Wat is er nieuw

Pluizige algen op bladeren?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Rudjes
  • Startdatum Startdatum
R

Rudjes

Guest
Hey,

Ik heb, denk ik algen op mijn blaadjes.

Kan iemand mij dit bevestigen of zeggen wat het is.
En wat ik er aan kan doen om deze weg te krijgen?

foto_001.jpg


foto_002.jpg
 
Laat je hele bak eens zien.

En wat zijn je waterwaarden?
Welke planten heb je er in.
 
Ik zie niks op de foto moet ik zeggen.
Voeg je ook iets toe en hoelang brand de verlichting.
 
PH: 7.2
KH: 4�d

De namen van de planten weet ik niet meer. heb ze aangekocht en de namen weg gegooid.

Het licht brand per dag 12 uur.
Ik heb de bak zondag nog proper gemaakt en de plantjes afgekuist.

foto_003.jpg


foto_004.jpg
 
Niemand??
 
Ik zie niks op de foto namelijk.
Heb je een foto waar de alg wel op zichtbaar is dan??
En hoe hoog is de no3 en de po4 en geef je voeding??
 
No3: tussen 0 en 10
No2: 0

po4 vind ik nergens terug.

Hopelijk zijn deze foto's beter.

foto_005.jpg


foto_006.jpg
 
Bedankt.

Ik mij die easy-life easycarbo aankopen.

De siamese grondbarbeel in men bak zetten lijkt me niet verstandig omdat de bak er te klein voor is.

Ook zal ik op zoek gaan naar een krachtiger pompje of zijn er andere methodes om de circulatie in de bak te verbeteren?

Is deze alg gevaarlijk voor de vissen?
 
Nee absoluut niet. Maar zat het al op de plant toen die in de bak kwam of niet?? dat begreep ik niet.
De plant is niet veeleisend en zou aan de co2 in je bak voldoende kunnen hebben. Wellicht kan de stroming beter.
Ik zou ook minder lang het licht laten branden zolang je niet weet of alle voedingsstoffen voldoende aanwezig zijn.
Uurtje of 9 is al mooi denk ik.

Plantenvoeding is bv Profito.
Dat ornament is ook niet echt goed voor de stroming denk ik. Bewegen de blaadjes ook een beetje van de Javavaren.
Je co2 zit rond de 9mg nu per liter.
 
Nee, de alg zat nog niet op de plant.
Heb deze plant van in het begin en heb dit nog niet voorgehad.

Zondag heb ik de bak ververst en tegen 's avonds zat die alg er ineens.

De blaadjes beweegde niet veel tot niet.

Ik heb er momenteel een tweede pompje in gezet om een betere stroming te hebben.
Het pompje dat er nu in zit zal ik eens nakijken of het misschien stuk is.

Ook zal ik het licht minder laten branden.

Nog een vraagje: Aan de hand waarvan kan jij zien dat mijn co2 rond 9 mg zit?
 
Als je de kh en de ph weet kun je dat in de kh/ph tabel zien.
Kun je wel vinden via google die tabel.
 
Bedankt 🙂

zou dat ook de oorzaak zijn waar deze plant op foto afsterft?

foto_007.jpg


Heb hem denk ik pas 3 weken geleden er in gezet en er blijft bijna niets van over.
 
Is dat niet de emerse vorm nog die naar submers toe moet??
Ik zie zo niet welke plant het is moet ik zeggen.Dus dat durf ik dan niet te zeggen.
Je geeft ook geen plantenvoeding begrijp ik??

Voor een goede groei is het noodzakelijk dat er voldoende nitraat en fosfaat en sporen in je bak aanwezig zijn alsmede voldoende co2.
Hoe meer en hoe langer licht des te groter is de vraag naar voeding.
 
Ik heb de namen van de planten weg gegooid (beetje stom van mij) dus ik weet het niet.

Idd ik geef geen planten voeding op dit moment.

Dat zal ik ook eens aankopen.

Dus:
Algen bestrijden
Licht minder lang aan laten
plantenvoeding

Daar zal ik mee beginnen op een hopend succesvol resultaat.

Dank je
 
Zorg ook voor goede stroming.
in mijn oude Juwel Rio125 had ik destijds een binnenfilter met niet zo n goede stroming en ik kreeg ook penseelalg op de java.
Nu ik een buitenfilter heb is er veel meer stroming en geen penseelalg meer.
Maar de eerder genoemde voedingsstoffen moet je wel voldoende in je bak hebben om groei van de plant te kunnen realiseren.
Als 1 voedingsstof namelijk ontbreekt dan kun je al algen krijgen in de bak.
 
Gezien de kleine hoeveelheid planten & de soorten planten, zou ik hier voor een "non-CO2" aanpak gaan. Namelijk heel laag licht, weinig verversingen, ...

Door het lage licht groeien je planten trager, maar vermijd je ook voedingstekorten (want minder vraag door de tragere groei) en bijgevolg ook minder algen. Lichtduur kun je dan beperken tot 8u. Lichtsterkte is afhankelijk van de hoeveelheid licht die je nu hebt: T5? Hoeveel watt? Hoeveel lampen?

Ik heb een tijd geleden hier een artikel over geschreven: http://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2
Dat lijkt me ideaal in jouw situatie en bespaart je een hoop geld en stress.
 
In zoverre geef ik Gilles helemaal gelijk. Alleen heb ik weer twijfels bij de T5.
Dat zonder verdere toevoeging?? Dan moet je denk ik wel drijvers gaan gebruiken en de reflectoren eraf en zoals al gezegd max 8 uur belichten.
Of het helemaal zou kunnen zonder toevoegingen is iets wat ik betwijfel gelet op mn ervaring met de Rio125.
Maar verder ken ik geen waarden of gegevens van de bak dus dat is dan wel nodig.
Misschien dat het wel goed mogelijk is maar dan moeten we denk ik wat meer info hebben.
 
Je kunt altijd nog enkele PVC buisjes van een cm of 12 a 15 op enkele plekken om de lampen schuiven. Kun je meteen ook spelen met de lichtinval.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Je kunt altijd nog enkele PVC buisjes van een cm of 12 a 15 op enkele plekken om de lampen schuiven. Kun je meteen ook spelen met de lichtinval.

~ Ivo

Was ik nog niet opgekomen moet ik zeggen :stom: .
Dat zal bij T5 van grote invloed zijn ja :thumbs:.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan