Plots troebel wittig water en ei methode


N

NLAnaconda

Guest
Hallo,

Ik heb opeens na een verschoning heel troebel water. Heb het een week aangekeken en dacht na de volgende verschoning gaat het misschien wel weg, maar het is vrijwel direct terug.
Het is alsof er een wit achtige waas in het aquarium hangt. De achterwand is bijna niet zichtbaar.

Wildlife lijkt er niet echt last van te hebben maar ik vind het wat minder.

Volgens mij is het dit: http://www.aquariumfans.nl/witte-waas-in-het-aquarium-bestrijden/

Daar staat dat het vooral voor komt bij net opgestarte aquariums (wat niet mijn geval is) en dat je vooral niet teveel water moet verversen.

En bij dat laatste zit eigenlijk mijn probleem. Ik doe de ei methode en plantenspul doet het perfect (eindelijk). Maar elke zaterdag moet ik 50% van t water verversen.

Hoe ga ik hier het beste mee om om het weg te krijgen?
 
Dat is denk ik bacteriebloei en geduld is dan de enige oplossing. Je hebt misschien iets met de bodem of je filter gedaan waardoor er nu veel heterofobebacterien zijn.Een week de EI overslaan is ook niet het ergste want met de hoeveelheden van de EI zul je niet snel direct een tekort krijgen.
Er zit nu veel "voeding" in het water waardoor je bacteriebloei krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Ik heb inderdaad met een tandenborstel een flink stuk kienhout en grote stenen schoongepoetst van alg. Daarna is het gebeurd. (Bodem en filter niet aangeraakt).

Als ik een week verversen oversla, zou ik dan ook minder plantenvoeding erin moeten doen? Het verversen is toch om een overvloed te voorkomen?
De planten groeien dusdanig snel dat het misschien ook niet erg is om een weekje geen ei methode te doen?
 
Ik denk dat je veel van het hout hebt gepoetst wat weer voeding is voor de genoemde bacterien. Je kan eventueel de gewone verversing wel overslaan maar ik zou wel de aanbevolen dosis plantenvoeding geven. Dat is en wordt vast wel verbruikt en anders doe je iets minder.
 
Bedankt dan probeer ik dat.
Dit is de status. De ergste foto is vanaf de zij ruit.

IMG_0847.JPG


IMG_0848.JPG


IMG_0849.JPG
 
Wel een prachtige bak overigens. Ik sluit me bij Jessicapilon aan. Denk ook aan verstoorde bacteriecultuur.
 
denk het niet, denk dat, dat reflectie is van de planten.
 
Bedankt voor de reacties. Ik en mijn vriendin vinden het wel echt wittig. Op de foto ziet het er iets vertekenend uit.

Ik ga het eerst 2 weken aan kijken zonder te verschonen. Hopelijk wordt het dan minder.

IMG_0855.JPG
 

Terug
Bovenaan