Platy rugvin


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
647
Is het normaal dat een Platy soms zijn rugvin plat heeft met zwemmen?

Of hoort deze ten alle tijde recht op te staan?

Bij mijn Platy's hingen ze vaak.
Sommige hadden de rugvin wel omhoog, maar meestal hing deze.

Ook hetzelfde verhaal met de staartvin.

Normaal hoort deze mooi uitgewaaierd gedragen te worden als de vis zwemt,... zeg maar.
Soms zwommen de Platy's met iets geknepen staartvin.

Is dit normaal,.. als ze dat soms doen?

Ik las al dat het te maken kan hebben met slechte waterwaardes of dat ze eventueel ziek zijn.

Maar wie weet is als ze het zo nu en dan doen, wel normaal gedrag?


Ik heb momenteel zelf een Platy's meer,.. maar binnenkort als de waterwaardes stabiel blijven wil ik wel weer nieuwe.
Maar dan kies ik voor de kleinere variant ( Koraal Platy).
Deze past ook beter in de Juwel Rekord 600 dan de gewone Platy,...omdat de Koraal Platy dacht ik kleiner blijft dan de gewone Platy.
 
In de tijd dat ik ze had hadden ze de vinnen wel echt uitstaan. Hou er wel weer rekening mee dat je veel jongen kan krijgen;)
 
De koraal Platy's van een vriendin werden misschien 3mm kleiner dan de gewone Platy's. Dus dat is niet veel. ;) Voer is wel een dingetje, 2x per week wat diepvriesvoer en vlokken op plantaardige basis.

De rugvinnen van Platy's staan alleen fier omhoog bij opwinding. In de relax stand is dat niet zo.

Hou liever 1 man met enkele vrouwen of alleen vrouwen, dan meerdere mannen. Als je 1-4 mannen hebt, heb je constant geknok. Pas bij 6 of meer mannen gaat dat beter.
 
Tiny heft het over geknepen vinnen en benoemt ook de staartvin. Zover ik me herinner is die in de regel bij het zwemmen wel uit zoals ook op de avatar van Botia is te zien.
 
Nee dat is erg extreem en oogt niet goed. Het is alweer een poosje geleden dat ik deze vissen heb gehad en het kan prima zo zijn dat ze de vinnen iets "knijpen".
Jij zit er bijna naast Botia dus dat neem ik dan gelijk aan;)
 
De staarten kunnen ze ook licht knijpen in de relax stand wat ik een meter naast mij ook duidelijk zie. ;)

Het moet natuurlijk niet zo zijn: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/...XzWFdvNg3NWsK2VS6VkXPDzyfjNq4uX14-mwxE0MaXTIw


Het was ook niet zoals op bovenstaande foto, gelukkig.

Heel soms eens een paar seconden,.. maar daarna werd het al snel minder.
Maar dat ze zich zo gedroegen, zou misschien ook kunnen komen omdat ze zich niet helemaal happy voelden?
 
De koraal Platy's van een vriendin werden misschien 3mm kleiner dan de gewone Platy's. Dus dat is niet veel. ;) Voer is wel een dingetje, 2x per week wat diepvriesvoer en vlokken op plantaardige basis.

De rugvinnen van Platy's staan alleen fier omhoog bij opwinding. In de relax stand is dat niet zo.

Hou liever 1 man met enkele vrouwen of alleen vrouwen, dan meerdere mannen. Als je 1-4 mannen hebt, heb je constant geknok. Pas bij 6 of meer mannen gaat dat beter.


Ik twijfel nog heel erg wat ik moet doen.

Of 1 man en 4 vrouwen,.... of 5 vrouwen.

Een keer jongen is best leuk :)
Maar de hele bak vol hoeft ook weer niet :D

Ik heb Rouwtetra's ( zes stuks),.. dus die zullen hopelijk ook wel wat jongen opeten?
Tenminste,.. als ze ze te pakken kunnen krijgen,..want heb behoorlijk wat planten in mijn aquarium.

Waar ik wel wat "tegen op" zie,.. is dat het mannetje misschien achter de vrouwtjes aanjaagt de hele dag?
Ik hou wel van " rust" in het aquarium,.. ik bedoel,.. niet constant dat gejaag en geklier.
De Rouwtetra's kunnen er ook wat van,.. maar dat is speelgedrag.
Dat vind ik wat anders dan elkaar echt opjagen.

Ik zag van de week een filmpje op Youtube waar een aquarium ( ik gok ook 60 liter) vol met Platy's was.
Meerdere mannen dacht ik en veel vrouwtjes.
Er was een mannelijke Platy en deze zat steeds achter hetzelfde vrouwtje aan en liet de andere vrouwtjes ( en mannetjes) voor wat het was.
Dat vond ik erg vervelend om te zien,.. het vrouwtje kreeg geen rust.
Bovenstaande is dus een beetje waar ik voor vrees dat het kan gebeuren.

Even gedoe/gejaag is niet erg,... maar niet constant en de hele dag door.


Maar goed,.. ik vind jonge Platy's toch wel heel schattig,... dus misschien toch de gok wagen?

Ik ga voor de Rood/Oranje Koraal Platy.
Vind ze erg mooi en ze passen ook leuk bij mijn andere vissen qua kleur,.. de Platy's worden dan de blikvangers van het aquarium :)

Dat ze bijna even groot worden dan een gewone Platy is niet zo erg.
Heb- en ga mijn vissen bestand nog wat aanpassen,.. dus het uiteindelijke visbestand is dan wel een leuk geheel dacht ik zo :)
( Zoals het eerst was, was het veel te druk en te vol en ik had enkele vissen die te groot werden voor het aquarium,.. deze vissen zijn inmiddels al verhuisd/terug naar de LFS).


Onderstaande gaat het uiteindelijke vissenbestand worden van mijn Juwel Rekord 600.
Lijkt me wel een leuke en passende samenstelling/visbestand?

- 5x Koraal platy
- 8x Corydoras panda
- 6x Rouwtetra
 
Met dat bestand zit je bak eigenlijk ook goed vol denk ik;).
 
Met dat bestand zit je bak eigenlijk ook goed vol denk ik;).


Ja, meer moet er zeker niet bij,.. wil ik zelf ook niet.
Ook rekening houdend met eventuele jonge Platy's die vast en zeker zullen komen als ik kies voor 1x man en 4x vrouw.
De eventuele jongen wil ik niet aanhouden, kan ook niet eigenlijk vanwege inteelt ( in hoeverre dat al niet is gebeurd,.. want wie weet zijn de ouder-dieren al wel familie).
Ik kan jonge Platy's altijd kwijt gelukkig, dus dat scheelt (bij de LFS).
 
Ik zou 5 vrouwen gaan. Juist omdat ze niet veel zullen jongen (van één bevruchting krijgen ze nog wel een x of 3 een nest omdat ze zichzelf kunnen bevruchten met opgeslagen sperma). Worden ze een stuk ouder!

Een jaar of 5, en met mannen ongeveer 2 jaar.
 
Dan ga ik denk ik toch voor alleen vrouwtjes.
Dat moet ook wel goed gaan dacht ik.

Wat raden jullie aan qua aantal?

Is vijf dames prima, of is het beter om een "even" aantal te hebben, dus zes?
( Vier kan ook, maar dat vind ik te weinig eigenlijk).
 
Denk er wel aan dat vrouwtjes eierlevendbarende vissen sperma van mannatjes een lange tijd op kunnen slaan, wannee ze dus met amnnetjes hebben gezeten is de kans groot dat ze later in je bak ook nog jongen zulen krijgen, bijna als een onbevlekte ontvangenis zeg maar... dus zorg dat je of hele jonge vrouwtjes haalt die niet geslachtsrijp zijn (dna moet je dus wel zeker weten dat t vrouwtjes zijn) of ermee willen leven dat ana het begin je wel een aantal jongen zal hebben en deze uir zal moeten vangen
 
Dan ga ik denk ik toch voor alleen vrouwtjes.
Dat moet ook wel goed gaan dacht ik.

Wat raden jullie aan qua aantal?

Is vijf dames prima, of is het beter om een "even" aantal te hebben, dus zes?
( Vier kan ook, maar dat vind ik te weinig eigenlijk).
5 kan prima, even of oneven maakt niets uit.

Zorg wel voor een voeder voor vissen die een hoog plantaardig gehalte wensen. Zoals JBL NOVA VERT. Wat ik mijn levendbarenden 3x per week naast gewoon vloekvoer en diepvries geef. Dat de andere soorten er ook van eten is geen probleem.

9v0CUy_BLPOiYvTzNe9-qQklWgV7LezC.png
 
Die heb ik in huis :)
Dus komt goed :)

Bedankt voor de tip.
 
Niets te danken. ;)
 

Terug
Bovenaan