Wat is er nieuw

Platy verandert van geslacht?

• Onderwerp starter Onderwerp starter VidstoGlory
  • Startdatum Startdatum
V

VidstoGlory

Guest
Hallo, ik had/heb twee vrouwen platy’s in mijn bak en bij eentje is de vin aan de onderkant weg en eentje is al bevallen van een paar kleintjes. Kan het zijn dat die ene platy zonder dat vinnetje is verandert van geslacht? (Dit had hij/zij eerst wel)

Ik weet dat zwaarddragers kunnen veranderen van geslacht maar wist het nog niet zeker of dat bij platy’s ook kan. Vandaar deze vraag

Guppen kunnen het ook.
Heb reeds een paar maal gezien.
Zwaarddragers, guppies, platy's zijn allemaal tandkarpers.
Dus ik heb het vermoeden dat platy's dat ook kunnen.
Al heb ik het nog niet waargenomen.

Ik weet dat zwaarddragers kunnen veranderen van geslacht maar wist het nog niet zeker of dat bij platy’s ook kan. Vandaar deze vraag
Dat zijn fabeltjes. Zwaarddragers en guppen kunnen niet zo maar van geslacht veranderen. Dit is weer typisch geval van iedereen praat elkaar na maar het is niet gebaseerd op feiten.
Wat wel kan (en wetenschappelijk aangetoond is) is dat de mannetjes pas erg laat de mannelijke geslachtskenmerken krijgen waardoor een leek ze voor vrouwtje aan kan zien.

Laatst bewerkt:
Ook bij Platy's heb je net zoals bij Zwaarddragers zgn "late" mannen". Ze lijken eerst op vrouwen, maar zijn dat dus niet. Na verloop van tijd gaan ze alle geslachtskenmerken die bij een man horen te vertonen.

Ik kan het trouwens wel zien of het een echte vrouw is, of een late man. De Anaalvin is bij een late man iets puntiger en de eerste vinstralen zijn wat dikker. Maar dat zal de gemiddelde liefhebber niet opvallen.

Dat zijn fabeltjes. Zwaarddragers en guppen kunnen niet zo maar van geslacht veranderen. Dit is weer typisch geval van iedereen praat elkaar na maar het is niet gebaseerd op feiten.
Wat wel kan (en wetenschappelijk aangetoond is) is dat de mannetjes pas erg laat de mannelijke geslachtskenmerken krijgen waardoor een leek ze voor vrouwtje aan kan zien.
Je verhaal klopt helemaal.
Maar in de praktijk wordt dat geslachtsverandering genoemd.
Dat houdt de verwarring zeker in stand, helaas.

Platy's en zwaarddragers behoren tot het geslacht "Xiphophorus". Ja, die verandering kan weld egelijk plaatsvinden bij platy's.
Niet verkeerd bedoeld van me doch met deze stellingname geef je wel aan dat je niet weet waar je het over hebt. Geslachtsverandering kan bij bepaalde eierlevendbarende tandkarpers wel degelijk voorkomen. En dan heb ik deze uitspraak niet van enige kopieerwerk doch uit eigen ervaring vanaf de jaren '70. Ik ben zelf een fervente liefhebber, houder en kweker van zowel eierlevendbarende (ovovivipaar) als echte levendbarende (vivipaar) tandkarpers. En ook de subgroep aan levendbarende tandkarpers die zich superfoetatief voortplanten. Ben er al zo'n 45 jaar op een serieuze wijze mee bezig. Zo heb ik ook eigen guppenstammen gekweekt en schrijf ik het nodige aan artikelen mbt levendbarende tandkarpers voor Poecilia Nederlands, het VDA-AK (duitse sociëteit voor levendbarende tandkarpers) en bij gelegenheid voor AFV (franse sociëteit voor levendbarende tandkarpers).
Xiphophorussoorten worden geboren met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtsklieren. Initiële mannen zullen tijdens het opgroeien de vrouwelijke geslachtsklieren absorberen zo ook dat een initiële vrouw de mannelijke geslachtsklieren absorbeert. Doch het blijkt in de praktijk dat dat absorberen van de tegenovergestelde geslachtsklieren niet altijd opgaat. Een initiële man die zijn aarsvin al omgevormd heeft in een gonopodium kan niet meer terugveranderen. Doch een initiële vrouw wel. Zolang de mannelijke geslachtsklieren van een initiële vrouw niet zijn geabsorbeerd, kan de aarsvin alsnog in een gonopodium veranderen en functioneel zijn. De zwangerschapsvlek zal dan blijven bestaan. Late mannen hebben nooit een zwangerschapsvlek. Er kan wel een zg. pseudo-zwangerschapsvlek ontstaan bij een man. Doch dat is niet hetzelfde als een echte zwangerschapsvlek. Daar waar een zwangerschapsvlek een transparant gedeelte van de huid betreft, betreft een pseudo-zwangerschapsvlek een vlek op de huid. Zo'n pseudo-zwangerschapsvlek ontstaat in de regel als een man halfwas is. En als er eenmaal een pseudo-zwangerschapsvlek zich heeft gevormd, dan blijft die ook de rest van de levenscyclus zitten. Pseudo-zwangerschapsvlekken komen doorgaans meer voor bij platy's t.o.v. zwaarddragers.

Waar men idd nog niet de vinger op kan leggen is waarom dergelijke eierlevendbarende soorten met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtsklieren geboren worden.

Ik wilde hier toch even op inhaken. Vandaar dit relaas.

Platy's en zwaarddragers behoren tot het geslacht "Xiphophorus". Ja, die verandering kan weld egelijk plaatsvinden bij platy's.

Niet verkeerd bedoeld van me doch met deze stellingname geef je wel aan dat je niet weet waar je het over hebt. Geslachtsverandering kan bij bepaalde eierlevendbarende tandkarpers wel degelijk voorkomen. En dan heb ik deze uitspraak niet van enige kopieerwerk doch uit eigen ervaring vanaf de jaren '70. Ik ben zelf een fervente liefhebber, houder en kweker van zowel eierlevendbarende (ovovivipaar) als echte levendbarende (vivipaar) tandkarpers. En ook de subgroep aan levendbarende tandkarpers die zich superfoetatief voortplanten. Ben er al zo'n 45 jaar op een serieuze wijze mee bezig. Zo heb ik ook eigen guppenstammen gekweekt en schrijf ik het nodige aan artikelen mbt levendbarende tandkarpers voor Poecilia Nederlands, het VDA-AK (duitse sociëteit voor levendbarende tandkarpers) en bij gelegenheid voor AFV (franse sociëteit voor levendbarende tandkarpers).
Xiphophorussoorten worden geboren met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtsklieren. Initiële mannen zullen tijdens het opgroeien de vrouwelijke geslachtsklieren absorberen zo ook dat een initiële vrouw de mannelijke geslachtsklieren absorbeert. Doch het blijkt in de praktijk dat dat absorberen van de tegenovergestelde geslachtsklieren niet altijd opgaat. Een initiële man die zijn aarsvin al omgevormd heeft in een gonopodium kan niet meer terugveranderen. Doch een initiële vrouw wel. Zolang de mannelijke geslachtsklieren van een initiële vrouw niet zijn geabsorbeerd, kan de aarsvin alsnog in een gonopodium veranderen en functioneel zijn. De zwangerschapsvlek zal dan blijven bestaan. Late mannen hebben nooit een zwangerschapsvlek. Er kan wel een zg. pseudo-zwangerschapsvlek ontstaan bij een man. Doch dat is niet hetzelfde als een echte zwangerschapsvlek. Daar waar een zwangerschapsvlek een transparant gedeelte van de huid betreft, betreft een pseudo-zwangerschapsvlek een vlek op de huid. Zo'n pseudo-zwangerschapsvlek ontstaat in de regel als een man halfwas is. En als er eenmaal een pseudo-zwangerschapsvlek zich heeft gevormd, dan blijft die ook de rest van de levenscyclus zitten. Pseudo-zwangerschapsvlekken komen doorgaans meer voor bij platy's t.o.v. zwaarddragers.

Waar men idd nog niet de vinger op kan leggen is waarom dergelijke eierlevendbarende soorten met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtsklieren geboren worden.

Ik wilde hier toch even op inhaken. Vandaar dit relaas.
Met alle respect. Ik ben zelf wetenschapper en val voor dit soort vraagstukken dan ook terug op wat bekend is in de wetenschap: Geslachtsverandering bij Xiphophorus komt niet voor, ondanks dat men dat wel vermoedde op basis van observaties. Observaties die je zelf ook noemt.
Ik heb uitgebreid de wetenschappelijke literatuur doorzocht en telkens komt terug: Geslachtsverandering bij Xiphophorus komt niet voor

Even los van de eigen ervaringen (dat is niet wetenschappelijk), heb je een bron voor je bewering?

Ik heb zelfs (lang geleden) wel eens gelezen dat sommige vrouwtjes zelfs na een keer jonkies gehad te hebben 'geslachtsverandering' ondergingen.
Maar door de stelligheid waarmee vermeld werd dat het onzin was heb ik dat maar niet meer gezegd. Beetje geïntimideerd eigenlijk.
Volgens mij heb ik dat in Elsevier's Aquariumencyclopedie gelezen, zo'n jaartje of 35 /40 geleden.

Ik ben geen wetenschapper, maar onthoudt wel veel van wat ik lees.

Ik wil geenszins beweren dat het dús wel waar is dat het kan, ik wil het slechts hier tbv de discussie droppen.
Met bronvermelding :-D

Overigens vind ik persoonlijk dat ervaring met iets een hele goede bron is, hoor.
Of is iets pas waar als het in een wetenschappelijk blad is gepubliceerd?

Overigens vind ik persoonlijk dat ervaring met iets een hele goede bron is, hoor.
Een willekeurige 'bron', geen goede bron. Dan kan iedereen wel wat roepen. En dat gebeurt hier ook op het aquaforum. Maar daar kom je niet ver mee.
Of is iets pas waar als het in een wetenschappelijk blad is gepubliceerd?
Dat is inderdaad hoe het werkt! 🙂
Of in ieder geval, dan kun je met zeer grote zekerheid zeggen dat het waarschijnlijk klopt. Als het een goed journal is dan natuurlijk.
Het is dan door andere wetenschappers gecontroleerd (peer review).

Kan overigens best natuurlijk dat dat in die encyclopedie heeft gestaan. Het is voortschrijdend inzicht en tegenwoordig is het ook veel makkelijker geworden om onwaarheden te controleren (fact-checken).

Hmm.
Mja.
Ik heb er toch wat moeite mee.
Dat alles wat niet wetenschappelijk bewezen is niet waar kan zijn.

Dan blijft er een heleboel in de wereld over dat dagelijks plaatsvindt, maar niet wetenschappelijk bewezen is.
Maar als ik daar op in ga wijken we wel heel erg van het onderwerp af.
Dan kunnen we beter lid worden van het filsofenforum.😀

Hmm.
Mja.
Ik heb er toch wat moeite mee.
Dat alles wat niet wetenschappelijk bewezen is niet waar kan zijn.

Oh maar dat zei ik niet. Maar er is juist heel veel wél onderzocht. Zo ook over dit onderwerp. Er is veel onderzoek gedaan naar de zogenaamde geslachtsveranderingen bij zwaarddragers, maar men heeft nooit overtuigend kunnen aantonen dat dit fenomeen echt bestaat. Dát het fenomeen op misverstanden berust, dát is wel gepubliceerd met een uitleg hoe het wel zit.

Dus het is niet zo zeer dat er niets over bekend is. Maar het tegendeel van wat beweerd wordt is juist beschreven in de literatuur: dat het allemaal op misverstanden en verkeerde interpretatie berust.
Veel mensen hebben echter niet zo veel met feiten en geloven graag in iets. Voor mij als wetenschapper onbegrijpelijk, maar dat moet ik dan maar leren accepteren.

Voor wie interesse heeft, google maar eens op 'Sex inversion Xiphophorus'

Oh maar dat zei ik niet. Maar er is juist heel veel wél onderzocht. Zo ook over dit onderwerp.

Dat was inderdaad een te snelle, niet doordachte, niet wetenschappelijke conclusie mijnerzijds. 😳

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan