Wat is er nieuw

plotselinge verstekeling

Marjo-lein

Well-known member
Lid geworden
17 augustus 2009
Hoi hoi,

Ik heb sinds een aantal jaar al een ancistrus zitten. Geen idee wat voor een, heb hem gekocht zodat ie mn bak schoon zou houden en met advies van de winkel eentje mee genomen van een vreedzame soort. Vorig jaar nieuwe bak erbij gedaan, dus nog zo'n visje erbij. Tot de bak begon te lekken, toen moesten alle vissen even bij elkaar. Gister nieuwe bak gekocht dus daar zou ik de kleine ancistrus, de nieuwe, maar weer inzetten incl. mijn babyvisjes. Al die tijd 2 filters in mn aquarium gehad zodat deze ingedraaid zou blijven. Ga ik gister een filter vervangen, plopt er zo een oranjerood bolletje uit, en er zat een visje aan! Na even goed gekeken te hebben tot de conclusie gekomen dat het om een ancistrus baby gaat. Heb hem nu apart gezet in een afzetkastje. Momenteel heeft hij zijn dooierzak nog goed vol zitten, ik heb geen levend voer in huis, kan ik hem groot krijgen met gedroogde vervanger van artemia? Dit is zeeeeer fijn stofvoer, en op den duur geblancheerde groente? Of is dit niet voldoende.

Naja, nu ik weet dat ik een man en vrouwtje heb ga ik er natuurlijk alles aan doen om de kweek te stimuleren, lijkt me zo leuk! Ga al bloempotten met van die grijze buisjes halen, lijkt me wel geschikt. Tips en opmerkingen welkom, ik ben nieuw op het gebied van kweken en grootbrengen van meervallen.

Trouwens, na even gegoogled te hebben lijkt het mij te gaan om 2 gewone antenne meervallen.

Jonge Ancistrusen mogen g��n dierlijk voedsel daar hun maag/darmstelsel dit niet aan kan. Palkken komkommer en verkruimdelde algentabletjes zouden goed als voedsel dienen vooral de 2e.

Kleine Ancistrusjes zijn superleuk, maar als ze eenmaal beginnen met kweken houden ze niet meer op en zo makkelijk raak je ze niet kwijt. Ik heb er hier ook nog een stuk of 20 zitten en de mannen inmiddels van de vrouwen gescheiden omdat er iedere maand weer een nieuw nestje met tientallen jongen was.

Het jong kan je beter in de hoofdbak laten. Daar zijn de waardes stabieler en voedsel krijgen ze zelf wel bij elkaar gevonden.

Botia zei:
Jonge Ancistrusen mogen g��n dierlijk voedsel daar hun maag/darmstelsel dit niet aan kan. Palkken komkommer en verkruimdelde algentabletjes zouden goed als voedsel dienen vooral de 2e.

Op zich heb je gelijk. Echter, lees maar 's de analyse van de gemiddelde algenwafel.

jeroenw zei:
Botia zei:

Op zich heb je gelijk. Echter, lees maar 's de analyse van de gemiddelde algenwafel.
Ik weet het maar zuiver plantaardig zijn ze vrijwel niet te krijgen. Maar er kan wel gekozen worden voor tabletten met het hoogste plantaardige gehalte.

Dus gwoon geblancheerde groentes en komkommer enzo is goed genoeg? Ik zal ze het stofvoer niet geven.

Ja, al zou ik ook verkruimelde algentabletjes voeren. Maar de eerste 2/3 dagen teren ze nog op hun dooierzak.

Groenten zijn prima. Zeker courgette is een aanrader. Een courgette in stukjes in de vriezer doe je heel lang mee en het zijn de kosten niet.

Als tablet kun je ook 's langs het kruidvat en kijken of ze spirulina van het eigen merk hebben. Da's puur poeder in vorm geperst zonder toevoegingen

2 gewone antenne meervallen.????

Zullen er best meer dan 1 zijn,hoor.
Meestal 30-40.

Maar, een ancistrus is geen antenne meerval,

Antennemeerval is een Nederlandse naam voor o.a. de borstelneus, oftewel Ancistrus cf. cirrhosus. Het stomme is dat de naam antennemeerval naar meerdere soorten kan verwijzen.

Ik zie een antennemeerval, als met lang sprieten.
Niet een borstel neus.
Toch?

Meervallen: Piranha-Info.com�

De familie van de Meervallen bevat een aantal van de meest opmerkelijke en ....
De bek bevind zich aan het uiteinde van de kop, en is omringd door een 3-tal
paren antennes of voelsprieten. ... Gewone naam: Gestippelde Doornmeerval.
www.piranha-info.com/default.php?lang=nl&id=page_5

Fabienne, je hebt gelijk.!!! :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan