Platy's


F

Frogfairy

Guest
Ik ben even aan het kijken naar mogelijke visjes voor mijn eventuele sneller dan verwacthte 80 cm aquarium. Ik weet het. Tijd zat. Maar leuk om over na te denken. en wellicht handig om al iets van een idee te hebben voor ik de bodem ed er in doe. Kijken wat mijn mogelijke visjes kunnen waarderen en of ze het een beetje met elkaar eens zijn ;).

Ik zit te denken aan te starten met 3-5 corydoras (5 lijkt me een leuker schooltje. Ja ik weet sinds kort dat ze groepsdiertes zijn... schaam. Vroeger had ik er 1 zielig alleen. En die zou ik er pas na een half jaar indraaien ofzo indoen als ze genoeg bodem-eten hebben zeg maar. Dat staat me bij dat dat verstandig is. Misschien wat garnaaltjes er eerst in.

Ik heb nog nooit platy's gehad en ik zie ze nu veel in dierenzaken/aquariumzaken. Vind ze echt heel leuk. Zeker omdat ze er in zoveel kleurtjes zijn als ik op internet kijk. Ik kende alleen de oranje met zwarte staart. Kun je alle kleuren gewoon straffeloos mixen? Een bonte verzameling lijkt me echt heel leuk. Ik ben er een die het leuk vindt individuen te herkennen en namen te geven ^^ En met hoeveel zou ik beginnen in de 80 bak, rekening houdend met 5 corydoras? Dit is toch een relatief makkelijk visje toch?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je ooit al een school gezien met 5 leerlingen? 5 is geen school maar een klasje.
Nu zijn corydoras geen schoolvis maar een groepsvis (ook al zie je sommige soorten in het wild met duizenden samen)
5 is beter dan 1 maar 10 is beter dan 5.
Weet dat met corydoras een (filter)zand bodem een absolute must is.

Weet ook dat platy's liever wat harder water hebben, met een zouttoevoeging. Corydoras vinden dat echter niet zo leuk.
Ze kunnen dus wel bij elkaar zonder dat er 1 soort direct dood gaat vallen maar echt ideaal is het niet.
Qua aantal...
Je bak is 120l, mag je 120cm aan visjes in steken (maximaal met de standaard filtering)
neem 10 corydoras aan 6cm...zit je in de helft.
Mag je nog een tiental platy's bij houden
 
Bedankt voor het eerlijke antwoord. Ok Platy's boven corydoras. Zij zullen dus waarschijnlijk de inrichting/water van het aquarium gaan bepalen. Is het zoeken naar goede medebewoners. Ga ik nu even uit van rond de 8 Platys.
 
Japonica garnalen kunnen daar heel goed bij. Wel de grote, niet de mini japonicas (die eigenlijk geen japonicas zijn)
En verder... andere eilevendbarenden
 
En CPO dwergkreeftjes ipv grotere garnalen? Minigarnaaltjes (neocardinia en jonkies) en vis lijkt me zowiezo risico omdat wat in de bek past...
Ik heb er nu een dwergkreefje en ze zijn echt leuk. Misschien dat er meer tegelijk in een 80 cm bak kunnen als ik voldoende schuilruimte bied. Of zijn de platies te druk voor ze? Of te andere eisen aan aquarium?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik hou mijn corydorassen al jaren op hetzelfde harde water als het merendeel aan vissen hierzo zonder problemen. En ze gaan behoorlijk lang mee (heb het over een paar jaar dat de corydorassen meegaan).
 
En CPO dwergkreeftjes ipv grotere garnalen? Minigarnaaltjes (neocardinia en jonkies) en vis lijkt me zowiezo risico omdat wat in de bek past...
Ik heb er nu een dwergkreefje en ze zijn echt leuk. Misschien dat er meer tegelijk in een 80 cm bak kunnen als ik voldoende schuilruimte bied. Of zijn de platies te druk voor ze? Of te andere eisen aan aquarium?
Cpo's zijn enorm territoriale beesten en gaan alles aanvallen wat in hun weg zit, zelfs een mens
 
Ik hou mijn corydorassen al jaren op hetzelfde harde water als het merendeel aan vissen hierzo zonder problemen. En ze gaan behoorlijk lang mee (heb het over een paar jaar dat de corydorassen meegaan).
Hard water is 1 iets, zouttoevoeging iets gans anders.
 
Zouden dwergklauwkikkertjes in dezelfde bak als platy's zich prettig voelen?
 
Dwergklauwkikkers vragen om zurig zacht water en platy's leven op wat harder water.
 
Nog steeds op zoek naar iets voor de bodem/onderste laag behalve Japonica garnalen. Valt nog niet mee
 
Ok ik heb even met mijn nieuwe druppeltest kit mijn kraanwater getest.
PH 7,5, gH 6 en kH 5 Vrij zacht water dus. En ideaal voor mijn dwerggarnaaltjes.

Nu heb ik begrepen dat Platy's een stuk hogere gH en kH willen.
Ik zal dus voor de Platy's het water aardig moeten veranderen en dingen moeten doen om dit te verhogen om ze tevreden te houden. Maar hiermee komt het water flink boven de gH/kH van de meeste andere vissen die ik leuk vind. Misschien dan toch Platy's vergeten om meer keus over te houden.

Zijn Guppy's beter met deze waterwaarden? Of moet ik dan nog steeds vanalles aan het water gaan toevoegen?

En zijn guppen (2 mannen 5-6 vrouwen) een goede combinatie met Neon- of kardinaaltetra (schooltje van 15) en 5 kleine corydoras voor een 80 cm (125 liter min al de deco/bodem) uiteindelijk? Gourami's zijn ook mooi trouwens :)

Jeetje wat lastig kiezen van je visbestand. Hele puzzel en ik vind er zo veel leuk. Gelukkig heb ik nog heel wat weken.
 
Ok ik heb even met mijn nieuwe druppeltest kit mijn kraanwater getest.
PH 7,5, gH 6 en kH 5 Vrij zacht water dus. En ideaal voor mijn dwerggarnaaltjes.

Nu heb ik begrepen dat Platy's een stuk hogere gH en kH willen.
Ik zal dus voor de Platy's het water aardig moeten veranderen en dingen moeten doen om dit te verhogen om ze tevreden te houden. Maar hiermee komt het water flink boven de gH/kH van de meeste andere vissen die ik leuk vind. Misschien dan toch Platy's vergeten om meer keus over te houden.

Zijn Guppy's beter met deze waterwaarden? Of moet ik dan nog steeds vanalles aan het water gaan toevoegen?

En zijn guppen (2 mannen 5-6 vrouwen) een goede combinatie met Neon- of kardinaaltetra (schooltje van 15) en 5 kleine corydoras voor een 80 cm (125 liter min al de deco/bodem) uiteindelijk? Gourami's zijn ook mooi trouwens :)

Jeetje wat lastig kiezen van je visbestand. Hele puzzel en ik vind er zo veel leuk. Gelukkig heb ik nog heel wat weken.
Zo goed als alle frequent te verkrijgen levendbarenden hebben dat harde water nodig. Zelfs een zouttoevoeging is aangeraden.
 
Dus beter andere visjes uitkiezen dan levendbarende dus als ik niet de hele tijd de hardheid van mijn water aan wil passen. Helder. Mooi schooltje neontetras of kardinaaltetras dan maar. Zijn 15-20 visjes genoeg voor een scholing, of gaan ze dan nog verspreid zwemmen? En welke hebben de grootste neiging leuk bij elkaar te blijven, neons of kardinalen? of maakt dat niet uit.
 
Dus beter andere visjes uitkiezen dan levendbarende dus als ik niet de hele tijd de hardheid van mijn water aan wil passen. Helder. Mooi schooltje neontetras of kardinaaltetras dan maar. Zijn 15-20 visjes genoeg voor een scholing, of gaan ze dan nog verspreid zwemmen? En welke hebben de grootste neiging leuk bij elkaar te blijven, neons of kardinalen? of maakt dat niet uit.
Geen van beide. Als ze scholen wil dat zeggen dat ze angstig zijn en zich niet goed voelen
 
Ok, dan verander ik de vraag naar. Met hoeveel kan ik tetras het beste tegelijkhouden om ze zich fijn te laten voelen?
 
Ok, dan verander ik de vraag naar. Met hoeveel kan ik tetras het beste tegelijkhouden om ze zich fijn te laten voelen?
als ik het goed op heb, heb je 120l water
120/3(cm voor een mooie neontetra) is 40 stuks maximaal, zonder andere vissen.
 
Ok, 15 neontetra genoteerd als eerste basis voor mijn aquarium bewonersbestand.

Is een thread-titel aan te passen trouwens? Zou het graag veranderen, Platy's (die het waarschijnlijk niet meer worden) dekt niet echt meer de lading ^^.
 
Is een thread-titel aan te passen trouwens? Zou het graag veranderen, Platy's (die het waarschijnlijk niet meer worden) dekt niet echt meer de lading ^^.
Dat kan alleen Beheer voor je doen, dat verzoek kan via de rapporteer knop, maar je kan straks ook een fotoalbum aanmaken met gelijk de juiste titel, de overweging welke je hebt gemaakt in dit topic zou ook anderen kunnen helpen.
 
Waterwaarden zoals gemiddeld uit mijn kraan komt: gH6, kH5 pH7,5 (ik heb fijn afgerond grind, waarbij vermeld staat dat bodembewoners zich er niet pijn aan kunnen doen)

Plan 1: 10 neontetra, 10 zebradanio, 5 corydora en/of 1 kleinblijvende L-nummer, (6 japonica-garnalen).

Een Betta-man zou ik ook erg leuk vinden erbij maar ben bang dat die te aggresief zou zijn tegen de anderen, of dat de anderen zijn vinnen gaan happen. Ook Gouramies vallen voor me om deze reden af, agressie wel te verstaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waterwaarden zoals gemiddeld uit mijn kraan komt: gH6, kH5 pH7,5 (ik heb fijn afgerond grind, waarbij vermeld staat dat bodembewoners zich er niet pijn aan kunnen doen)

Plan 1: 10 neontetra, 10 zebradanio, 5 corydora en/of 1 kleinblijvende L-nummer, 6 japonica-garnalen.
Danio's in een 80cm... dat wordt worldcup tennis kijken.
Links-rechts-links-rechts-... 'k krijg er nu al zenuwen van.
 
Ik hou wel van een beetje drukte ^^. Hoe meer leven hoe leuker. Lekker veel te kijken. Ik ben niet op zoek naar een rustgevend "schilderij"
Maar vinden de visjes zelf in dit formaat en hun medebewoners dit een leuk en fijn plan?
 
Ik hou wel van een beetje drukte ^^. Hoe meer leven hoe leuker. Lekker veel te kijken. Ik ben niet op zoek naar een rustgevend "schilderij"
Maar vinden de visjes zelf in dit formaat en hun medebewoners dit een leuk en fijn plan?
Drukte is niets, als de bak er voor geschikt is. In een 80cm bakje gaan de danio's 500x per minut heen en weer... dit is niet leuk voor alle partijen.
 
5 corydoras doe je ze geen plezier mee, is simpelweg te klein, beter neem je er 10 dan voelen ze zich stukken prettiger.
Danio's hebben aanzienlijk meer zwemruimte dan jij ze kan bieden, worden je vissen niet blij van
 
Ok, geen Danio's dus. Gaan die weer van het lijstje. Daarom vraag ik het even hier. Bijna alle sites geven namelijk aan dat ze makkelijk in een veel kleiner bakje kunnen dan ik heb. Maar ik neem aan dat de meeste sites uitgaan van overleven en niet zozeer visgeluk/gedrag.
Geldt dit voor alle barbelen/rasbora? Alternatieven?

Ok plan 2: 15 neontetras, 10 corydoras, 1 klein L-nummer + ????

Vind Sumatranen ook wel leuk, maar die zijn ook heel druk en schieten door de bak toch? Is daar 80 cm ook te klein voor om zelfde reden als danios?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Boraras Brigittea, wat een schattig klein visje :) Ook leuk.
 
Qua L-nummers is de keuze reuze die in jouw bak passen, alleen bedenk wel dat het nachtdieren zijn en behoorlijk schuw dus die mooie gestreepte kleurtjes zal je zelden tot nooit zien. Dan kun je beter naar een ancistrussoort kijken, ook daarin is de keus best groot, ancistrussen zijn doorgaans een stuk minder schuw en laten zich geregeld zien (vooral tijdens etenstijd) En nee dat zeg ik niet omdat ik zelf ancistrussen kweek, dit zeg ik uit jarenlange kweekervaring met diverse L-nummers en ancistrussen, overigens is een ancistrus ook een L-nummer dat dan weer wel
 
Ok, ancistrus klinkt veel beter voor me dan. Eerlijk gezegd kijkend naar de plaatjes is dat ook precies degene die ik wilde hebben. Die donkere met stipjes. Borstelneusje. Staat genoteerd. Ik lees dat ze alleen het goed doen. Of doen ze het toch beter met meer?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ringbandsnoekjes, misschien ook een leuk idee. Lijkt bij eerste onderzoek in mijn aquarium te kunnen en meer bovenaan te zwemmen.

Aangepast huidig plan en dan zit de bak wel vol lijkt me:

1 borstelneusje
15 neon tetras
10 corydoras
8 dwars/ringbandsnoekjes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ringbandsnoekjes, misschien ook een leuk idee. Lijkt bij eerste onderzoek in mijn aquarium te kunnen en meer bovenaan te zwemmen.

Aangepast huidig plan en dan zit de bak wel vol lijkt me:

1 borstelneusje
15 neon tetras
10 corydoras
8 dwars/ringbandsnoekjes
Zorg wel dat je lichtkap hermetisch afgesloten is, ze springen door het kleinste gaatje
 
Ok, ancistrus klinkt veel beter voor me dan. Eerlijk gezegd kijkend naar de plaatjes is dat ook precies degene die ik wilde hebben. Die donkere met stipjes. Borstelneusje. Staat genoteerd. Ik lees dat ze alleen het goed doen. Of doen ze het toch beter met meer?
Een ancistrus kan prima solitair leven
 

Terug
Bovenaan