platys met 1 ondervin of aangevreten? en geslachtsbepaling


L

LeonaH

Guest
Volgens de winkel heb ik 5 platys gekocht. ik heb babys dus ik aan de slag met geslachtsbepaling. 4 vragen:

de vin die het dichtstbij staat bij de vin achter is de anaalvin toch?

en deze zou puntig moeten zijn bij mannetjes en rond als een waaier bij een vrouw. klopt dit?

nu zie ik bij de mannetjes(?) maar 1 ondervin en die is inderdaad puntig. is dit aangevreten of normaal?

hartelijk dank aan degenen hieronder alvast
 
het is bij 1 vis en die heeft zn rugvin altijd ingetrokken en heeft geen 2 buikvinnetjes naast elkaar zoals mn andere platys
 
Het kan trouwens misschien ook een andere soort vis zijn want qua vorm lijkt ie helemaal niet op mn andere platys
 
Noujaa zeg, die verkoopster maar zeggen van jaaa ik heb al 10 jaar ervaring..
kan die wel samen met black mollys, platys, gup, algeneter en corydoras?

nou danku voor de identificatie
 
Black en Goudmolly's zitten graag wat warmer dan Guppen en platy's en derest 26-30 graden is niet echt overbodig. Evenals een zouttoevoeging.

Deze vissen maar ook guppen en platy's wensen voer met veel plantaardige bestandsdelen. De diverse zgn Guppy voedersvoldoen hier aan goed.
 
en gold mollys hebben alleen een anaalvin, geen andere ondervinnen?
 
Jij hebt een mannetje en je ziet zijn Gonopodium (penis).

Dit is een vrouwtje.
4ACFN_lcu9g66VDbZ144I1BpVtj7Dy_n.jpeg
 
Ik neem aan dat de foto van ��n van je gekochte "platy's" is?
Want dat is inderdaad sowieso een molly-man.

Als hij de enige molly is, zal hij aan de baby's weinig niets hebben bijgedragen, dat zullen dus platy's zijn.

Helaas kun je bij jonge platy's aanvankelijk het geslacht nog niet zien, ze lijken allemaal op vrouwen.
Tegen dat ze hun uiteindelijke grootte bereiken (als ze pakweg 3 cm lang zijn) gaat bij de mannen de aarsvin veranderen in een gonopodium (een langgerekte spitse vin), bij de vrouwen blijft het een 'normale' driehoekige vin.
Er is overigens zowel bij mannen als bij vrouwen maar ��n aarsvin.

Misschien is het handig eens een foto van alle 5 de vissen te plaatsen, dan kunnen we met zekerheid zien of de andere 4 dan wel �chte platy's zijn. Want platy's en molly's zijn in het algemeen vrij makkelijk van elkaar te onderscheiden.

Verder: black molly's en goldmolly's zijn feitelijk kleurvarianten van ��n en dezelfde soort.
Als je niet allerlei tussenvormen wilt kweken (en waarom zou je dat willen ...) kun je de gold beter bij de black weghalen. En daarmee bedoel ik: de vis van de foto terug naar de dierenwinkel brengen.

Platy's zijn wel verwant aan molly's, maar kruisen onderling niet. Wat dat betreft kun je die samen houden.

Tot slot: platy's, molly's en guppen zijn subtropische vissen. Die zijn gewend aan seizoensverschillen en aangezien wij de temperatuur in onze huizen - met name in de winter - toch graag een beetje hoger dan buiten willen hebben goed in een onverwarmd aquarium te houden.

Tja, Corydoras ... Welke Corydoras? Veel soorten zijn ook subtropisch, en de kun je dus prima in de onverwarmde bak samen met de guppen, platy's en molly's houden. Maar anderen zijn tropisch en redden het daarin niet.
Welke soort heb jij? Eventueel kun je een foto uploaden, dan zullen wij met z'n allen de soort wel kunnen noemen.

En dan als allerlaatste ..... je merkt dat jouw dierenwinkel niet alles weet, en dat geldt voor heel veel dierenwinkels. De enige manier om (achteraf) domme fouten te voorkomen is v��r de aankoop informatie op het internet, bijvoorbeeld hier, te zoeken. Blind vertrouwen in de winkel heeft al vele visliefhebbers genekt .....
 
wat een informatie, hartstikke bedankt!
panda corydoras zijn het.

hij is niet de enige molly, heb nog 1 man en 1 vrouw black mollys
is dat erg?

pas dan maar op voor pets place bij cambuurplein in Leeuwarden!!

en wat bedoel je met onverwarmde bak voor platys en mollys?
ik heb er een temperatuur ding in die op 24 graden staat.
 
Molly's zijn zeker geen subtropische vissen! Ze worden juist beter erg warm gehouden (+26 graden) en passen daardoor (en door het gewenste zoutgehalte) niet bij Platy's en guppen (22 graden).
 
Dit is al de zoveelste keer dat paddy gedeeltelijk verkeerde informatie geeft. Blackmolly's en Goldmolly's zijn niet altijd kleurvormen van dezelfde vis. Je hebt namelijk ook 2 soorten black molly's. Een kleine vorm die een zwarte vorm is van de Poecilia sphenops en een grote vorm wat een kruising is tussen de spenhops en de poecilia velifera. De zgn Goldmolly's zijn ook een kruising van die laatste twee. De eerste vorm kan in een bak vanaf 80cm maar de grotere zou ik zeker in bakken houden van minimaal 1 meter.

Deze vissen zijn absoluut niet subtropische en hou je het beste zeer warm met een zout toevoeging. Een te lage temperatuur, geen zouttoevoeging en geen voldoende plantaardige voeding zijn doods oorzaak nr 1 bij deze vissen.

Guppen en Platy's zijn geen echte sub-tropische dieren en een temperatuur van rond de 22 graden is voor hen perfect mits je geen Guppen uit de dierenwinkel hebt. Deze Guppen zijn namelijk door zeer zware inteelt vrij zwak en kan je het beste vrij warm (26 graden) en in zeer schoon water houden waarbij 2x per week 30% verversen een must is.

Black mollie kleine vorm

Vrouw
c9BIW6TG-u_wWSEymOcoZolUaQrc1lkf.jpeg


Man (De buik is meestal iets zwarter dan op de foto)
c9BIW6TG-u_wWSEymOcoZolUaQrc1lkf.jpeg


Black mollie grote vorm.
c9BIW6TG-u_wWSEymOcoZolUaQrc1lkf.jpeg
 
Jammer dat je dit persoonlijk maakt, Botia.

Ik reageer op dit forum om wat ik weet, denk te weten en denk met anderen te delen, zodat andere gebruikers er hun voordeel mee kunnen doen. Zoals ik mijn voordeel kan doen met wat andere gebruikers hier plaatsen.

En inderdaad, ik wist niet dat er twee kruisingen zijn die de naam Black Molly dragen, daar heb je me op een kennishiaat betrapt. Gefeliciteerd.
 

Terug
Bovenaan