Wat is er nieuw

Platy's met E. dageti monroviae?

Jones

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2011
Berichten
10,228
Locatie
Zundert
Ik ben aan het peinzen over een visbestandje voor in mijn 80x30x40 bak. Dit is het bestandje dat ik voor ogen heb:

10x C. habrosus
10x C. pygmaeus
6x Epiplatys dageti monroviae 'Harbel'

Het zijn overwegend grijs met zwarte vissen en ik zou daar graag wat kleur bij willen dus zat ik te denken aan blauwe Platy's (mits ik ze ergens kan vinden). Zou dit gaan met de E. dageti monroviae? Mijn ervaring is dat Platy's overal in de bak rondbanjeren als ze op hun gemak zijn, i.p.v. alleen bovenin.

Mocht het niet goed gaan dan heb ik een andere bak waar ze in kunnen.
 
De Epiplatys dageti monroviae 'Harbel' is niet te vinden in de handel. Diegene zonder de toevoeging harbel wel.

Platy's vind ik wat te druk voor bij deze vis. Het zijn echte oppervlakte vissen die op hun rust zijn gesteld. daarnaast wenst de Epiplatys veel oppervlakte planten en een matige stroming. Terwijl Platy's en Corydoras wel van wat stroming houden.

Blauwe Platy's hebben de groothandels zat in voorraad dus daar kan je via een winkel wel aan komen.

Zelf heb ik sinds gisteren de zgn Bleeding heart Platy ook een aanrader.
 
Killivissen en Corydoras beweert ze te hebben: http://www.killivissenencorydoras.nl/45507941

De gewone monroviae vind ik niet zo mooi.

Er zitten drijfplanten in de bak. De stroming is regelbaar dus dat moet ik even gaan bekijken. Ik wil weinig stroming aan het oppervlak (wordt tegengehouden door de drijfplanten) en wat stroming over de bodem voor de Cory's (heb ik al voor elkaar).

Geen Platy's dus, jammer. Ik vind de blauwe variant erg mooi. Denk dat ik ze alsnog koop voor in m'n guppenbak (100 cm).
 
Dubbel
 
Als is het zo lees is diegene van de webshop iemand die zich alleen maar bezig houdt met aparte soorten killi's en die zou ze idd kunnen hebben. Maar in de reguliere handel zijn ze niet te krijgen.

Als je de gewone monroviae niet zo mooi vind zou ik even proberen of je die "Harbel" met je eigen ogen kan zien voor aankoop. Foto's zijn namelijk eenvoudig kleuriger te maken en dat gebeurt bij vissenfoto's heel vaak, en het zou mij niets verbazen als hij in het echt niet zo heel veel verschilt van de gewone monroviae .
 
Ik zie weinig verschil in kleur bij de twee soorten maar wel verschil in bouw. De Harbel is hoger gebouwd en heeft daarmee meer weg van een vlindervis of Arowana (vind ik), wat ik mooier vind.


Monroviae

CkWyJUca2CqsnvizGOR08oLVqSMgQB7t.jpeg



Monroviae 'Harbel'

CkWyJUca2CqsnvizGOR08oLVqSMgQB7t.jpeg



Zojuist heb ik Killivissen en Corydoras gemaild of het mogelijk is om de vissen (incl. Cory's) te reserveren en dat ik ze op de Daphnia beurs ophaal. Dan kan ik ze van tevoren zien en ik vind het prettiger dan vissen laten verzenden.
 
Ik heb weleens gewone dageti's gezien waarbij vergeleken die "Harbel" een scharminkel is. Ik heb zelden zulke mooie dageti's gezien als toen. Maar het is al erg lang geleden (jaar 2000) in een winkel die niet meer bestaat.

Dit soort vissen vragen wel veel levend voer. Ik zou ze naast diverse soorten muggenlarven bv ook voeren met vleugelloze fruitvliegjes.

Ik snap trouwens de voorliefde voor Platy's erg goed. Ik heb al 25 jaar vissen en heel wat soorten gekweekt maar nu ik nog 2 bakken heb ben ik weer helemaal terug bij Platy's. Ik vind het persoonlijk samen met zwaarddragers de leukste vissen.
 
Is levend voer per se nodig? Ik heb wel veel diepvriesvoer voor de Cory's in huis gehaald (rode en zwarte muggenlarven, artemia, mysis en daphnia). Daarnaast blokjes gedroogde artemia en tubifex.

Anders zal ik fruitvliegjes moeten gaan kweken. Die zitten hier nu genoeg in de keuken, maar dat zal in de winter wel anders zijn. Buiten heb ik levende zwarte muggenlarven maar dat zal ook niet lang meer duren.

In de bak komen mijn uitgeselecteerde Blue Fairy garnalen. Zullen ze daarop jagen of jagen ze echt alleen aan het oppervlak? Anders is levend voer ruim voor handen 🙂.

Ik blijf Platy's leuk vinden, maar heb ze al een tijdje niet meer. Toen ik een blauwe Platy op een foto zag was ik verkocht. Volledig blauwe visjes zijn sowieso vrij schaars, maar het steekt ontzettend mooi af bij groene planten.

Zijn blauwe koraalplaty's ook goed verkrijgbaar?
 
Ik heb zelf ooit 2 dageti's gehad en ik had zelf de indruk dat de beweging van levend voer ze prikkelden om te eten. Bij diepvries voer was dat minder. Maar je kan ze daar altijd aan proberen te laten wennen. En anders kan je ze daarmee voeren met een pincet. Diepvries voer zinkt ook meestal naar de bodem en hun bovenstandige bek maakt het wat moeilijk om van de bodem te eten.

Een garnaal die bovenin zit zal voedsel worden maar actief jagen denk ik niet.

Blauwe koraalplaty's zijn vrijwel niet te krijgen helaas.

Buitenhuis werden mijn Blauwe Platy's knalblauw. In aquaria hangt het een beetje van je verlichting af (ik heb een roze lampen daar kleuren ze goed onder) en de kwaliteit van de dieren.

Zo blauw als op onderstaande foto worden ze niet. De blauwe kleur is door de flits wel erg blauw geworden
tW4M2k-CTEkGwOO9LTTTP8UNgb4gA2OP.jpeg


Deze foto is wel realistisch.
200304.jpg
 
Weer super bedankt voor de info, Botia!

Zit met spanning te wachten op een reactie van Killivissen en Corydoras 🙂
 
Niets te danken. 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan