Platy of Zwaarddrager?


Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Berichten
735
Leeftijd
28
Locatie
Ede
Hoi! Er is ooit een keer per ongeluk een piepklein babyvisje in mijn aquarium terecht gekomen. Deze is nu helemaal volwassen (en groot!) maar ik weet nog steeds niet zeker wat het is. Ze heeft ruzie met een aantal vissen en ze heeft geen soortgenootjes. Ik vind mijn aquarium te klein om soortgenoten toe te voegen dus ik ga haar weggeven, maar dan moet ik eerst weten wat het is. Iemand een idee? Ik vermoed een platy of een zwaarddrager. (Het gaat om het oranje visje ;)

vis1.jpg
vis2.jpg
vis3.jpg
 
Het is een zgn Neon Zwaarddrager vrouwtje en kerngezond.

Lekker laten zitten. Zwaarddragers hebben er meestal weinig last van als ze alleen zijn maar je kunt er een vrouwtje bijkopen. Dit vrouwtje is maagd en als ze dat blijft kan ze weer oud worden. 7 jaar is mogelijk.

Vissen die geregeld jongen krijgen halen vaak de 3 jaar niet eens.
 
Als ik de benodigde waterwaardes bekijk van de zwaarddragers en die van de andere visjes dan past dat gewoon niet goed bij elkaar.
Zwaarddrager wegdoen is idd een heel goede zet!
 
Als ik de benodigde waterwaardes bekijk van de zwaarddragers en die van de andere visjes dan past dat gewoon niet goed bij elkaar.
Zwaarddrager wegdoen is idd een heel goede zet!
Klopt! Maar Zwaarddragers hebben een zeer goed aanpassingsvermogen en deze vis zit al haar hele leven in deze bak en floreert zeer goed zo te zien.

Ik kan me nog herinneren dat Jij een paar jaar geleden Guppen in je bak had gezet. Als je naar waterwaarden kijkt paste dat ook niet bij je andere vissen. ;)
 
Kan er niets aan doen, maar vind het een waanzinnig mooi gekleurd visje!
Ik moet ook zeggen dat dit voor een Neon Zwaarddrager een heel mooi exemplaar is.

Vele beter dan die kweekproducten uit Azië.
 
Ik zal jullie lieve complimentjes aan haar doorgeven ;) ben zelf ook wel onder de indruk, vooral hoe groot ze is geworden haha. Ik vermoed dat ze van de aquariumhal in Amersfoort vandaan komt, maar ik weet het niet zeker helaas. Ze komt de laatste dagen steeds meer tevoorschijn, waarschijnlijk door een berg aan nieuwe planten, maar het probleem is dat ze het territorium van de antennebaarsjes niet accepteert... Volgens mij zou de ideale pH voor haar een stuk hoger liggen dan mijn water nu is, maar ze heeft er (nog) niet echt last van denk ik.
 
@Botia, dat van die guppen klopt, heb er nog spijt van...! Visjes zijn niet oud geworden...Hoe zou dat komen...??
Dat is makkelijk te verklaren. Zware inteelt al 50 jaar lang en zeer steriele opfok in water wat blauw of groen ziet van de medicatie.

Eigenlijk zijn ze inmiddels moeilijker te houden dan een Discusvis. het water moet zeer steriel zijn en het liefste vrij warm. De ideale temperatuur voor een wildvorm gup is 22 graden maar voor zulke guppen 26 graden.

Maar ze zitten bij de kweker ook op ontzettend zuur water. Zo vertelde een Guppenliefhebber die op Guppenkwekerijen in Aziatische landen is geweest en het water ter plaatse heeft getest. Dat bedacht ik me later nadat ik mijn reactie aan je al had geplaatst. Natuurlijk is dat niet ideaal, maar het laat wel zien dat zelfs deze zwakke vissen wat waterwaarden betreft nog redelijk taai zijn.
.
 

Terug
Bovenaan