Pluizig bruin alg

JurgenvZ

Well-known member
Lid geworden
4 april 2014
Berichten
160
Locatie
Roosendaal
Mede aquarianen,

Sinds een weekje heb ik wat last van een voor mij onbekende alg. Het is een soort pluizig bruin alg. Afgelopen weekend heb ik wat van de bladen verwijderd, maar het komt in alle hevigheid terug. Daarbij heb ik last een kaamlaagje en een reepje groene korte alg op de achterwand bij de uitstroom van het filter.

Mijn waterwaardes:
pH: 7,2
gh: 9
kh: 6
po4: 2 mg/l
no2: 0
no3: 10 mg/l
temperatuur: ca. 26 graden.
licht brand ca 8 uurtjes per dag.

Het vissenbestand is vrij mager, namelijk 5 danio's en 8 botia sidthimunki

Wat is het en hoe kom ik er vanaf?

het enige wat ik nog niet gecheckt heb is de staat van het filter. deze is namelijk een kleine 2 maanden geleden nog uitgeknepen. Ik wil liever niet de bacteriecultuur (deels) om zeep helpen als het niet nodig is. Het betreft een juwel rio 125 standaard binnenfilter.

Hieronder wat foto's ter verduidelijking:

8VdTnJhLI8e28H1kNl1IDVAL1gSh0ypu.jpeg


8VdTnJhLI8e28H1kNl1IDVAL1gSh0ypu.jpeg


8VdTnJhLI8e28H1kNl1IDVAL1gSh0ypu.jpeg


Ik ben benieuwd wat jullie denken.

Bij voorbaat dank,

Jurgen
 
Wat voor verlichting...en hoeveel ?

reflectors?
 
Staghorn?
 
Denk daar ook aan, Bertus.
Is je watercirculatie op orde?
Je kan je witte bovenste filterwatten na twee maanden wel eens gaan verschonen hoor.
 
@straatklinker: 2*T5. geen refelectoren
@peterdenhaag: de witte spons vervang ik wel wekelijks/2wekelijks. De uitstroom van de standaard binnen filter zit bovenaan en staat dwars richting de andere kant. Mijn voer en drijfplantjes gaan ook direct rond als ik het erin gooi.

als ik zo snel even het internet afstruin naar staghorn alg, dan kom ik 2 zaken tegen die in mijn ogen de oorzaak zouden kunnen zijn. verstopte filet (alhoewel onwaarschijnlijk in mijn ogen) of ammoniumpiek. Ik zal dit laatst eind deze middag even testen.

thanks
 
Lijkt me ook Staghorn ja.
Maar is de circulatie in het midden van je bak en op de bodem ook in orde??
Als je er wat diepvriesvoer indoet dan moet dat goe door de hele bak heengaan.
Of je plantjes moeten allemaal een beetje bewegen in de gehele bak want dan is de stroming goed.

Ik heb ook de Rio125 gehad en had erg veel moeite om een goede stroming te verkrijgen.
Wellicht met een verlengstukje slang ofzo een spraybar aan de zijruit proberen te maken??
Dan wordt het al veel beter, maar dat wordt dan knutselen.
Ik heb daarom ook destijds de interne filter afgezworen en een Eheim 2213 genomen.
Nu is eindelijk de stroming ok.

Heb je kort geleden flink gewroet in de bak waardoor je die piek hebt gehad??
Staghorn is niet een alg die je zo heel veel ziet. Meest is het groene alg of penseelalg.
De witte watten mag je best iedere 14 dagen even verschonen of vervangen.
 
John,

ik heb vorige week de bodem afgeheveld en daarbij is wel iets losgekomen. wellicht is hierdoor een inderdaad een piek ontstaan.

wat betreft de stroming zou dit goed het probleem kunnen zijn.. het is wel zo dat ik over een niet al te lange tijd een nieuwe bak ga laten bouwen, dus ik wil niet te veel rare sprongen uithalen in dit aquarium. /edit; Dit mede omdat ik momenteel ook in verbouwing zit en dus beperkt in de tijd.

witte watten spoel ik elk weekend uit en vervang ze om de week (dus 1 keer uitspoelen, daarna vervangen).

Kan deze alg kwaad voor de bewoners?
 
Nou nee geen kwaad, alleen vind ik het zelf nooit mooi.
Maar ja dat is iets anders. Wellicht heb je toch wel die piek gehad dus.
 
nee mooi is het niet.. ik ben alleen dit weekend niet thuis dus kan er niet veel aan doen, maar als het gevaarlijk was had ik mijn plannen op moeten schorten. Ik zal wel eens kijken of ik iets simpels, snels en goedkoops kan verzinnen na het weekend :)

thanks allemaal!
 
Tja normaal zou ik zeggen de bealgde bladeren weg halen. Maar ja als de nieuwe snel komt zou ik de plant zoals hij nu is niet overzetten.
De Echino links achter lijkt me behoorlijk al aangetast namelijk.
 
Er komen sowieso nieuwe planten in de nieuwe bak. Snel is overigens 2 maanden oid, maar dat is wat mij betreft kort genoeg om geen grote investeringen meer te doen in deze bak.
 
Kan ik me dan voorstellen. Dan ben je denk ik straks al meer met de nieuwe bak bezig dan met de huidige.
Je kan alleen de aangetaste bladeren als je wilt weg halen en dan moeten de nieuwe wel weer zonder alg zijn.
 
Terug
Bovenaan