Wat is er nieuw

Platy bevalling gaat niet goed?

E

Eliza

Guest
Hoi allemaal!

Ik zag vanmiddag rond half 3 dat mijn platy wou bevallen terwijl ze helemaal geen ronde buik heeft.
Tegen 3 uur kwam er een oranje balletje uit.

Het is ondertussen bijna half 7 en er komt niks meer.
ik zie wel dat er een paar oranje balletjes klem zitten. Ze zwemt nu verticaal in het broed bakje.
Moet ik me zorgen maken en kan ik iets doen voor haar?

Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes eliza

Ik zeg dit niet snel want ik vind dat je niet snel moet ingrijpen maar nu lijkt het fout te gaan. Ik zou voorzichtig proberen of je het klem zittende jong eruit kan masseren.

Maar wees heeeeeeeeeeeeeeeeeel voorzichtig en met natte handen.

Bedankt voor je reactie botia.

De eitjes zijn weg maar ze overlijd denk ik ieder moment.

Het zou jammer zijn maar het gebeurt vaker. Als ze dood is kan je eventueel de vis open snijden, en wellicht wat jongen redden. Dat is vaker succesvol gebeurt.

Ze is helemaal leeg voelde ik. Opensnijden durf ik niet haha!

Soms worden eierlevendbarende tandkarpers niet zo dik en blijken ze slechts over enkele jongen te beschikken. Dus niet altijd werpen ze veel jongen.
Nu zal in dit geval ze eigenlijk nog niet zo ver te zijn dat ze zou moeten werpen. Wat er dan gebeurd is dat ze vroegtijdig deze onderontwikkelde jongen eruit heeft gedrukt is echter de vraag.
Meestal als ze de eitjes danwel de jongen probeert eruit te drukken en ze moeilijk kwijt kan is vaak de dood het gevolg van het vrouwtje.

Bedankt stanovic, dan is me dat ook duidelijk!🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan