Plotselinge sterfte panda's


M

Mischa97

Guest
Hee hoi!

Ik heb net een nieuwe bak, die heeft 5 week ingedraaid. Nu zitten er sinds 3 dagen 6 panda's in. 4 waren lekker druk en 2 lagen er maar wat bij. Toen ik net keek zag ik dus dat 1 dood was. Ik probeerde hem eruit te halen en toen bleek dat er nog leven in zat. Hij zwom en viel als het ware weer om.

Ik heb opnieuw de waardes gemeten en alles is normaal, ik heb er wat muggen larven bij gedaan. Maar niets lijkt te helpen. Iemand een idee hoe het kan dat ze zo suf en levenloos zijn?

De foto is van de panda waarvan ik dacht dat hij dood was.

IMG_1755.JPG
 
Zou gelijk wat water verversen. Kan nooit kwaad eigenlijk. Wat er aan mankeert, weet ik niet. Maar ziet er vrij ingevallen en niet echt gezond uit. Zeker niet als ik hem vergelijk met de panda die ik hier heb zwemmen. Ook lijkt de tekening bij zijn oog en rugvin vrij vaal,.. Heb je misschien ook foto's van je andere panda's? Welke waarden heb je gemeten? Zagen ze er al zo uit in de winkel?
 
Ik weet niet hoe het momenteel ermee staat maar er is een periode geweest dat er slechte Panda s werden verkocht en die kwamen uit het Oostblok meende ik. Ik heb er hier ook een aantal en 10 dg terug 2 kleintjes erbij gekocht. Van die 2 lag er een ook na enkele dagen dood. Mijn bak draait al jaren en er zaten ook al Panda s in dus. Ik denk dat er gewoon weer zwakkere vissen worden aangeboden. Maar in jouw geval zou ik een flinke verversing doen voor alle zekerheid omdat het hier een vrij nieuwe bak betreft.
 
Ik zal zo even opnieuw meten, ik kom net terug van werk en 1 heeft het loodje gelegd. 2 zijn erg druk, en 3 liggen er rustig bij.

Als ze allemaal ze zwak zijn, dan doe ik er liever niet meer bij, ik wou er nog 6 bij doen. Kunnen panda's samen met andere soorten Corry's?

IMG_1756.JPG


IMG_1763.JPG


IMG_1775.JPG
 
Als ze allemaal ze zwak zijn, dan doe ik er liever niet meer bij


Ik weet niet hoe het momenteel is maar toen ik de groep kocht destijds las je wel vaker over zwakke Panda s.
 
Ik weet niet hoe het momenteel is maar toen ik de groep kocht destijds las je wel vaker over zwakke Panda s.

Ja ik kom er helaas nu pas achter, terwijl ik dacht goed geïnformeerd te zijn. Ik kijk het nog even een paar dagen aan. Ik denk dat ik ga kijken of er Julii's bij kunnen.
 
Ik heb even gemeten
Ph 7,4
GH 6
Kh 10
Nitriet 0
 
Ik heb ze op gewoon leidingwater met een ph van tegen de 8 dus dat zit wel goed.
 
Ik heb ze op gewoon leidingwater met een ph van tegen de 8 dus dat zit wel goed.

Ik weet niet of het uitmaakt waar je woont, maar wij hebben in het hoge noorden wel verschrikkelijk hard water! :stom:
 
Ah, balen dat die ene toch is overleden. Hopelijk doet de rest het beter.
Kun je er niet meer teruggaan naar de lfs waar je ze gehaald hebt? Mss kunnen zij er wat mee?
 
Ik weet niet of het uitmaakt waar je woont, maar wij hebben in het hoge noorden wel verschrikkelijk hard water! :stom:


Ph is hier rond de 8 en de gh 13 en de kh is 7. Dat is in de stad Grunn dus en ik weet niet waar jij zit Mischa.
 
Waar heb je ze gekocht als ik vragen mag?
 
Toevallig heb ik tweee weken terug ook een groepje Panda's gekocht.
Ik zag wel dat ze wat mager waren en nog erg klein, maar ik vond ze zo leuk om te zien dat ik toch besloot te kopen.
Achteraf misschien heel stom, maar ja, soms is je gevoel net wat sterker dan je verstand ;)
Omdat ik al gelezen had dat er momenteel wat zwakkere dieren zijn, had ik een wat grotere groep gekocht.

Sommige leken al snel wat gerafelde vinnen te krijgen (of al te hebben dat ik niet gezien had in de winkel) en de huid zag er ook niet al te gezond uit.

Toen de eerste twee al snel overleden ben ik gestart met een kuur sera batopur direct.
De twee dagen daarna overleden er nog twee, maar daarna zag je de rest heel snel opknappen.

De 7 overgebleven Panda's doen het nu heel erg goed, ik voer ze twee keer per dag en blijf nog even wat extra veel water verversen.
Ze zijn super vrolijk aan het spelen in de bubbels van het bruissteentje.
 
Toch jammer dat er weer zwakke panda's in de handel zitten... als we maar geld verdienen denken ze dan.

snap ik ook wel, niemand kan leven zonder geld maar nu scheep je de consument ermee op + de dieren zelf.
 
Bij de Groenrijk eemsdelta


Die ken ik niet maar ik gok richting Delfzijl ergens:D:D. Ik had de mijne van Frits kuiper maar gelet op de post van Sanneke zijn er weer zwakke Panda s te koop denk ik.
 
Die panda's van mij weet ik toevallig dat ze direct uit het oosten zijn geimporteerd.
Er stond toevallig iemand in de winkel die zelf ook veel cory's kweekt en hij zei ook dat deze cory's eigenlijk nog veels te klein waren om te verkopen.

Ook zij hij dat hij zelf wanneer hij ze koopt bij alle wildvang cory's, ze altijd standaard eerst een ontwormkuur geeft.
Alleen geen idee of panda's wildvang zijn.
 
Ik ga voor de volgende ook zeker naar Frits Kuiper! Ik twijfel alleen om daar alsnog panda's te kopen, of om te kijken voor Julii.

Maar hetzelfde probleem is er met de dwerggoerami, ik wou daar graag een harem van. Maar nu hoor ik ook veel over dat virus!
 
Zou het sws kenbaar maken bij de winkel, hoort niet te moeten zo snel. Wellicht krijg je een tegoedbon ofzo, waar je dan eventuele ook wat anders dan vis van kan halen.
 
Ja de honinggoerami is ook zeker mooi!
 
Die heb ik ook en daarbij heb je geen last van de vervelende virus. Maar goed, de keus is aan jou natuurlijk;)
 
Ik ben even terug geweest naar de winkel. Ze willen morgen even mijn aquarium water testen en anders willen ze kijken naar een oplossing.
 
Gebruik je toevallig vloeibare plantenvoeding, welke je net voor de sterfte aan de bak hebt toegevoegd?

Ik heb een keer gehad dat ik niet goed op de hoeveelheid lette en in één keer een volledige dosis heb toegevoegd. In principe kan dit voor je waterwaardes geen kwaad en ook niet voor de vissen met een volwaardige zwemblaas.
Echter hebben Corydoras soorten een "zwemblaas" (meer geregeld door darmademhaling) welke ze zelf niet of nauwelijks kunnen regelen, waardoor er een drukverschil ontstaat tussen de vis en de zouten in het water. Ik merkte toen dat een aantal Panda's ook zweverig zwommen en omtuimelden. Mogelijk is dit ook bij jou gebeurd.

Na dit voorval doe ik voorzichtiger aan met mijn plantenvoeding en doseer ik het meer over de week.
 
Alles leek de afgelopen week goed te gaan. Ze hebben mijn water getest en ze denken dat het gewoon en zwak visje is geweest. Nu heb ik woensdag 7 nieuwe mee gekregen, dus nu 12 panda's. Alles ging goed tot ik net even ging kijken, en ik ben bang dat het vinrot is. Hele vin is weg. Het is zo ver ik kan zien maar bij 1 vis. Heeft iemand er ervaring mee, en wat je het beste kan doen?

IMG_1923.JPG
 
Dat is een akelig hoopje ellende en zou deze vis euthanaseren met een net woord.
Hopelijk is het weer net een enkel zwak exemplaartje.
 
Je treft het wel... Ziet er inderdaad niet goed uit, sterkte!
 
Ai, dat ziet er heel slecht uit, hij/zij zal de nacht denk ik niet eens overleven.

Zie vorige pagina voor mijn verhaal.

Van de 12 cory's hadden er een aantal duidelijk zichtbaar schade aan de vinnen, niet zo erg al die van jou, maar alle cory's met die duidelijke beschadigingen zijn dood gegaan.
Een paar hadden hele lichte beschadigingen en ik wilde heel graag toch wel een aantal cory's weten te redden.
Want als ik niks deed zou ik wellicht de hele groep verliezen.

Ik ben daarom op dag 3 dat ik ze had gestart met Sera Bactopur Direct (grote gele tabletten)
Na de kuur had ik nog 7 cory's over.

Op ééntje na waren ze heel actief en speels en aten ze heel erg goed.
ik ben nu 14 dagen verder en heel toevallig is die ene hele magere en rustige vandaan als nog overleden, hij had het nog heel lang volgehouden, maar helaas toch niet gered.

De overige 6 verwacht ik geen problemen meer mee.
Ze zien er goed en gezond uit.


Toen ik net na afloop van de medicijnkuur in de winkel weer kwam, was bijna zijn hele groep dood.
Toen ik ze kocht had hij er zeker nog 30 zitten.

De ziekte lijkt dus heel besmettelijk.
Ik zou je dus willen adviseren om ook deze medicatie
Want als ik er toch nog de helft mee heb weten te redden dan is dat in elk geval heel veel meer als die andere 30 (nog in de winkel) die niet behandeld waren.

De zieke cory van de foto zou ik dan ook meteen eruit halen en euthanesren. Ze gaat het toch niet redden.

Ik weet niet of het dus ook zo is dat het besmettelijk is, ben geen medicus, maar redeneer uit wat ik zag bij mij en in de winkel.


P.s. je ziet aan jouw cory, dat ze naast haar gerafelde vinnen ook een soort witte aanslag heeft op haar huid. Houdt dat dus ook goed in de gaten bij de andere cory;s.

P.s. 2) Tijdens een medicijnkuur extreem veel beluchten met een of zelfs twee bruisstenen aangesloten op een luchtpomp.

P.s. 3) Na de medicijnkuur veel water wisselen, filteren over kool en daarna een middel toevoegen om de bacterie cultuur in je filter weer te herstellen en de slijmhuid van je vissen te versterken.
Ik heb daarvoor Easy Life Filtermedium gebruikt en catappa bladeren.
 

Terug
Bovenaan