin nou eens met een zoutbad. Dat helpt iig de slijmlaag versterken. Als je ze zo laat, hoef je ze over een paar dagen niet meer t behandelen maar kunnen ze in de groenbak. Medicijnen moeten misschien later

Ik zou ze ook even apart in een emmer een zoutbad geven. Staan genoeg recepten op internet qua hoeveelheid zout. Hierdoor stoot de vis even tijdelijk zijn slijmlaag incl ziekte af.

Door in de tussentijd even 50% water te verversen, komen ze weer terug in lekker vers water en verwacht ik dag het al wegblijft daarna. Eventueel herhalen.

Een zoutbad ga ik doen, maar over de hoeveelheid spreken de verschillende bronnen zich een beetje tegen. Ik ben van plan om 20 gram zout per liter water te gebruiken voor 15 tot 20 minuten, is dat voldoende?

Kan alleen mijn eerste ervaring delen dat bij mijn Maanvis bij een zoutbad 20gr/L de ademhaling al na 3 minuten stokte. Dus voelde me genoodzaakt de vis terug te zetten in het aquarium. De bedoeling was dit 10 minuten vol te houden. De vis kan ook in stress geraken en op de zij gaan liggen, maw weet wat je kan verwachten. Het badje heeft het visje zeker goed gedaan, maar moet denk ik wel heftig zijn geweest. De volgende keer ga ik voor minder zoutgehalte.

Dus wat ik maar wil zeggen is dat het internet richting geeft, maar of er een specifiek heilige ratio is weet ik niet. Neem een veilige marge zout gehalte en houd je vissen tijdens het badje goed in de gaten.

Het zoutbad heb ik gegeven met 10 gram zout per liter en dat gedurende 20 minuten.

De dosis had misschien iets meer kunnen zijn, maar dan weet ik dat voor de volgende keer. Ik wilde toch even op safe spelen. Nu hopen dat het effect gaat hebben.

De ene vis tolereert ook meer zout dan de andere. Platys zijn wat dat betreft redelijk zoutminnend. Nu maar hopen dat het beter gaat met de plaatjes!

Hoe snel zou ik vooruitgang moeten zien? De witte plekken zitten er nog steeds. Het lijkt zelfs iets erger geworden te zijn.

Zou ik het bad nog moeten herhalen, of eerst nog even het resultaat van deze behandeling afwachten?

Maar het lijkt juist een stuk erger geworden te zijn, zou dit kunnen komen door het verder losweken van oude slijmhuid door de zout behandeling? Is dat dus normaal of moet ik nog een vervolg behandeling doen?

Maar het lijkt juist een stuk erger geworden te zijn, zou dit kunnen komen door het verder losweken van oude slijmhuid door de zout behandeling? Is dat dus normaal of moet ik nog een vervolg behandeling doen?
Een foto zou handig zijn inderdaad

Bij deze nog wat foto's:

OT58nRy.jpg

Wp6JdVB.jpg

FCjrSy4.jpg

T1KLKJC.jpg

nzJo0Pg.jpg

Sy5Izgc.jpg

mN1oQ7t.jpg

LfwPIBR.jpg

FGIz8jv.jpg

De vis is overigens gewoon actief en eet ook gewoon normaal.

Ik zou er niks aan doen, heb je nog voogle in het water gedaan? dat ondersteunt het herstel en de weerstand van d evis

Dan zie ik het weer even aan. Voogle heb ik inderdaad gebruikt, daarvan heb ik de dosis voor zieke vis gegeven (10 ml per 40 liter water).

Inmiddels zijn we een paar dagen verder, en de witte plekjes zitten er eigenlijk nog. Ik neem aan dat dat losse slijmhuid is, maar had dat niet al lang helemaal los moeten laten door het zoutbad?

Hoe bepaal je eigenlijk of er nog een vervolgbehandeling met zout nodig is?

Niet teveel zorgen maken, en de natuur de kans geven het vanzelf te herstellen, als jij een wondje hebt is dat ook niet na behandeling met jodium 3 dagen later weg, zoiets heeft tijd nodig

Hallo Speedy,

Hoop dat je bewust bent van Easy-Carbo en dat het een schadelijk goedje is voor mens,dier en planten ?
Zie hier het etiket op de achterkant van de fles..
A: het is schadelijke bij in ademen en contact met ogen en de huid.
B: het is een fixeer middel om weefsel te conserveren in labratoriums.
C: Het wordt gebruik voor ontsmetting van operatie kamers en operatie gereedschap.
Voor meer informatie zie link> https://nl.wikipedia.org/wiki/Glutaaraldehyde

119949571_4361976840540336_6108228952957484008_n.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan