Platy's en zwaarddragers behoren tot het geslacht "Xiphophorus". Ja, die verandering kan weld egelijk plaatsvinden bij platy's.
Niet verkeerd bedoeld van me doch met deze stellingname geef je wel aan dat je niet weet waar je het over hebt. Geslachtsverandering kan bij bepaalde eierlevendbarende tandkarpers wel degelijk voorkomen. En dan heb ik deze uitspraak niet van enige kopieerwerk doch uit eigen ervaring vanaf de jaren '70. Ik ben zelf een fervente liefhebber, houder en kweker van zowel eierlevendbarende (ovovivipaar) als echte levendbarende (vivipaar) tandkarpers. En ook de subgroep aan levendbarende tandkarpers die zich superfoetatief voortplanten. Ben er al zo'n 45 jaar op een serieuze wijze mee bezig. Zo heb ik ook eigen guppenstammen gekweekt en schrijf ik het nodige aan artikelen mbt levendbarende tandkarpers voor Poecilia Nederlands, het VDA-AK (duitse sociëteit voor levendbarende tandkarpers) en bij gelegenheid voor AFV (franse sociëteit voor levendbarende tandkarpers).
Xiphophorussoorten worden geboren met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtsklieren. Initiële mannen zullen tijdens het opgroeien de vrouwelijke geslachtsklieren absorberen zo ook dat een initiële vrouw de mannelijke geslachtsklieren absorbeert. Doch het blijkt in de praktijk dat dat absorberen van de tegenovergestelde geslachtsklieren niet altijd opgaat. Een initiële man die zijn aarsvin al omgevormd heeft in een gonopodium kan niet meer terugveranderen. Doch een initiële vrouw wel. Zolang de mannelijke geslachtsklieren van een initiële vrouw niet zijn geabsorbeerd, kan de aarsvin alsnog in een gonopodium veranderen en functioneel zijn. De zwangerschapsvlek zal dan blijven bestaan. Late mannen hebben nooit een zwangerschapsvlek. Er kan wel een zg. pseudo-zwangerschapsvlek ontstaan bij een man. Doch dat is niet hetzelfde als een echte zwangerschapsvlek. Daar waar een zwangerschapsvlek een transparant gedeelte van de huid betreft, betreft een pseudo-zwangerschapsvlek een vlek op de huid. Zo'n pseudo-zwangerschapsvlek ontstaat in de regel als een man halfwas is. En als er eenmaal een pseudo-zwangerschapsvlek zich heeft gevormd, dan blijft die ook de rest van de levenscyclus zitten. Pseudo-zwangerschapsvlekken komen doorgaans meer voor bij platy's t.o.v. zwaarddragers.
Waar men idd nog niet de vinger op kan leggen is waarom dergelijke eierlevendbarende soorten met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtsklieren geboren worden.
Ik wilde hier toch even op inhaken. Vandaar dit relaas.