Wat is er nieuw

Platy dood bij bevalling

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Vanochtend zag ik een dode platy achterin mijn bak liggen. Toen ik haar eruithaalde zag ik dat ze hoogzwanger was en dat ze wel uitgescheurd leek bij haar poepgaatje. Een paar jongen zijn er nog wel geboren en die zijn wel wat flinker dan normaal maar niet vreselijk enorm. Helaas kan ik niet zeggen of het haar eerste bevalling was of de zoveelste omdat moeders en dochters te veel op elkaar lijken. Heeft iemand deze ervaring ook met platy's en komt dit af en toe voor of is er sprake van iets anders?

Dat komt wel vaker voor. Vooral als de jongen vrij groot zijn, of niet goed voor het gat liggen. Mogelijk had je nog jongen kunnen redden door de buik open te snijden van het dode vrouwtje. Daar zijn succes verhalen over bekend.

Dank voor het antwoord botia. Ik ken de succesverhalen maar durfde het niet aan. Het zal dan misschien een combi zijn van vrij grote jongen, verkeerd liggen en ik denk dat het om een dochter gaat dus eerste bevalling. Jammer maar is helaas niet anders. Als het maar geen indicatie is dat er belangrijke voedingstoffen ontbreken.

opensnijden zou voor mij ook een brug te ver zijn. Ik heb het weleens bij een gup gezien. Ik zou me er nog niet druk om maken, in de zin van dat dit waarschijnlijk gewoon een incident is.

Nou,dan zou ik maar eens gaan oefenen ,op sperciebonen. met een scheermesje.

Niet in vingers snijden,natuurlijk,he.

Kan vissenlevens redden, als het plotseling gebeurt.

Zo leren ze het op de faculteit ook, met koeienogen.

Die ze moeten ontleden.

Daarom wilde ik niet naar de faculteit dus 😀.

Bertus zei:
Nou,dan zou ik maar eens gaan oefenen ,op sperciebonen. met een scheermesje.

Niet in vingers snijden,natuurlijk,he.

Kan vissenlevens redden, als het plotseling gebeurt.

Zo leren ze het op de faculteit ook, met koeienogen.

Die ze moeten ontleden.

En bij een nog levende moeder die blijkbaar moeite heeft, verdoven met een beetje kruidnagelolie en dan opensnijden? Of wachten tot ze dood is? Ik neem aan dat de kleintjes daar ook door aangetast raken. Een levende vis opensnijden zou ik al helemaal niet doen.

Dennis_89 zei:
opensnijden zou voor mij ook een brug te ver zijn. Ik heb het weleens bij een gup gezien. Ik zou me er nog niet druk om maken, in de zin van dat dit waarschijnlijk gewoon een incident is.
Waarom zijn Aquarium mensen toch altijd zo weekhartig?

Op het kippenforum is het doodnormaal als iemand zegt net even een aantal overtollige haantjes te hebben geslacht...

Botia zei:
Dennis_89 zei:
Waarom zijn Aquarium mensen toch altijd zo weekhartig?

Op het kippenforum is het doodnormaal als iemand zegt net even een aantal overtollige haantjes te hebben geslacht...

Wellicht is dit omdat het bij de wet verboden is. http://wetten.overheid.nl/BWBR0030250/H ... 28-06-2015

Edit: Ik was in de veronderstelling dat siervissen hier ook onder vielen, en haantjes niet (productiedier). Nu moet ik bekennen dat dit een behoorlijk grijs gebied is. Ik moet de stelling dus matigen.

Als een dier dood is en je kan enkele jongen redden. Waarom niet?

Botia zei:
Als een dier dood is en je kan enkele jongen redden. Waarom niet?
Als je je volledig aan wet wil houden zou je het in dat geval door een dierenarts moeten laten doen. Nogmaals, grijs gebied. Maar dat zal binnenkort wel veranderen. En dan nog in het midden gelaten wat iedereen daarvan vind, inclusief ikzelf. Kan me voorstellen dat de ��n het grote b*llsh*t vindt en de ander vindt dat er niet hard genoeg voor gestraft kan worden.

Hebben we het nu over een Gup, of een paard in de wei.

Waarom altijd zo moeilijk doen.?

Het is zelfs nog zo dat 99% van de dierenartsen niets van vissen weten.

Tja, meningen zullen verschillen maar ik denk niet dat het topic is gestart om dit aan de kaak te stellen 😉.

Zo is het,toevallig,ook nog eens keer. 😀

Daar kan ik me in vinden, ik zal mijn mond verder over houden 😉

Hoewel het nog steeds ontopic is.
maar de TS is hier niet mee is geholpen!

Ik heb het ook wel eens gezien bij een platy van mij vroeger, ze hing plat aan het oppervlak zwaar te ademen, heb haar uitgevangen en een beetje in geknepen, nadat de eerste jongen er uit waren weer terug gezet. Uurtje later zwom ze weer rustig rond en heb er nog lange tijd plezier van gehad. jongen zijn keurig door de andere vissen opgegeten, dus kan je niet vertellen of die er nadeel van hebben ondervonden.

Ik zit er nooit zo mee als een topic van mij een andere wending neemt hoor. Wel een vreemde wending want we hebben het hier over een dode platy en daar zou ik dan mee naar de dierenarts moeten? Grote kans dat geen jong het overleeft. In een dode platy snijden vind ik ook geen dierenmishandeling. Ik weet alleen niet wanneer de platy gestorven is en na een hele nacht in een dode moeder verwachtte ik ook geen levende jongen meer. Wat ik zo zie zijn er twee geboren en die zijn behoorlijk van formaat. Platy's en trouwens ook guppen en molly's ademen altijd zwaar tijdens de bevalling en hangen dan idd maar wat rond, aan het oppervlak of tussen de planten dus ik denk niet dat ik er dan maar in ga knijpen. Grote kans dat ik in mijn onbenulligheid veel te hard knijp en een hoogzwangere platy ziet er toch al uit alsof ze elk moment kan ontploffen dus nee, knijpen ga ik zeker niet doen.

Net wat je zegt, hoelang lag ze daar al dood te liggen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan