Wat is er nieuw

plotselinge sterfte

Niels83

Well-known member
Lid geworden
23 november 2017
Leeftijd
41
Hallo.
na ruim 2 maanden zonder problemen gaat het sinds vrijdag ineens snel minder.

vrijdag heb ik een nieuw filter toegevoegd en wat groot onderhoud aan planten en stenen verzet.

sinds dat moment doen de vissen vreemd. de bijlzalmen en witpunt tetra,s zitten laag de laatste zijn ook flets van kleur. De cory's zijn druk en zwemmen relatief hoog in de bak. en de 2 dwerg chiclide zijn acuut een nest gaan vorm en zijn beide vol op kleur.

vrijdag had ik 1 bijlzalm dood. zaterdag 1 bijlzalm en 1 tetra. vanmorgen 1 garnaal en mis ik 1 tetra.

Ik zie vooraf geen gekke kleuren of zo.

water is gisteren gemeten bij Utaka zij zagen niets. ik zie ook geen verschil. nitriet blijft 0 nitraat blijft 25.

overigens blijft de bak ook wat troebel sinds de zand verschuiving door de stenen te verleggen.

Wat kan ik nu het beste doen? En wat heb ik fout gedaan.

Draait de oude filter ook nog op deze bak? Verder geen onderhoudt gedaan aan de bodem of eventueel het oude filter waardoor bacterien verloren zijn gegaan?

Filter is echt vervangen. de oude was kapot. Ik heb wel de oude filters uitgeknepen en de nieuwe dit laten opzuigen.

ik heb best veel stenen verplaatst en dat heeft de bodem behoorlijk doen omwoelen.

hoewel ik de werkzaamheid betwijfel heb ik wel aqua safe toegevoegd.

Ja dan is heel de boel uit balans en waarschijnlijk hebben ze geen nh3/4 test gedaan? heb je het nieuwe filter en eventuele slangen eerst goed met kraanwater gespoeld?
De waas is denk ik bacteriebloei.

nee ook zij gebruikte gewoon een stripje.

ik heb het wel omgespoeld idd. koken durfde ik met plastic niet aan. maar heb het in het water afgespoeld.

Ik heb vrijdag ook ruim 20 liter water vervangen. zal ik dat nog maar eens doen? en hoe kom ik van de bacterie bloei af?

nee ook zij gebruikte gewoon een stripje.

ik heb het wel omgespoeld idd. koken durfde ik met plastic niet aan. maar heb het in het water afgespoeld.

Ik heb vrijdag ook ruim 20 liter water vervangen. zal ik dat nog maar eens doen? en hoe kom ik van de bacterie bloei af?
Als je filter, en waarschijnlijk dus ook de meeste bacteriën echt weg zijn, zul je hoogstwaarschijnlijk een nitrietpiek krijgen, voorafgaand heb je de amonium waar vissen ook redelijk slecht op reageren.
Vermoedelijk was dit proces nog niet gestart toen je je water liet testen, het heeft namelijk tijd nodig het proces op gang te brengen.
Ik raad je aan elke dag een flinke portie water te verversen, 30-40%. En dit toch wel 1 tot 2 weken, dit hangt af van hoe snel de bacteriën hersteld zijn.
Een luchtsteentje kan ook voorlopig even helpen je vissen voldoende zuurstof te krijgen.
De bacteriebloei is een reactie van de bacteriën die verloren zijn gegaan, en nu terug aangemaakt worden. Voorlopig is dit een van de minst belangrijke problemen buiten een slecht uitzicht.
De bacteriebloei zal na stabilisatie van de filter vanzelf wegtrekken.

Hoi ik heb het 2 uur terug zelf getest. maar gedn ammonium inderdaad. kun je de bacterie groei nog versnellen? dan ga ik idd verversen als ik zo terug ben van boodschappen doen.

Strips zijn minder betrouwbaar en soms is de nh3/4 niet of nauwelijks te meten.

hallo. die wordt sws niet gemeten. de strips zijn niet zo nauwkeurig maar geven wel een indicatie.

nitriet is nog altijd 2. net weer ca 25 liter vervangen. het doet de helderheid goed. de rest blijft afwachten natuurlijk.

De aangroei van bacteriën gebeurd door afvalstoffen (dit door je vissen dus), eventueel kun je ook een flesje bacteriën kopen, maar dit is niet echt noodzakelijk als je blijft verversen.
wel zit je nog maar in het begin van het aangroei stadium, eerst krijg je amonium/amoniak pas daarna nitriet en de nitriet piek en pas daarna raakt je bak gestabiliseerd.

Ik heb overigens eerder ook bij het indraaien geen nitriet piek gehad. 3 weken heeft het geheel warm gedraaid. zonder gekke pieken. maar ik had er een flesje opstartspul bij gekregen waardoor er 'gelijk vissen in zouden kunnen'.

Ik ga het blijven verversen en zien waar we uit komen.

het is een 80cm aquarium ik geloof dat dat 100 liter is dan.

Ik heb overigens eerder ook bij het indraaien geen nitriet piek gehad. 3 weken heeft het geheel warm gedraaid. zonder gekke pieken. maar ik had er een flesje opstartspul bij gekregen waardoor er 'gelijk vissen in zouden kunnen'.

Ik ga het blijven verversen en zien waar we uit komen.

het is een 80cm aquarium ik geloof dat dat 100 liter is dan.

Winkels die roepen dat met een flesje filterstarter de vissen meteen de bak in kunnen hebben wat mij betreft geen bestaansrecht.
Er zijn maar heel uitzonderlijke situaties waarin je het proces wel kunt versnellen. Dan zou je een filter op een bestaande bak moeten laten indraaien. Als je dat filter vervolgens op een nieuwe bak overzet kan het allemaal wel wat sneller gaan, maar met een flesje filterstarter ga je de nitrietpiek niet tackelen.

Hohoho! Prima dat je roept dat winkels geen filterstart zomaar mogen verkopen maar de naam Utaka is voorheen gevallen en ik weet zeker dat deze zeer zorgzaam en voorzichtig met opstarten omgaan. Dus ik wil alleen voor zijn dat zij een onverdiende slechte naam krijgen.

euhm ik heb de bak op marktplaats gekocht. daar zat wat spul bij.

Dus er is geen enkele winkel die me dit heeft aangeraden. De verpakking uiteraard wel. zonder al te veel vertrouwen het er toch maar in gemikt. Maar gekke is dat het nitriet nooit van 0 af is gegaan.

ik zie geen garnalen meer zijn die gevoeliger dan de meeste vissen.

de vissen doen inmiddels weer normaal en de bak is ook niet meer troebel. dus gaat de goede kant op.

Garnalen zijn veel gevoeliger idd maar kunnen zich ook goed verstoppen of zijn voer voor de vissen geworden bv.

het waren Japonica's. die zijn redelijk groot. en de grootste vis is een 6cm grote dwerg chiclide geloof niet dat ze opgegeten zijn.

Als de bak over een tijdje weer stabiel is zal ik alles maar weer aanvullen.

hhmmm gek...

de garnalen lagen voor dood in de bak. 1tje half in de grond onder een steen. toen ik hem weg wilde halen leefde hij toch nog. vanavond vond ik hem wel dood.

ik vers nog trouw iedere dag zo,n 30 liter.

vanavond ook een dode bijlzalm gevonden. ik had 3 kleinere en 2 grote. de kleintjes zijn dood nu.

op 1 grote ontdekte ik witte stippen daarstraks. (zucht ook nog).

maar wat nu verversen doe ik al. en de temperstuur naar 28-30 lijkt me onverstandig voor de chiclide die echt slecht tegen hogere temperaturen zouden kunnen.

Wat naar voor je dat dit alles zo gebeurd.
Probeer een druppelsetje voor de metingen te kopen en ververs max 20% water per keer. Verder geen lucht steentje in je aquarium doen.

Bljjf checken op dode dieren en haal die er z.s.m. uit.

Stop het voeren voorlopig even.

Haal medicatie tegen witte stip!

Sterkte!

Dat ze in een winkel nog metingen doen met een stripje ? En als je je bacterien kwijt bent dan raakt heel je bak uit balans met als gevolg dat je dit mee maakt das zonde.

Heb exit gehaald. zou een 3 dagen kuur zijn. die is nu afgelopen. zie geen stip meer op fe vissen.

maar nu heb ik 3 dagen het dagelijks verversen stop gezet. wanneer zou ik dat weer starten. en is het dan slim om nog wat druppels exit er bij te doen?

Pas op met te veel/vaak exit toe te de vissen kunnen resident worden bij veelvuldig gebruik.
Gewoon weer doorgaan met meten en waterwissels maar beter een aantal kleine per dag dan meteen 1 grote ivm de stress die je veroorzaakt bij de vissen.

Pas op met te veel/vaak exit toe te de vissen kunnen resident worden bij veelvuldig gebruik.
Gewoon weer doorgaan met meten en waterwissels maar beter een aantal kleine per dag dan meteen 1 grote ivm de stress die je veroorzaakt bij de vissen.

Ik ben blij dat de vissen resistent zijn. het zou jammer zijn als de parasieten resistent raken.

maar over de waterwissels begrijp ik je argument niet. vaker wisselen zorgt toch voor meer stress momenten.

Het licht eraan hoeveel je wisselt als je veel water in 1x wisselt veranderen de waterwaarde drastisch en bij kleinere hoeveelheden veranderd het minder.
Voorbeeld bij mijn garnalen wissel ik 10% per week en voeg het nieuwe water druppelend het aquarium weer in om de waardes niet te snel te veranderen.
Je hoeft het niet te doen maar zou wel beter zijn.

Als je NH 3 meet grote verversingen doen. Hier gaan je vissen dood van! Beter stress dan dodelijk water. NH3 is 0.5 je ververs maar 10 % blijft er 0.45 over. Doorreken 0,45 10% verversen gaat er weer maar 0.045 af, dan 0,041. Krijg je het nooit naar beneden. Met 50 % verversen is het 0,25. beduidend lager. Etc. Trachten onder de 0,1 te houden. Wel vers water zelfde tempratuur toevoegen.

Je aquarium moet weer indraaien. eerst opbouw NH3, vervolgens krijg je NO2 piek, na 3/4 weken zal de NO2 dalen dan word het stabieler.

NO2 wat hoger, niet torenhoog natuurlijk is niet direct alarm. NH 3 meten wel die moet je zo laag mogelijk zien te houden.

Medicatie in je aquarium legt weer de boel plat. Veel medicatie dood je benodigde goede bacterieen. Als je geen stip meer zie ophouden met de exit.

Niet in bodem wroeten. Daar zit veel vervuiling in waardoor je NH3 stijgt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan