Wat is er nieuw

Platys mager en lusteloos

• Onderwerp starter Onderwerp starter mam1991
  • Startdatum Startdatum
M

mam1991

Guest
Hallo,

Ik heb op dit moment 2 volwassen platys in mijn 60cm bak zitten.
Ik had er 3, 1 ben ik dus al verloren.

Het vrouwtje is erg mager maar verder lijkt ze het goed te doen, sinds vanmorgen hangt de man maat wat op de bodem.
Hij ziet er gewoon gezond uit.
Nog geen 2 weken geleden water laten testen, dit is gewoon goed

Mijn vorige vrouw was ook zo mager, zouden het wormen kunnen wezen?

Hoi Mam,

Hoe oud zijn je platy's?

Verder kunnen waterwaarden zeer snel veranderen, dus een test van 2 weken geleden kan nietszeggend zijn.
Ververs je water in je aquarium?zo ja hoe vaak?
Wat voor filter heb je er opzitten... verwarmingselement?

Wat voor planten heb je in je aquarium en wat voor bewoners heb je nog meer?

Een foto zegt overigens meer dan 1000 woorden ===> http://www.aquaforum.nl/afsite/scripts/upload.php

groetjes Yvonne

p.s. wezen zijn kinderen zonder ouders 😉

Ik heb foto's op mijn iPhone staan, krijg het miet voor elkaar om ze hier te plaatsen.

Ik voer ze guppyvoer omdat ik voorheen alleen guppen had.
Denk dat ik deze platys nu ongeveer 1,5 jaar heb. Heb 1 nakeek jong en die lijkt in order.
Heb geen andere vissen in de bak zitten.
Heb een soort varen in bak waarvan 1 grote en 4 stekjes daarvan en dan nog een micranthemum.
Was sowieso van plan om na onze vakantie planten en vissen bestand uit te bereiden.
Op de bodem ligt zwart grind en zit pomp/filter in van juwel zelf.
Aquarium word verwarmd op 24 graden.
Ververs eens in de 1 � 2 weken een kwart tot 1/3 aan water.
Filter word ook eens in de 1 � 2 weken schoongemaakt

-0_3hjtpMfBSC6uuk6-CwvRkFPPiR8gZ.jpeg

-0_3hjtpMfBSC6uuk6-CwvRkFPPiR8gZ.jpeg

volgens deze aquarium.nl website worden platys gemiddeld 2 jaar...
zelf heb ik een 4tal platy's in mijn aquarium, die zijn nu ongeveer 2 jaar en ze beginnen wel wat achteruit te gaan nu (qua uiterlijk), maar ze zwemmen nog wel vrolijk rond.

eventueel kun je ook nog je waterwaarden testen, om te controleren of daar geen oorzaak ligt....

ik moet trouwens zeggen, dat ik jouw platys wel behoorlijk dun vind... of in ieder geval, niet de typische platy vorm die ik gewend ben... misschien dat er nog andere soorten/kruisingen zijn..

Nou ik moet zeggen dat de vrouw echt wel een stuk voller was..
Ze zag er altijd uit zoals op de foto (google)
De man is nooit anders geweest qua bouw.
Vergeten er bij te vertellen, zo af en toe krijgen ze muggenlarven ter beschikking.

6i-9DmA1DfwGn4zxlA7N5f4kY148-jst.jpeg

Hmm.. het gaat niet zo goed.
De man ligt inmiddels op zijn zei en lijkt moeite te hebben met ademen, zie verder helemaal niks aan de buiten kant aan hem.
Dit gaat wel erg snel, gister zwom hij nog vrolijk rond en was er niks aan de hand.

Nou, op de foto trekt hij redelijk krom. Een ouderdomsverschijnsel kan het zijn maar dat kromtrekken en vermageren gaat dan niet van de ene op de andere dag. Dus sluit dat dan maar vast uit.

Ik denk eerder dat je te maken hebt met een worminfectie danwel een parasiet. Dan kan het ineens vrij snel gaan. Maar als die zo snel vermagerd dan is het in zekere zin een gedane zaak.

Waterwaardes kunnen per dag verschillen hoor... Een beetje goeie schommeling er in en je hebt feest in de bak! Uiteraard afhankelijk van de vis of die er wat bestendig tegen is.

Zoals door een ander forumlid hier al is laten weten, is dat deze platy wel opmerkelijk mager is. Een gezonde platy is goed gevuld en vitaal qua mobiliteit. Zoals hieronder afgebeeld:

10414438_10152683947776874_1171478381278758010_n.jpg

Dankjewel voor jullie reactie.

De man heeft het niet gered helaas.
De vrouw is al zeker een maand of 2 zo mager maar doet het echt goed.
Zou ik gewoon een woemenkuur kunnen proberen??

Nee, overnieuw beginnen met dat bakje.
En dan de bodem zeker de helft dunner.
Dan zuurstofplanten erin zetten, zoals cabomba en waterpest.
Wat er nu in staat is misschien mooi,maar doet niets met de waarden.

Zie dat de planten ook bruin worden, kan door teveel fosfaat zijn,dus Meer verversen.

Ik ga morgen in ieder geval mijn water laten testen.
De vrouw en jong doen het allebei gewoon nog goed.
Ik heb niet de mogelijkheid om compleet opnieuw te starten zolang deze 2 vissen er nog in zitten, omdat mijn andere aquarium verkocht is.
Iemand een idee hoe ik dit dan het beste op kan lossen?

Na onze vakantie ga ik er nieuwe planten in zetten, dat was sowieso al de bedoeling.

C5v8r65PMyqgghuXS6PPC_B5N-jNe9Ov.jpeg

Ik wou even melden dat de conditie banende platy nog steeds niet is veranderd, ze doet het verder goed.
Er zitten 5 platys bij in omdat ik ze gekregen heb en die doen het allemaal goed.
Verder heb ik 2 gemengd bosjes toe gevoegd aan de bak.
Misschien toch teken van ouder dom????

Zal ik het dan maar zeggen als voormalig lid? 😉 Dit zie je vaak bij Platy's die lange tijd verkeerde voeding hebben gehad. Hoewel in Guppyvoeders wel wat groen zit kun je ze nog beter een spirulina of Malawi vlok geven en 2x per week wat levend of diepvries voer. Is een vis uiteindelijk zo mager dan wordt het nooit meer beter en gaat uiteindelijk hieraan ook dood maar dat kan maanden duren.

Heel erg bedankt voor je antwoord!! Daar heb ik wat aan. Ga er gelijk wat aan doen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan