Wat is er nieuw

Platy's dik of zwanger?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mooneyelover
  • Startdatum Startdatum
M

Mooneyelover

Guest
Hejs,

Ik heb sinds kort een klein aquarium met platy's.

Nu heb ik gemerkt dat 3 van die visjes enorm dik zijn geworden. Kan het zijn dat die zwanger zijn?

OByxQevKHj

bedankt!

Deze is inderdaag zwanger. Hoegroot is het aqua?
De platy's staan er om bekend dat ze heel veel fokken. zelf heb ik nu een jaar 5 platy's in m'n meter bak zwemmen waarvan ik nu 25 jongen heb.

Dag Kevin,

Het is een aquarium van 14 liter (mijn eerste aquarium dus...). Ik heb wel al jaren een vijver, maar dat is toch wel iets helemaal anders...

Hoe kan ik de zwangere visjes het beste helpen? (met rust laten, apart zetten, ...)

Alvast bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groeten,
Eline

Pfiew 14 liter wel heel klein.
Bij mij zitten de jonkies onder de 3 cm in een 40 liter bakje en de volwassenen in 180 liter.
maar je kan ze gewoon laten doen zolang je maar plaatsen hebt waar ze zich kunnen verschuilen. ook voor de jonkies anders zijn ze binnen 10 minuten opgegeten door de ouders.

Mijn mama was nu al kwaad omdat ze het al te groot vond XD

K heb wel een vaasje, een beeldje en plantjes om zich te verstoppen...

Met vriendelijke groeten,
Eline

Het aquarium van de Platy

De platy kan in een hoge of een lage PH leven. Zolang de waterwaarden maar niet te extreem zijn. De minimale aquariumlengte is 40 centimeter omdat dit visje al snel 6cm groot wordt. De temperatuur moet rond de 25 graden zijn.

De Platy leeft graag in een begroeide bak met wat zwemruimte. Stroming vinden ze erg leuk. Het is vooral een sociale vis.

Platy en kweek

De Platy kweekt zichzelf praktisch. Zet echter wel meer dan 1 vrouwtje samen met 1 man. Anders worden de vrouwtjes steeds lastig gevallen. De platy kan je beter apart zetten voordat ze gaan bevallen omdat de mannetjes erg lastig kunnen gaan doen. Voer het vrouwtje vantevoren goed met bijvoorbeeld diepvriesvoer. Anders is er een kans dat ze na de zwangerschap sterft.

De baby�s van de Platy zijn veel zwakker dan baby guppen en eten veel langzamer. Ze houden zich meer op de bodem op. Zorg voor een schone omgeving en geef enkel stofvoer. Babyplaty�s zullen anders niet eten als het voer te groot is! Zelfs fijnwrijven van gewoon voer kan soms nog te grof zijn.

Ik heb zo een verwarmingselement gekocht, staat op 24 �C nu, de filter staat ook altijd aan waardoor er een stroming in het water is. Ook plantjes zijn aanwezig.

Nu een heel stomme vraag: wanneer weet ik dat ze moet bevallen?

Groeten,
Eline

Ze hebben een draagtijd van 4-6 weken.

Let wel op
Gemiddeld krijg de platy tussen de 10 en 50 jongen hoe langer de draagtijd hoe meer de platy zich gaat afzonderen van de groep.

Eigenlijk is dit bakje veelste klein. Er zouden wat garnalen in kunnen maar dat is ook alles. Platy's worden wel 6cm. een bakje van 60cm (54liter)laat staan 14 liter. En aangezien je ook een bodem, plantjes en verdere inrichting, je bak niet vol hebt tot de laatste mm hou je ongeveer 12 liter over.

Erg jammer dat de winkel je dit heeft verkocht.

Botia zei:
Eigenlijk is dit bakje veelste klein. Er zouden wat garnalen in kunnen maar dat is ook alles. Platy's worden wel 6cm. een bakje van 60cm (54liter)laat staan 14 liter. En aangezien je ook een bodem, plantjes en verdere inrichting, je bak niet vol hebt tot de laatste mm hou je ongeveer 12 liter over.

Erg jammer dat de winkel je dit heeft verkocht.

Zeker jammer. vorige week nog iemand een goudvis zien kopen met een plastic bak erbij van 20l :stars: :stom::stom::stom::stom:

ze is nog jong gok ik.... en nog genoeg te leren.

Ok, bedankt voor de info

@apaulo: Dat heb ik 2 weken geleden ook gezien in een winkel helaas.

Precies al doende leert men.

@Eline: Wat heb je ene onwijs leuke kat op die foto!

We horen het wel of je kleintjes hebt. Ik zou wel kijken of je misschien nog een iets grotere bak kan aanschaffen.
Desnoods mannetje(platy) eruit anders zullen er jongen blijven komen. en dit is niet bevorderlijk voor zo'n ieniemini bak.

kpaulu zei:
We horen het wel of je kleintjes hebt. Ik zou wel kijken of je misschien nog een iets grotere bak kan aanschaffen.
Desnoods mannetje(platy) eruit anders zullen er jongen blijven komen. en dit is niet bevorderlijk voor zo'n ieniemini bak.

Inderdaad, er zijn via MP altijd wel mensen op zoek naar nieuwe (gratis) visjes.
Of maak een afspraak met je winkel, misschien kun je ze daar kwijt.
Waar staat de bak? Omdat je moeder hem te groot vond?
Wat zijn haar bezwaren voor een groter aquarium?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan