Wat is er nieuw

Plotselinge sterft

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marrie98
  • Startdatum Startdatum
M

Marrie98

Guest
Ik kwam net thuis uit school en zag opeens 5 dode visjes (2 luipaard danio's en 3 kegelvlekbarbelen).
Ik heb werkelijk geen idee wat ze hadden of zo. Vanochtend aten ze gewoon en ze gedroegen zich normaal. Verder zie ik geen plekjes of wondjes of zo.
De waterwaardes zijn ook gewoon hetzelfde en al het aperatuur werkt gewoon zoals het moet.
De andere vissen zien er gezond uit.
Het vreemde is is dat het alle 5 vrouwtjes zijn die overleden zijn.
Het complete bestand (wat nog over is):
8 kegelvlekbarbelen (5 vrouwen en 3 mannen)
3 koperzalmen (man)
1 luipaard danio (vrouw)
4 kardinaal tetra
3 corydora panda

Wat zou dit kunnen zijn?

Hey Marrie, vervelend.

Maar heb je wat meer info?

Wat waren de waterwaarden?
Wat is de afmeting van je bak?
Gebruik je CO2?
Hoe oud schat je je vissen?

Wat was/ is de temperatuur in de bak?

Had jij je bakje leeg gehaald? Wat je zei?

@ bertus: bedoel je iet in een ander topic?

Maakt toch niet uit, zij zou de 4e haar bakje leeg halen.

dus zou dan een nieuwe start zijn.

O ok.....

Waterwaardes zal ik straks nog eens meten weet ze niet precies uit mijn hoofd.
De bak is 24 graden
60x30x30 cm
Ik gebruik CO2 (bio CO2)

Ik heb mijn bak niet leeg gehaald was het wel van plan maar had er nog niet de tijd voor. Die algen explosie waar ik toen last van had is een stuk minder etc.

Zie bij een visje nu een zwarte vlek bij de staartvin aanzet. Was er vanmiddag nog niet dacht ik...

Er zat/zit wel een gigantische overbevolking in. Vol vissen die niet in een 60cm horen.

De vervuilings graad zal hoog zijn. Hoe vaak ververs je water?

Elke week ververs ik een kwart en een keer per maand drie kwart

Zo vol vind ik het nou ook weer niet hoor.
Als je het ziet dan ziet het er gewoon normaal uit qua vis....

Misschien de no2?

Marrie98 zei:
Elke week ververs ik een kwart en een keer per maand drie kwart

Zo vol vind ik het nou ook weer niet hoor.
Als je het ziet dan ziet het er gewoon normaal uit qua vis....
24 visjes van gemiddeld een cm of 3 is echt veel te veel voor een 60cm bakje.

Daarnaast zijn de Corydoras panda de enige die geschikt zijn voor een dergelijk bakje. De Luipaard danio's bv houden van flinke baantjes zwemmen, in een 60cm bakje kan dat niet.

Nog iets aquavisie rekent 10x de lengte= de minimale bakmaat. Alleen hij kijkt niet naar gedrag. Waardoor bakmaten op zijn site vrijwel nooit kloppen.

Ik zeg dit omdat ik denk dat je zijn site als leidraad hebt gehad als ik zo je bestand zie.

Zonde eigenlijk. Staat veel informatie op maar zo gaan veel mensen met nog niet zoveel kennis maar met goede intenties dus de mist in.

Ik had dit als start bestand: (paar jaar terug)
3 luipaard danio's
5 kegelvlekbarbelen
5 corydora panda
1 betta man

Hiervoor had ik een paar guppen en de betta, maar dat ging niet goed dus toen kwam dit bestand.

Alleen toen kreeg ik van mijn oom de kardinaaltjes en koperzalmen en de kegelvlekbarbelen planten zich voort en zo kwam dus het huidige bestand 🙁

Dennis_89 zei:
Zonde eigenlijk. Staat veel informatie op maar zo gaan veel mensen met nog niet zoveel kennis maar met goede intenties dus de mist in.

Ik denk dat wanneer je je goed inleest dat je dan misschien dit soort info nog wel kan lezen zodat je bij de keus van de vissen hier toch nog rekening mee kan houden.
Het is niet verstandig om op 1 site af te gaan vind ik omdat er her en der nogal wat verkeerde info is te vinden.

Maar dit alles verklaard nog niet wat de oorzaak is.
Een bak die volgens alle "regels" is overbevolkt is niet per definitie ongezond.........
Het is altijd een combinatie van omstandigheden (waterwaarden, temp etc), filtratie, waterversing etc.....alleen zeggen je bak is te vol kan misschien waar zijn maar is niet meteen de oorzaak.
Hoe kan een discuskweker rustig 15 tot 20 (opgroeiende) discussen houden in een meterbak zonder problemen? Volgens alle "regels" onmogelijk.....maar toch kan het...

Ik lees net dat Marie gaat stoppen vanwege de studie. Verstandige keus want dat gaat toch voor.
Wat de reden van de sterfte is zullen we denk ik niet meer kunnen achterhalen.

Jammer...maar wat je zegt...studie gaat voor...succes met je studie Marie

Thanks allemaal 🙂

Eigenlijk kan je beter niet stoppen. Juist met mijn studie kon ik na een drukke dag helemaal ontspannen bij mijn aquarium. Het aquarium brengt rust in je hoofd.

En zoveel werk brengt een 60cm bakje niet mee. Wellicht het bestand aanpassen en dan is 2x per maand een halfuurtje werk voldoende.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan