Wat is er nieuw

platies

• Onderwerp starter Onderwerp starter Snoopie
  • Startdatum Startdatum
S

Snoopie

Guest
Hallo

Ik heb 4 platies, 1 man (blauw tuxedo) en 3 vrouwtjes (rainbow).

De vrouwtjes zwemmen altijd samen, maar het mannetje zit altijd alleen op de bodem naar voedsel te zoeken ;( .
Wel nu is hij niet meer alleen omdat ik deze vrijdag 3 mollies heb gekocht (1m; 2vr) en die doen dat ook en dan zit hij met hen op de bodem naar voedsel te zoeken, maar ik vraag mij af.

Zwemt hij niet met de meisjes omdat ze niet dezelfde kleur hebben? Want ik heb gelezen dat het daarom misschien komt, maar dat maakt toch niet uit welke kleur ze zijn?
en nog een vraagje als dat het geval is, moet ik dan enkele vrouwtjes voor hem halen en een man voor de vrouwtjes, want ik heb niet veel plaats in mijn 60l bakje en ik wil het niet overbevolken? :S

Alvast bedankt

Kan niemand mij helpen?

Ik vind het niet erg om 2 vrouwtjes voor hem te kopen, maar dan zou ik liever geen mannetje voor de 3 rainbow vrouwtjes willen kopen, want als ze babies gaan krijgen gaat het te overvol worden dus is het goed als ik dan 2 blauwe vrouwtjes voor het mannetje zou kopen?

Aan je reactie te zien ben je erg ongeduldig en dat is geen hele goede combinatie met deze hobby 😉
Heb je foto's van de vissen?

Sorry maar ik zag dat er 14 mensen online waren en niemand reageerde dus..

hoe moet je foto's er op zetten?

14 leden en 91248 onderwerpen op het forum... 😉
Een foto is altijd handig want misschien is er wel wat te zien en kan dat een verklaring of oplossing geven bv.

url]
[/img]

Dus dit is m'n aquarium:
348614federica_bassens_0_82_dsc00560.jpg

Dit zijn mijn platies:
278954federica_bassens_0_82_dsc00551.jpg

En dit is het mannetje:
581756federica_bassens_0_82_dsc00552.jpg

Ik hoop dat het helpt.

(sorry voor het geklungel)

Je gaat me nu niet aardig vinden. 😉 Maar ik moet eerlijk tegen je zijn en ik heb al ruim 25jaar ervaring met deze vissen.

Je Mollie's wensen warmte 26-30 graden is echt niet overdreven. Verder een zouttoevoeging en een bak van minimaal een meter!

Platy's houdt je minder warm zo rond de 23/24 graden. En een in bak van minimaal 80cm. Er zijn wel mensen die ze kleiner houden maar een volwassen platy van 5cm zoals de mijne zijn echt te groot voor een 60cm bak.

Daarnaast is plantaardig voeding voor deze vissen van belang. Een zgn Guppyvlok of een malawivlok is voor dit soort vissen van levensbelang.Daarnaast kun je 2 of 3x per week wat diepvriesvoer geven.

Voer ze maar goed (2x daags) want ze zijn vrij mager.

De volgende x als je een voedingsbodem aanbrengt kun je beter ervoor zorgen dat deze ophoudt 2cm voor de ruiten. Zo zie je geen 2 bodemlagen wat lelijk staat.

Dankjewel en ik word niet kwaad, want ik wil bijleren dus...
Ik had eerst alleen platies, maar op een ander forum zeiden ze dat ik er wel 3 mollies zou bij kunnen doen.
Ik geef ze in de week X2 eten en in het weekend X3 (maar heb ze nog maar net misschien kan het daaraan liggen).

Van de voedingsbodem snap ik wat je bedoelt, maar op de foto ziet het er echt veel erger uit, want het valt eigenlijk niet zo hard op.

M'n temperatuur was eerst 21 maar ik heb de verwarmer nu op 24 gezet.

Dankjewel voor de info !!!

Weet je ook raad op mijn eerste vraag?

Snoopie zei:
Sorry maar ik zag dat er 14 mensen online waren en niemand reageerde dus..

Dat staat er dan wel, maar kunnen ook ergens anders uithangen.
Marktplaats, Facebook. of zo.

Ik snap het Ik was gewoon ongeduldig. :sorry:

Dan hebben ze je helaas verkeerd geinformeerd opdat andere forum

Dat de man zich nog niet met de vrouwen bemoeid is een kwestie van tijd, dat komt vanzelf. Het is trouwens een Blue wagtail ipv een Blue tuxedo.

Dit is een van mijn Blue tuxedo's
10869351_674329936020055_380327550235580133_o.jpg

Wat ik zei over dat voer is trouwens zeer belangrijk!

Dus de kleur maakt helemaal niet uit. Ok dankje voor de info. Ik geef ze voer voor herbivore vissen (vlokken) en basisvoer voor tropische vissen (ook vlokken) en ook rode muggenlarven in gelei. Ik ga ook nog algentabletten kopen is dit goed. Ik ga ze ook nog komkommer geven (als ik het heb gekocht).

Ik wou er eigenlijk nog 2 ancistrussen en enkele vuurgarnaaltjes indoen gaat dit te veel worden? Want de platies zijn wel nog maar 4 cm en de mollies al 5cm en ze lijken heel gelukkig (en ik heb er al 1 eetlepel zeezout in gedaan).

Je moet vooral voer geven voor planten etende vissen zoals bv Guppyvoeders of Malawi cichliden vlokken (toen ik dit niet deed werden mijn levendbarenden half zo oud als nu). Daar zit een hoog plantaardig gehalte in. En algentabletten zijn ook goed, en komkommer hoeft niet dat zullen ze nauwelijks eten.

Ancistrussen worden te groot.En Vuurgarnalen worden voer. Jou vissen zitten al vrij krap daar zou ik niets meer bij zetten. En ze worden nog groter. 😉

Wow dit is heel andere info dat ik kreeg van het andere forum. Daar zeiden ze juist dat ik 2 ancistrussen er in zou moeten plaatsen tegen de algen. Maar ik heb ze nu en ik denk niet dat ik ze terug kan geven aan de winkel (de platy's en molly's en ik heb geen plaats voor een grotere bak) dus is het erg als ik ze er toch in hou?

Ik heb een vermoeden welk forum je bedoeld. Begint dat met een P?

Ik zou met name voor de Molly's een ander tehuis zoeken. Ze wensen een heel andere temperatuur dan de Platy's en ze worden nogal groot.

Dan zou ik de Platy's houden en dan kan je bv een paar Guppy's nemen voor erbij. Of een groepje Rouwtetra's die de jonge Platy's opeten.

Ok en nee het was het guppyforum ofzoiets, maar overal waar ik op internet las zeiden ze dat mollies 6 cm woorden en platies 5 cm en ik had alles uitgereken (max aantal l per cm) en dan kon het, maar ik ga geen ancistrussen nemen.

Ik snap het niet iemand op het forum heeft 5 albino corydora's (plus nog 15 andere vissen ofzo) in dezelfde bak als ik (ook 60 l) en die worden ook 6 a 7 cm en daar zeggen ze op dat hij goed bezig is en ik heb maar 7 visjes en ik heb al te weinig plaats. Ik denk dat als er 5 corydora's van 7 cm in een 60l
in mogen dat er ook wel 3 mollies van max 6 cm en 4 platies van max 5 cm in een 60 l aquarium mag.

Sorry maar een vriend van mij die al meer dan 20 jaar vissen (mollies, platies, tetra's, ancistrussen, guppies, maanvissen, enz...) heeft gehouden, zei tegen mij dat hij ze ook in een 60 cm bak hield (die van hem was wel hoger en minder lang als die van mij) en dat hij ze heel lang heeft gehouden (hij zat ook in een vereniging) en ze kweekten ook als zot.

Ik ben zeer dankbaar voor je info en ik ga het zeker niet negeren, maar voor mij is het gewoon een ontspanning. IK let wel op het biologische evenwicht in mijn bak (2 weken wachten tot je vissen erin zet enzo) maar een test van ph, kh of nitriet heb ik nooit gedaan. Mijn vissen zijn heel levendig en (behalve dat ik op een vis witte stip had (gisteren) en nu al genezen is) de molly vrouwtjes zijn al zwanger dus... ik ga er niks meer in stoppen, want een overvol aquarium is het laatste wat ik wil (ga er wel garnaaltjes in doen) maar ik ga mijn mollies wel niet wegdoen omdat de winkel ze niet gaat terugnemen (heb ze al 4 dagen) en ik heb geen zin om te zoeken naar iemand die ze wil.

Toch bedankt voor de nuttige info

Kan je dat topic linken?

Mollie's ( velifera en latipinna bestaarden(worden 10cm. Er zijn wel molly soorten die kleiner blijven maar dan is 80cm nog het minimale.

Dat iemand al 20 jaar verkeerd bezig is met vissen die te groot worden in een klein bakje en dat het "goed" gaat dat kan maar ideaal is het zeker niet.

Ga iig over op het voeren van plantaardige voeding dat is iig wat Molly's nodig hebben. En de temperatuur mag wel iets omhoog. Niet helemaal ideaal voor de platy's maar goed.

Wel de soort mollies dat ik heb worden maar 6 cm (ken de soort en heb het opgezocht). En ik denk niet dat hij verkeerd bezig was want hij was bij een grote vereniging en hij ging elke week toen naar die bijeenkomsten en elke maand maakte ze samenvattingen in een boekje dat ze gaven aan de leden met extra info.

Dit is wat ik op het ander forum heb gevraagd: http://www.guppyclub.be/guppyforum/view ... =33&t=3172

Ik heb dit hele forum bijna bekeken en gezien dat veel mensen hier black mollies in 60 cm aquaria houden en dat ze daar helemaal geen commentaar op wordt geven.

Ik ga wel als de mollies dood zijn er geen meer kopen en je advies opvolgen, maar nu zwemmen ze mooi tesamen, ze tappen op de grond op zoek naar eten en lijken volgens mij heel gelukkig (en helemaal niet gestresst ofzo) eentje was al zwanger van de winkel. Misschien kan ik als ik teveel jongen heb en ze aan een winkel kan geven de ze allemaal meegeven, maar dat is voor later..

De molly die je daar toont als die je zou willen hebben die wordt 6cm. 😉 Die hoeft niet zo warm, en geen zout. Dat is namelijk een gele poecilia sphenops. Wensen nog een bakmaat van 80cm maar dat is al minder erg dan wat je nu hebt.

Dat er verschillende soorten �n bastaarden worden verkocht als molly dat wist je denk ik nog niet.

Er is door mij en Jones heel veel commentaar gegeven op Molly's in 60cm bakjes. Als ik eerlijk ben kan zelfs maar 10% van alle vissen in de winkel in een 60cm bakje. En dan vissen die niet groter worden dan 3/4cm.

Ik schrik dat er in je link Ancistrussen worden aangeraden voor een 60cm bakje.Ze worden niet alleen vrij groot. Maar ze produceren ook nog eens heel erg veel ontlasting waardoor je de waterwaarden niet goed stabiel kan houden.

Ik stop verder met deze discussie en hoop dat het goed zal gaan met je vissen. 😉 Je hebt wel erg mooie platy's trouwens. 🙂

Ok En ik wou geen discussie beginnen :daisy: , maar ik was gewoon geergerd dat ik zoveel verkeerde info had gekregen. :stom:

Mijn mollie vrouwtjes zijn net zoals deze http://www.fishlore.com/fishforum/attac ... ollies.jpg dus ik hoop dat dit geen bastaard is dat zo groot word. :koud:

Echt heel bedankt voor de nuttige info en als mijn moeder het toeliet zou ik de mollies wegdoen maar ja

Ik hoop dat mijn ergernisuitval je dag niet heeft verpest :sorry:

Dag :z

Dat is een Poecilia velifera een Hoogvinkarper lierstaart dame. En wordt een cm of 12.

En mijn dag is niet zo snel verpast hoor. 😉

ok alleen hebben die van mij geen lierstaart.

En oef... Kbegon me al schuldig te voelen 😛

Och ja wat kan ik er aan doen ik ga hun leven gewoon zo mooi mogelijk proberen te maken en als ik zie dat ze te groot worden zal ik ze wel wegdoen.

Als je onder kweken kijkt zie je daar een topic van mij met het onderwerp platy's daar staat precies beschreven wat jij bedoelt. Helaas weet ik niet hoe je de link hier neer kunt zetten maar je kunt er zelf even naar toe gaan.

Ik heb 4 verschillende kleuren platy's en het zijn allemaal paartjes en denk maar niet dat de mannetjes naar een andere kleur kijken. Ik heb er maar 1 verklaring voor en dat is dat ze bij de kweker op kleur gefokt worden en alleen maar hun eigen kleur hebben gezien, misschien herkennen ze andere kleuren niet als soortgenoot.

Ja ik had dat topic gelezen en dacht dat het daar aan scheelde, maar wou het toch is vragen.

Het mannetje zit nooit bij de vrouwtje en zit alleen op de bodem naar voedsel te zoeken terwijl de vrouwtjes alleen boven zwemmen.

Zou ik dan toch voor het mannetje 2 blauwe vrouwtjes kopen?

Als je er jongen bij wilt is dat een optie. Je kunt ook kijken of je het mannetje kunt ruilen voor de goede kleur. Hier krijgen de eerste platy's binnenkort jongen en ik weet nu al hoe ze eruit gaan zien nl net als hun ouders, dat is wel weer een voordeel.

Je blauweplaty man zal na enkele weken gewoon zijn instincten gaan volgen. Meer zou ik niet kopen want je hebt al beperkte ruimte en je vissen zijn nog niet eens volwassen.

Over een aantal maanden zijn ze nog een x zo groot als ze nu zijn en een stuk hoger van bouw.

Ik ga proberen om iemand te vinden die ze wilt. Het is gewoon moeilijk omdat de dierenwinkel ze denk ik niet meer willen terugnemen en al de mensen die ze misschien willen nemen te ver wonen. Ik wil echt een beter huis (aquarium) voor ze zoeken, maar vind echt niemand.
Als jullie mensen weten die in vlaams-brabant (BE) wonen en die soort vissen zoeken, mag je het me altijd laten weten.
Ik zal zien of een dierenwinkel ze wilt.

Danku voor al jullie info

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan