Wat is er nieuw

Plotseling meerdere zieken

leddel32

Member
Lid geworden
8 januari 2023
Leeftijd
37
Beste lezers,

Sinds een half jaar heb ook ik het aquariumvirus te pakken en heb ik een mooie 120 liter bak draaien. Hier zwemmen momenteel in:

- 10 neon tetra.
- 4 black molley
- 3 molley
- 4 maanvissen.

Nu heb ik hier vorige week samen met nieuwe planten ook 4 guppen aan toegevoegd. Sinds 2 dagen zijn er 2 molleys en 2 maanvissen erg vreemd aan het doen. Happend liggen ze op de bodem en verroeren zich amper.

Ik heb nitriet en nitraat gemeten met druppeltest. Nitriet was 0.5mg / liter dus heb een 50% waterwissel gedaan en extra bactostart bijgevoegd. Nitriet is nu amper meetbaar maar die 4 vissen blijven zich erg ziek gedragen. De nieuwe guppen hebben overigens geen quarantaine gehad. Nu lees ik over kruisbesmetting. Zou ik hier last van hebben? Waar kan ik dit aan zien? Wat kan ik nog meer doen om deze 4 vissen te ondersteunen?

Met vriendelijke groeten,

Leddel32

Nog even een toevoeging. De mollys lijken het drijfvermogen kwijt te zijn. Ze moeten erg veel moeite doen om van de bodem af te komen en vallen eigenlijk als bakstenen weer terug naar de bodem.

Aiii dat klinkt niet zo mooi. 🙁 Dit soort uitbraken zijn meestal bacterieel en maken helaas veel slachtoffers door hoe snel het verloop kan zijn.

Wat kun je nu doen:
- Voor de vissen die nog eten: kijk of je z.s.m. aan Sera (Koi) Bakto Tabs kunt komen om ze te geven. Dat werkt tegen een aantal van de meest voorkomende bacteriën.
- Tijdelijk proberen om dagelijks een flinke waterwissel te doen.
- Vissen die het duidelijk niet gaan halen (die niet eten en hard achteruit zijn gegaan) uitvangen en een handje helpen.... anders is er het risico dat ze straks dood in de bak liggen en andere vissen aan ze gaan knabbelen, en e.e.a. zo verspreidt.

Wat kan op de langere termijn helpen:
- Heb je een grove (grind)bodem? Zand nemen zodat de boel schoner blijft tussen de korrels.
- Nagaan of je je filtering kunt verbeteren. Heel vaak blijkt dat "key" om een bak gezond te houden. Wat heb je nu aan filters aangesloten, welk filtermateriaal zit erin en op welke manier + hoe vaak doe je daar onderhoud aan?
- Voerbelasting beperken, bijv. door één keer per dag te voeren en enkel zoveel als binnen korte tijd volledig wordt opgegeten. Richtlijn kan zijn om elke vis ongeveer een hoopje droogvoer te geven ter grootte van hun oog. Met de tijd leer je dat wel inschatten.

Hopelijk helpt dit je alvast en loopt het niet te veel uit de hand voor je vissen. Het is wel apart dat je nitriet hebt gemeten, dat kan op een verstoring van het filter duiden..? Weet niet of je dat normaal ook wel eens meet.

En kruisbesmetting.... welkom in de aquariumhobby, waarin het wemelt van de onwetenschappelijke en (anderszins) slordig vastgestelde oorzaak-gevolgketens. Ik moet de eerste goed onderbouwde uitleg van die term nog tegenkomen.

Kan de toevoeging van die guppen op de een of andere manier samenhangen met de ontstane ziekte: ja. Zal dat dan komen door een nieuw geïntroduceerde ziekteverwekker waar jouw vissen geen antwoord op hebben: zeer onwaarschijnlijk, gezien hoe groot de overlap is in bacteriële milieus en hoe niet-selectief het afweersysteem al het lichaamsvreemde wegwerkt.

Aiii dat klinkt niet zo mooi. 🙁 Dit soort uitbraken zijn meestal bacterieel en maken helaas veel slachtoffers door hoe snel het verloop kan zijn.

Wat kun je nu doen:
- Voor de vissen die nog eten: kijk of je z.s.m. aan Sera (Koi) Bakto Tabs kunt komen om ze te geven. Dat werkt tegen een aantal van de meest voorkomende bacteriën.
- Tijdelijk proberen om dagelijks een flinke waterwissel te doen.
- Vissen die het duidelijk niet gaan halen (die niet eten en hard achteruit zijn gegaan) uitvangen en een handje helpen.... anders is er het risico dat ze straks dood in de bak liggen en andere vissen aan ze gaan knabbelen, en e.e.a. zo verspreidt.

Wat kan op de langere termijn helpen:
- Heb je een grove (grind)bodem? Zand nemen zodat de boel schoner blijft tussen de korrels.
- Nagaan of je je filtering kunt verbeteren. Heel vaak blijkt dat "key" om een bak gezond te houden. Wat heb je nu aan filters aangesloten, welk filtermateriaal zit erin en op welke manier + hoe vaak doe je daar onderhoud aan?
- Voerbelasting beperken, bijv. door één keer per dag te voeren en enkel zoveel als binnen korte tijd volledig wordt opgegeten. Richtlijn kan zijn om elke vis ongeveer een hoopje droogvoer te geven ter grootte van hun oog. Met de tijd leer je dat wel inschatten.

Hopelijk helpt dit je alvast en loopt het niet te veel uit de hand voor je vissen. Het is wel apart dat je nitriet hebt gemeten, dat kan op een verstoring van het filter duiden..? Weet niet of je dat normaal ook wel eens meet.

En kruisbesmetting.... welkom in de aquariumhobby, waarin het wemelt van de onwetenschappelijke en (anderszins) slordig vastgestelde oorzaak-gevolgketens. Ik moet de eerste goed onderbouwde uitleg van die term nog tegenkomen.

Kan de toevoeging van die guppen op de een of andere manier samenhangen met de ontstane ziekte: ja. Zal dat dan komen door een nieuw geïntroduceerde ziekteverwekker waar jouw vissen geen antwoord op hebben: zeer onwaarschijnlijk, gezien hoe groot de overlap is in bacteriële milieus en hoe niet-selectief het afweersysteem al het lichaamsvreemde wegwerkt.
Onder andere 4 maanvissen in 120 liter is (misschien) ook wat veel.

@leddel32
Wat voor filter gebruik je? Afmetingen van je aquarium is denk ik ook goed om ff te vermelden.

Beste,

Het betreft een Juwel 125:
https://www.hornbach.nl/p/juwel-aqu...x6yTPKcwgKgP0iQNwSs8IN1gIju_G4shoCuzoQAvD_BwE
Deze is 81 x 50 x 36.

Ik gebruik het filter wat hier bij zat namelijk het bioflow M filter systeem. Ik probeer zo goed mogelijk de vervangtijden aan te houden zoals Juwel dit aangeeft. 1 a 2 keer per week vervang ik alleen het biopad, wat eigenlijk geld als mechanisch voorfilter om de grootste rotzooi uit de rest van het filter te houden.

Ik heb een grind bodem met grind rond de 3 mm korrels.

Ik zal kijken of ik aan de Bakto Tabs kan komen.

Leddel32

Beste,

Het betreft een Juwel 125:
https://www.hornbach.nl/p/juwel-aqu...x6yTPKcwgKgP0iQNwSs8IN1gIju_G4shoCuzoQAvD_BwE
Deze is 81 x 50 x 36.

Ik gebruik het filter wat hier bij zat namelijk het bioflow M filter systeem. Ik probeer zo goed mogelijk de vervangtijden aan te houden zoals Juwel dit aangeeft. 1 a 2 keer per week vervang ik alleen het biopad, wat eigenlijk geld als mechanisch voorfilter om de grootste rotzooi uit de rest van het filter te houden.

Ik heb een grind bodem met grind rond de 3 mm korrels.

Ik zal kijken of ik aan de Bakto Tabs kan komen.

Leddel32
Dat filter schoonmaken mag je rustig veel minder vaak doen. Eigenlijk alleen als de doorstroom minder gaat worden. Hoe meer je het filter schoonmaakt hoe zwaarder je je bacteriëncultuur aantast.

Heb je ook nh3/nh4 gemeten?

En niet vervangen, maar uitspoelen in aquariumwater of kraanwater met dezelfde temperatuur. Is een truukje van ze om meer filtermateriaal te verkopen, terwijl het minder goed voor je bak is.
Als je Baktopur in je bak doet, haal je beter het koolfilter eruit.

Als je zoveel met en aan je filter rommelt, kan het goed zijn dat dat de oorzaak van je ellende is. Doe voorlopig om de 2 dagen 50- 75% waterwissel totdat je filter opnieuw is ingedraaid. Dat kan 4 weken duren, en in de tussentijd blijf je van je filter af.
Filter dus alleen uitspoelen als je duidelijk merkt dat de uitstroom vermindert! Ik heb ook een Juwel met originele filters (minus koolfilter) en dat moet ik eens in de 2 à 2,5 maand uitspoelen.

Ben het in grote lijnen wel met Lysia eens. Op dit moment heel veel (min. 50%) en heel vaak (dagelijks) water verversen en je filter met rust laten (tenzij het debiet dusdanig aan is dat hij verstopt zit). Dit doe je zeker voor 3 weken en dan in de tussentijd je maar eens inlezen in wat een geschikt visbestand is voor een RIO125 ;))

Deze post geeft wel een mooi beeld van wat maanvissen nodig zijn;
https://aquaforum.nl/threads/het-houden-van-maanvissen.19572/

Beste Marcel,

Ik heb je aangewezen topic gelezen en dan blijkt inderdaad deze bak niet voldoende te voldoen voor de maanvissen. Jammer dat ik destijds anders ingelicht ben, anders had ik het zeker gelaten.
Helaas heb ik vandaag 2 maanvissen en 1 molley moeten verwijderen uit de bak. Ze zijn deze middag overleden. Vanavond nogmaals een waterwissel gedaan. Momenteel lijkt het verder rustig in de bak. Ik zie geen vreemd gedrag.
Ik zal ook zeker de tips m.b.t. het filter ten harte nemen. Daar nog een kleine vraag over. Het is dus voldoende om het witte filtermateriaal uit te spoelen in een bak met aqarium water, en dit alleen als het debiet dusdanig zakt. Dit doe je dus op gevoel?

Leddel32

Rest in peace visjes.

Die witte dingen kun je zo vaak spoelen als je wilt. Vaak zijn die de grootste oorzaak van een verminderd debiet. Ik moet zeggen dat ik bij dat filter (maar dan in een rio 240) het uitspoelen van die witte gevallen al gauw zat werd. Heb ze op een gegeven moment maar vervangen door een stuk spons. Dat werkte pico bello. Je hebt tegenwoordig ook nog een los verkrijgbaar voorfilter van Juwel, trouwens.

De andere filtermedia, dus de blauwe sponzen en zo onder het witte gedeelte, hoef je alleen maar wat uit te knijpen als die echt het water gaan afremmen door verstopping. Verder zoveel mogelijk met rust laten. 🙂 En mocht de handleiding zeggen dat de blauwe sponzen om de zoveel weken/maanden vervangen dienen te worden: scheur die bladzijdes van de handleiding eruit en verbrand ze. 😛 Als er een aquariumhel bestaat dan gaan de schrijvers van dat soort dingen daar naartoe.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan