Wat is er nieuw

platy zwanger?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Argus
  • Startdatum Startdatum
A

Argus

Guest
Ik heb sinds enkele maanden, na sterfte, nog maar 2 platy's zitten, geslacht geen idee, maar nooit eitjes gezien.

Sinds enkele dagen doet 1 van mijn platy's wat raar, verstopt zich wat en hangt vooral op een rustige plaats. Overigens eet hij/zij wel normaal en actief bij voeren dus ik vermoed niet ziek.

Nu heb ik wel vorig weekend een wel een heel grote schoonmaak gehouden in het aquarium wat ongetwijfeld stress heeft meegebracht.

Echter lijkt dit visje mij nogal opgezwollen en ik vermoed zwanger. Gezien ik toch al opnieuw wat meer leven in mijn aquarium wou brengen zou dit best welkom zijn. Zouden jullie aanraden, indien zwanger uiteraard, deze vis in mijn ander aquarium (nanocube 30l met enkel white pearls en planten) te plaatsen? In mijn trigon gaan de eitjes enkel als voedsel voor de rest dienen immers. Of gaat de stress van verhuizen alleen al negatief uitdraaien?
Als dit dan allemaal al zou lukken zou het dan best zijn om opnieuw platy's erbij te kopen of is inteelt niet zo'n probleem?

Ik heb de fotos wat bijgeknipt om een passend forumformaat te krijgen, ik hoop dat het enigzins zichtbaar blijft.
http://www.aquaforum.nl/gallery/upload/ ... .22.31.jpg

img


img
 
Bij platy�s is het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes gemakkelijk te zien. Niet alleen is het mannetje vaak kleiner dan het vrouwtje, ook de aarsvin ziet er anders uit. Bij de mannetjesplaty is deze omgevormd tot een paringsorgaan, het gonopodium: omdat de platy levendbarend is, moet de bevruchting van het vrouwtje inwendig gebeuren. Vrouwtjesplaty�s kunnen in de loop van hun leven in een mannetje veranderen.De vrouwtjes kunnen het sperma opslaan en verdelen over meerdere bevruchtingen. Zwangere vrouwtjes zijn te herkennen aan een donkere vlek op hun achterlijf. De zwangerschap duurt vier tot zes weken. Het vrouwtje krijgt per keer gemiddeld twintig tot veertig jongen. Grotere vrouwtjes krijgen vaak meer jongen dan kleine vrouwtjes. De jonge platy�s zorgen voor zichzelf. Ze hebben wel een verstopplaats nodig in bijvoorbeeld drijvende waterplanten, anders worden ze opgegeten.Na ongeveer drie maanden kunnen platy�s zichzelf alweer voortplanten, hoewel er ook typen zijn waarbij dit langer duurt, voor vrouwtjes soms zelfs meer dan een jaar.

Ik heb zelf ook platy's en ook zwangere, ik heb dit toen al eens opgezocht. Ik heb er al jongen van. Ik laat ze gewoon in dezelfde bak zitten en laat de natuur het op zijn manier doen waarbij alleen de sterken overleven. Ze groeien best snel, je ziet ze snel groter worden en komen dan ook steeds vaker tussen de planten uit.
 
Wist je dat je geslachtsonderscheid kan zien bij platy's.
Dit kan je zien aan de anaalvin.
Bij de mannetjes zijn deze veranderd in een soort van "penis" en bij vrouwtjes zijn deze driehoekig.
Hier een link met foto's waar je het kan zien.

http://www.aquariumfreak.nl/tropische-vissen/platy/

de rode heeft bij zijn aars een penis zitten en de andere heeft daar duidelijk een driehoekige anaalvin zitten 🙂
Hieraan kun je dus zien of het een man of vrouw is 🙂

Gr. Kevin
 
ralfj zei:
Vrouwtjesplaty�s kunnen in de loop van hun leven in een mannetje veranderen.

Ik heb duizenden platy's gehad en ik heb nog nooit een vrouwtje in een mannetje zien veranderen. Wel heb je soms zgn late mannen die iets later dan gemiddeld een gonopodium krijgen. Dat zijn nooit vrouwen geweest ook maar leken er wel op.
 
Vrouwtjesplaty�s kunnen in de loop van hun leven in een mannetje veranderen.

en t staat er echt...

LOL
 
Platy s horen tot de levendbarende net als guppy's

Dus eieren zul je niet moeten verwachten
De jongen worden levend geboren
Mits er voldoende schuilmogelijkheden zijn zullen de sterkste jongen overleven en kun je je vis de stress van een verhuizing besparen

Wat heb je eigenlijk allemaal schoongemaakt bij het onderhoud dan
 
ralfj zei:
Dat eerste stuk tekst is zoals ik schreef wat ik al eens op had gezocht, hierbij de link waar dit vandaan komt.
Ik heb het in ieder geval niet zelf bedacht ;-D

http://www.licg.nl/iz0/dieren/vissen/platy.html
Idd het staat er echt. En er staan wel meer dingen waar ik me niet helemaal in kan vinden.
 
Botia zei:
ralfj zei:
Dat eerste stuk tekst is zoals ik schreef wat ik al eens op had gezocht, hierbij de link waar dit vandaan komt.
Ik heb het in ieder geval niet zelf bedacht ;-D

http://www.licg.nl/iz0/dieren/vissen/platy.html
Idd het staat er echt. En er staan wel meer dingen waar ik me niet helemaal in kan vinden.

toch denk ook ik dat het zo is, heb er namelijk zelf ook eentje...
in eerste instantie een vrouwtje (of het leek zo...) nu toch echt een mannetje!
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan