Platty eet zand?


R

RainbowFish

Guest
Hallo
Het zou kunnen dat deze vraag echt een noob vraagje is. Maar Ik dacht even dat mijn platty (vrouw) Eitjes aan het leggen was. Dit kan niet toch? Haha of wel? Of poept ze gewoon zand? Het is heel regelmatig. Er komen witte bolletjes uit.
zie foto
Dankje!
image.jpg
 
Ocherme, haal ajb die vis uit dat sterfbakje, zo'n bakje is zo enorm stressvol voor de vis dat ze echt haar jonkies niet zal werpen, mocht je d ejonkies willen houden zorg dan voor voldoende drijfplanten in je aquarium dan overleeft er ge
noeg
 
Geen paniek zat er maar 10 min in voor de foto en te kunnen zien wat er effectief uitkwam. Ik maak me ook gwn zorgen om mijn visje ;)
 
Ja zover ik het kan zien zijn het versteende eitjes, dat kan komen door stress dat ze niet durven werpen en dan versteent de boel
 
Ik heb nog nooit zoiets gezien moet ik zeggen.
 
Platy’s zijn levendbarend toch?
ze begon al met die ‘eitjes/zand’ ruim een uur voor ik haar even in het werpbakje stak. ze eet en doet voor de rest normaal. Ik denk niet dat ze gestresseerd is. Heb toen ik haar terug uit het bakje liet eens gevoeld aan die brokjes en het was precies echt gewoon grof zand gelijkend aan wat er in mn aquarium ligt. vreemd ... ik weet da vissen soms zand of grind eten terwijl ze opzoek zijn naar eten maar dit lijkt me toch erg veel
 
Zo'n jonkie begint als eitje in de moederbuik en zal een balletje blijven tot vlak voor de worp
 
Zoals dat gaat bij guppy’s dus?
hmmm ik hou het in de gaten
Bedankt voor de hulp alvast
 
Door dat je haar in zo'n stress bakje hebt gezet heeft ze een miskraam gekregen.

Bij Platy's gebeurt dit zelden. Bij Black Molly's bv komt dit vaak voor als je ze in zo'n bakje zet.
 
Door dat je haar in zo'n stress bakje hebt gezet heeft ze een miskraam gekregen.

Bij Platy's gebeurt dit zelden. Bij Black Molly's bv komt dit vaak voor als je ze in zo'n bakje zet.

Even advocaat van de duivel hoor maar TS zegt toch dat dit al ruim een uur gaande was voordat hjj/zij de vis in het bakje zette? Als het al een miskraam is.. waar ik niet over kan oordelen i.v.m. weinig play kennis... dan heeft TS dit dus zeker niet zelf in gang gezet.

Ik heb vroeger wel platy's gehouden en veel geboortes gezien maar nog nooit dit. Hoe weten jullie zo zeker dat t versteende eitjes zijn?
 
Even advocaat van de duivel hoor maar TS zegt toch dat dit al ruim een uur gaande was voordat hjj/zij de vis in het bakje zette? Als het al een miskraam is.. waar ik niet over kan oordelen i.v.m. weinig play kennis... dan heeft TS dit dus zeker niet zelf in gang gezet.

Ik heb vroeger wel platy's gehouden en veel geboortes gezien maar nog nooit dit. Hoe weten jullie zo zeker dat t versteende eitjes zijn?
Aaaah bedankt! Ik zou inderdaad nooit mijn visjes voor of tijdens de bevalling in zo een bakje laten. Was nu echt puur omdat ik me zorgen maakte en ook nie wilde dat de andere vissen die ‘eitjes/korrels’ zouden gaan opeten.
Om toch even een update te houden ... ze doet het nu nog steeds en ik poste deze vraag gisteren ...
maak me echt zorgen :/
Ze zit trouwens gewoon weer vrij en onbezorgd in het aquarium rond te zwemmen.
 
Misschien heeft ze stress door het mannetje ?
 
Ik vind het nogal een beetje boute bewering dat het A: versteende eitjes zijn en B: dit komt door het in het bakje zetten.
Volgens mij worden hier vermoedens vermeld als feiten.
Maar, dat is waar, ook dít is slechts een vermoeden 🙂

Vroegah - toen men nog dacht dat stress niet bestond. Bij mensen niet, laat staan bij vissen- propte ik alles in die bakjes.
Was handig.
En ik heb nooit van die korreltjes gezien.

Wél heb ik regelmatig visjes zand zien "eten" meestal spugen ze het dan weer uit of je zag het bij de kieuwen er weer uit komen.
Wat nu als ze ook een paar van die korreltjes doorslikken?
Die komen er ook weer eens uit.

Als het visje verder normaal doet, goed eet en rondzwemt zou ik me maar niet teveel zorgen maken.
 
Volgensmij gaan ze zand eten als ze stress hebben, ik heb dat weleens bij goudvissen gezien, die zaten in een ongeschikt aquarium en ze begonnen allemaal zand te eten, kan ook toeval zijn. Maar die stress kan komen doordat ze continu word lastiggevallen door mannetje(s). Ik neem aan dat je meer vrouwen Als mannen hebt?
 
Klopt!
 
Volgensmij gaan ze zand eten als ze stress hebben, ik heb dat weleens bij goudvissen gezien, die zaten in een ongeschikt aquarium en ze begonnen allemaal zand te eten, kan ook toeval zijn. Maar die stress kan komen doordat ze continu word lastiggevallen door mannetje(s). Ik neem aan dat je meer vrouwen Als mannen hebt?
Dat vind ik dan weer heel plausibel klinken.
 
Ik vind het nogal een beetje boute bewering dat het A: versteende eitjes zijn en B: dit komt door het in het bakje zetten.
Volgens mij worden hier vermoedens vermeld als feiten.
Maar, dat is waar, ook dít is slechts een vermoeden 🙂

Vroegah - toen men nog dacht dat stress niet bestond. Bij mensen niet, laat staan bij vissen- propte ik alles in die bakjes.
Was handig.
En ik heb nooit van die korreltjes gezien.

Wél heb ik regelmatig visjes zand zien "eten" meestal spugen ze het dan weer uit of je zag het bij de kieuwen er weer uit komen.
Wat nu als ze ook een paar van die korreltjes doorslikken?
Die komen er ook weer eens uit.

Als het visje verder normaal doet, goed eet en rondzwemt zou ik me maar niet teveel zorgen maken.

Wellicht kan de vis een steentje doorslikken maar als ik de foto bekijk dan is dat wel erg veel wat in de maag moet zijn terecht gekomen. Zoals ik al zei heb ik nog nooit van versteende eitjes gehoord maar aan de andere kant moet deze Gup wel erg veel steentjes hebben doorgeslikt.
 
Het is wel heel veel, ja.
 

Terug
Bovenaan