Wat is er nieuw

plots bruine alg

  • Onderwerp starter Onderwerp starter jones007
  • Startdatum Startdatum
J

jones007

Guest
hallo allemaal,

eerst en vooral heb ik het hier allemaal gelezen over bruine alg en kaamlaag enzo, heb zo wat zelfde probleem als marcel in zijn topic
maar mijn bak draait nu 10 weken en ik krijg plots een kaamlaag en bruine algen op mijn bladeren, vooruit en stenen.

mijn bak is

visbezetting : 6 discussen 10 a 12 cm van stendker (dus leidingwater)
10 corrydoras
25 kardinaal tetra

water 29 graden
waarden staan op 7,2 PH, 5KH, 9 GH, nitriet 0, Nitraat 0,1, ammo 0

22 plantjes staan erin

filer twee stuks : 1 jbl 1502 pomp met extra hydra stream pomp tussen de uitlaat en met pipe uitstroom naar vooruit gericht onder water
1 hydra filtron pure technology met spray bar over de ganse lengte van de tank op de achterwand met stroming naar de vooruit ook en ook onder water, mijn wateroppervlak draait goed en alle plantjes bewegen

vissen krijgen voeder uit diepvries van stendker alleen en dat 9 gram per dag verdeeld over drie keer, en voor de corry 1 tabletje om de twee dagen
de kardinaaltjes eten de vlokjes op wat de discussen verpulferen

water wordt om de vijf dagen 30 procent ververst

mijn licht zijn led lampen van sera die (rode,rood wit en een witte) die brannen van 10 uur tot 22uur met de dimfunctie er tussen van programma F5, die zorgt dat er om 13u15 tot 15u15 mijn licht op 30 procent staat

mijn kaamlaag nu heb ik al veeel keukenrollen opgedaan en ze komt altijd weer, dus dat helpt niet
planten knip ik de bruine bladeren af en stenen poets ik ook met tandenborstel

dus ja ben te einde raad want ik krijg de alg nie weg en de kaamlaag ook niet

van de week zag ik plots ook mijn vissen ineens allemaal heel snel ademen en heb direct waterwissel gedaan en zuurstofpompje opgezet en mijn waarden meten niks slecht dus dat verstond ik ook al niet

een zuurstof pomp hangt er in met steentje van eheim maar dat zet ik zelden aan omdat ik ook gelezen heb dat het niet goed is

dus ja wat doe ik fout en hoe verhelp ik het? want wil niet dat mijn mooie beestjes ineens dood zijn hoor

groetjes en bedankt
 
Je co2 is niet al te hoog dus daar zal het luchthappen niet door komen. Hoe groot is de bak en sinds wanneer heb je de bewoners erin zitten? Wellicht moet de bacteriecultuur zich nog aanpassen want je bak is vrij nieuw.
 
Je co2 is niet al te hoog dus daar zal het luchthappen niet door komen. Hoe groot is de bak en sinds wanneer heb je de bewoners erin zitten? Wellicht moet de bacteriecultuur zich nog aanpassen want je bak is vrij nieuw.
ja mijn tank draait van 22 december en mijn vissen volledige bestand een dag of 10, eind januari zaten er mijn corry en kardinaal erin,
natuurlijk waren mijn filters alles nieuw uitaard, maar ik heb op dag 1,7 en 14 een filterstarter van jbl erin gedaan
tank is 450 liter daar mijn grind en deco nog aftrekken
bij waterverversing gebruik ik dat blauw van jbl
en voor de plantjes easy life profito en carbo
voor de rest nog nooit produkten ingedaan
 
Easy Life Profito bevat geen Nitraat of Fosfaat. Je gebruikt Carbo maar dat wordt een metingen niet meegenomen. Heb je daar aan de dosering gehouden? Wij kunnen daarom ook niet zeker zijn van koolzuurwaardes. Je kan, met een druppeltest eens de waardes doorgeven, ook van Fosfaat en Nitraat. Je verlichting is van Sera. Dat is een niet al te sterke verlichting. Bruinalg kan ook ontstaan van een te lage lichtintensiteit. Welke planten staan er in je bak? Foto, zowel van planten als van de alg?
 
Zoals ik het begrijp zitten de Discussen er net in en wellicht dat de bacteriecultuur dat niet gelijk goed aan kan en zich moet aanpassen. je belasting is nu veel groter namelijk.
 
Easy Life Profito bevat geen Nitraat of Fosfaat. Je gebruikt Carbo maar dat wordt een metingen niet meegenomen. Heb je daar aan de dosering gehouden? Wij kunnen daarom ook niet zeker zijn van koolzuurwaardes. Je kan, met een druppeltest eens de waardes doorgeven, ook van Fosfaat en Nitraat. Je verlichting is van Sera. Dat is een niet al te sterke verlichting. Bruinalg kan ook ontstaan van een te lage lichtintensiteit. Welke planten staan er in je bak? Foto, zowel van planten als van de alg?
juist gemeten voor jou
nitraat no3: 0,0mg/l
fostaat po4: 0,5 mg/l

de foto's komen er direct aan
bedankt alvast
 
Zoals ik het begrijp zitten de Discussen er net in en wellicht dat de bacteriecultuur dat niet gelijk goed aan kan en zich moet aanpassen. je belasting is nu veel groter namelijk.
ja een weekje zitten ze daar nu, dus moet ik dan nog bacterij invoegen?
 
Die bacteriecultuur past zich uit zichzelf wel aan hoor.
 
juist gemeten voor jou
nitraat no3: 0,0mg/l
fostaat po4: 0,5 mg/l

de foto's komen er direct aan
bedankt alvast

Voor Nitraat/Fosfaat bestaat er een verhouding. Als begin- leidraad kan je uitgaan van 10 staat tot één. Dus wanneer de waarde van NO3 op 10 staat dan kan je voor je Fosfaat kiezen voor een waarde van 1.
Je waardes mogen dus wat stijgen. Die stijging maak je mogelijk door Nitraat (KNO3) en Fosfaat(KH2PO4) toe te voegen. Je kan dit goedkoop doen door poeders met 500 ml. water te mengen.

 
op vraag van benvo
hier enkele foto's van de algenen plantjes en ook een stuk kaamlaag op wateropervlak te zien omdat ik mijn uitstroom effe heb verdraaid om het te laten zien
IMG_8299.JPG
IMG_8300.JPG
IMG_8301.JPG
IMG_8302.JPG
IMG_8303.JPG
IMG_8304.JPG
IMG_8305.JPG
IMG_8306.JPG
IMG_8307.JPG
IMG_8308.JPG
IMG_8309.JPG
 
Die bacteriecultuur past zich uit zichzelf wel aan hoor.
ok dus niks meer bijkappen dan van filterstart ofzo, gewoon laten draaien, minder voeder geven?, want ja ze moeten toch ook eten, ze willen altijd eten hebben die discussen 🙂
 
Voor Nitraat/Fosfaat bestaat er een verhouding. Als begin- leidraad kan je uitgaan van 10 staat tot één. Dus wanneer de waarde van NO3 op 10 staat dan kan je voor je Fosfaat kiezen voor een waarde van 1.
Je waardes mogen dus wat stijgen. Die stijging maak je mogelijk door Nitraat (KNO3) en Fosfaat(KH2PO4) toe te voegen. Je kan dit goedkoop doen door poeders met 500 ml. water te mengen.

ok dank je , ik zal daar eens gaan lezen he, heb de foto's gepost ze
 
op vraag van benvo
hier enkele foto's van de algenen plantjes en ook een stuk kaamlaag op wateropervlak te zien omdat ik mijn uitstroom effe heb verdraaid om het te laten zien
Bekijk bijlage 290475Bekijk bijlage 290476Bekijk bijlage 290478Bekijk bijlage 290479Bekijk bijlage 290480Bekijk bijlage 290481Bekijk bijlage 290482Bekijk bijlage 290483Bekijk bijlage 290484Bekijk bijlage 290485Bekijk bijlage 290486

Eerst maar iets over de planten. De Anubias mag niet met z'n rizoom (wortelstok) in de bodem en wil een beschaduwde plek. Je hebt een Echinodorus grisebachii 'Bleherae' die flink wat voeding bij de wortels nodig is. Verder zie ik een Helanthium tenellum die veel licht vraagt. Intensief belichten dus. Welke bak heb je precies? Dit om te zien welke lichtmogelijkheden je hebt. Oh, en ik zag ook nog iets over je temperatuur. 29 graden? Voor Tetra's en Corydorassen? Die is voor die vissen veel te hoog. Rond de 23 graden Celsius zou beter zijn.
 
Laatst bewerkt:
Even naar de andere vraag terug. Je hebt sinds kort last van de bruinalg en de kaamlaag en ik gok zo na het toevoegen van de Discussen. Dan denk ik toch dat dit door meer organische belasting wordt veroorzaakt.
 
29 graden? Voor Tetra's en Corydorassen? Die is voor die vissen veel te hoog. Rond de 23 graden Celsius zou beter zijn.
Hij heeft ook discussen, vandaar de temperatuur. Ben het wel eens dat 27 graden al voldoende moet zijn. Dat vinden de plantjes ook wat fijner.
 
Hij heeft ook discussen, vandaar de temperatuur. Ben het wel eens dat 27 graden al voldoende moet zijn. Dat vinden de plantjes ook wat fijner.

Je hebt gelijk, dat had ik gemist. Blijft dat het voor de Kardinalen en Corydorassen wat minder goed is. Kies altijd voor planten maar natuurlijk ook voor een bij elkaar passende overige levende have, zo vind ik.
 
Even naar de andere vraag terug. Je hebt sinds kort last van de bruinalg en de kaamlaag en ik gok zo na het toevoegen van de Discussen. Dan denk ik toch dat dit door meer organische belasting wordt veroorzaakt.
ja idd de kaamlaag is pas gekomen nu een dag of vier, na inzet van de discussen en mijn licht dimde ik voor twee uur in de middag naar 30 procent, dat heb ik nu juist aangepast de volle 100 procent 12 uur lang, eens testen he
dus geen voedsel geven ofzo paar dagen? of wat kan ik er tegen doen tegen die belasting? afwachten?
 
Hij heeft ook discussen, vandaar de temperatuur. Ben het wel eens dat 27 graden al voldoende moet zijn. Dat vinden de plantjes ook wat fijner.
ok zal het verlagen naar 27 graden
heb 20 jaar cichilden gehad en nooit problemen, nu discussen en das een andere ervaring dat ik moet opdoen
dus 27 kan geen kwaad voor hen dan?
 
ja idd de kaamlaag is pas gekomen nu een dag of vier, na inzet van de discussen en mijn licht dimde ik voor twee uur in de middag naar 30 procent, dat heb ik nu juist aangepast de volle 100 procent 12 uur lang, eens testen he
dus geen voedsel geven ofzo paar dagen? of wat kan ik er tegen doen tegen die belasting? afwachten?

Je bacteriecultuur past zich vrij snel aan en dat komt vanzelf wel goed in de regel.
 
Eerst maar iets over de planten. De Anubias mag niet met z'n rizoom (wortelstok) in de bodem en wil een beschaduwde plek. Je hebt een Echinodorus grisebachii 'Bleherae' die flink wat voeding bij de wortels nodig is. Verder zie ik een Helanthium tenellum die veel licht vraagt. Intensief belichten dus. Welke bak heb je precies? Dit om te zien welke lichtmogelijkheden je hebt. Oh, en ik zag ook nog iets over je temperatuur. 29 graden? Voor Tetra's en Corydorassen? Die is voor die vissen veel te hoog. Rond de 23 graden Celsius zou beter zijn.
ok dank je, dus die anubias op de stenen dus plaatsen of hout is het beste
ja bij die andere planten heb ik zon voedselbollen van jbl erbij gestoken omdat ze dat in de winkel zeiden(dat is 6 maand goed)
en mijn temperatuur kan ik helaas niet onder de 28 zetten, vandaar mijn keuze voor die plantjes omdat ze tot 30 graden konden heb ik gelezen, maar op 27 graden zal ik het eens proberen
ja vroeger cichliden met alleen stenen in de bak, dus planten enzo is nieuw voor mij dus hoe meer info hoe beter he
bedankt voor je raad, ik apprecieer dat
 
alle hoe kan dat, discussen twee weken en heb al een koppel,
ga ik erjuist kijken voor te zien hoe de algen zijn gevorderd en de kaamlaag en zie ik in de hoek van de ruit eitjes, wat mooi om te zien
amaai zo schoon, mijn eerste ervaring
IMG_8317.JPGIMG_8316.JPGIMG_8314.JPGIMG_8315.JPG

en stomme vraag mischien, maar wie is nu mannetje en vrouwke
 
Leuk die eitjes en ik ben geen kenner maar die met de dikke legbuis op foto 3 lijkt me wel de vrouw.
 
de kaamlaag is weg, maar de bruinalg blijft,
mijn filters zijn ok, licht brand nu 12uur in plaats van 10 en niks is aan rotten dus hoe komt dat dan??
kan ik er een produckt bijdoen voor tegen algen ofzo?
 
Kwestie van organische belasting en de balans gaat wel op orde komen. Dat zie je ook bij de meeste net opgestarte bakken en dat trekt wel bij.
 
Kwestie van organische belasting en de balans gaat wel op orde komen. Dat zie je ook bij de meeste net opgestarte bakken en dat trekt wel bij.
ok dus wachten is de boodschap
dank u
 
Ja als ik lees wat er voorafgegaan is dan denk ik dat dit het beste is. Dit was een verandering waar de bacteriën zich weer op moeten instellen namelijk.
 
Volgens mijn zal die bruine alg binnenkort omslaan naar blauwalg.
Ik zou kaliumnitraat en kaliumfosfaat gaan toedienen en enkele bossen snelgroeiende planten + oxidator met zuurstofwater gebruiken
 
Goede opmerking Rinzo want zowel bruin als blauwalg krijg je door teveel organische belasting in mijn beleving. Maar toch zie je vaak alleen bruinalg zonder blauwalgen. Het hoe en waarom kan ik dan ook niet zeggen.
 
Volgens mijn zal die bruine alg binnenkort omslaan naar blauwalg.
Ik zou kaliumnitraat en kaliumfosfaat gaan toedienen en enkele bossen snelgroeiende planten + oxidator met zuurstofwater gebruiken
ok dat zal ik dan eens gaan doen, en kijken wat er gebeurd dan
bedankt
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Hoop regen hier
      Terug
      Bovenaan