Wat is er nieuw

Po4 blijft hoog

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Beste,

Mijn Po4 blijft hoog.
Ik volg de Ei methode.
Ik heb al twee weken geen macro toegevoegd en toch is de Po4 nog tussen de 0,5 en 1,0
Twee weken geleden was de Po4 nog ruim 5,0
Heb het kraan water getest, maar dat was 0
Heb ook al enige tijd last van groene punt alg en sommige planten doen niets.

Als je de EI volgt dan voeg je als het goed is 2 mg fosfaat toe en dan zit je met jouw waarden erg laag nu. Ik zou gewoon wekelijks de normale 2 mg doseren en de helft verversen en dan over 2 weken na de verversing eens meten hoe hoog je po4 is. Ik volg ook de EI en de po4 zit hier meestal tussen de 3 -4 mg.
Hoe hoog is je co2 overigens?

Beste,

Mijn Po4 blijft hoog.
Ik volg de Ei methode.
Ik heb al twee weken geen macro toegevoegd en toch is de Po4 nog tussen de 0,5 en 1,0
Twee weken geleden was de Po4 nog ruim 5,0
Heb het kraan water getest, maar dat was 0
Heb ook al enige tijd last van groene punt alg en sommige planten doen niets.

Vooraf: Eigenlijk is het goed om zoveel mogelijk waterwaarden te weten voor een goed advies. Alles staat namelijk in verhouding tot elkaar. Wanneer je last hebt van de harde variant is het mogelijk dat je last hebt van tekorten in CO2 én in je fosfaat! Is het de zachte, gemakkelijk te verwijderen variant dan speelt je, te lage, CO2 niveau een rol.

Mijn Co2 zit rond de 23 mg de liter( Kh = 5 en Ph = 6,8)continu test is licht groen.
Ben deze bak een jaar geleden begonnen met als doel en Dutch planted tank.
Dit ging en tijdje goed, maar na verloop van tijd werd de begroeing toch te dicht op elkaar waardoor onderin alles afstierf.
Ik heb het ideedat een Dutch tank een beetje fake is omdat de planten zo dicht opelkaar staan er geen genoeg licht bij kan.
Op het wereld wijde web zie altijd van die mooie tanken, maarik heb mijn twijfels hierover.
Heb toen ales eruit gehaald(4 maanden geleden) en toen ook flink in de bodem zitten roeren en de helft wee terug gezet.
Sinds dien groeit het haast niet meer.

Dat is voldoende co2 lijkt me. Ik denk dat veel van de scapebakjes die we zien deze ook zijn gemaakt voor een korte duur en niet om jaren te laten staan.
Er moet toch een reden zijn dat nu opeens alles niet meer goed wil groeien. Heb je dingen veranderd of aangepast?

Dit ging en tijdje goed, maar na verloop van tijd werd de begroeing toch te dicht op elkaar waardoor onderin alles afstierf.
Ik heb het ideedat een Dutch tank een beetje fake is omdat de planten zo dicht opelkaar staan er geen genoeg licht bij kan.
Daar zit wel een kern van waarheid in natuurlijk.
Als het plantgewas te dicht word krijgen de onderste bladeren simpelweg geen genoeg licht, worden lelijk en de bladeren verdwijnen op ten duur,
en alleen het bovenste gedeelte van de planten blijven mooi.

Dat zie je goed aan bv rotala soorten die al veel en vaak gesnoeid zijn en een geruime tijd je een bak staan.
Als je die een fikse snoei geeft is de onderkant lelijk: donkere stengels zonder blad, en het heeft een bovengronds wortelgestel ontwikkeld wat veel lijkt op een spinnenweb.
Maar als na een paar weken het gewas is teruggegroeit zie je daar helemaal niets meer van.

Hier een pic voor duidelijkheid. Bakjes is een jaar of 3 en je ziet hoe lelijk het onderste gedeelte is.
Daaronder een pic van een paar weken later...

snoei.jpg

edit:
Over de PO4 kan ik niet zoveel zeggen omdat ik niet weet met welke poeders je EI is opgebouwd,
hoe je bodem is opgebouwd. Kortom te weinig informatie.

Laatst bewerkt:
Ik zie het probleem niet. PO4 was 5 en is nu 0.5. Dat is toch precies wat je zou verwachten als je geen fosfaat toevoegt?
Wat is je verwachting en wat zou je willen bereiken?

Stel je hebt 2 x een 50% water wissel gedaan. dan gaat de PO4 naar 2.5 en daarna naar 1.25. Ondertussen nemen de planten ook nog wat op en eindig je op 0.5 na 2 weken. Lijkt me prima mogelijk. Mogelijk heb je ook nog wat voer gegeven waardoor de PO4 nog iets steeg.

Ja Trinakria dat ben ik met je eens, maarwat ik bedoel te zeggn of te vragen eigenlijk dat een po4 van 5 niet veels te hoog is?
Ik dacht dat je van een te hoge po4 ook groene punt alg kon krijgen.

Daar zit wel een kern van waarheid in natuurlijk.
Als het plantgewas te dicht word krijgen de onderste bladeren simpelweg geen genoeg licht, worden lelijk en de bladeren verdwijnen op ten duur,
en alleen het bovenste gedeelte van de planten blijven mooi.

Dat zie je goed aan bv rotala soorten die al veel en vaak gesnoeid zijn en een geruime tijd je een bak staan.
Als je die een fikse snoei geeft is de onderkant lelijk: donkere stengels zonder blad, en het heeft een bovengronds wortelgestel ontwikkeld wat veel lijkt op een spinnenweb.
Maar als na een paar weken het gewas is teruggegroeit zie je daar helemaal niets meer van.

Hier een pic voor duidelijkheid. Bakjes is een jaar of 3 en je ziet hoe lelijk het onderste gedeelte is.
Daaronder een pic van een paar weken later...

Bekijk bijlage 279738

edit:
Over de PO4 kan ik niet zoveel zeggen omdat ik niet weet met welke poeders je EI is opgebouwd,
hoe je bodem is opgebouwd. Kortom te weinig informatie.
Zo'n dicht beplantte bak, genoemd door Ts, heb ik zoals je weet. Inderdaad willen Rotala soorten maar ook andere planten zwart worden onderaan. Maar veel is te ondervangen door goed snoeiwerk maar ook door herbeplanting. Zo laat ik mijn Rotala rontundifolia van tijd tot tijd extra lang groeien en vervang dat het onderste deel door uitsluitend de toppen te herplanten. Met meer soorten doe ik dit. Ammania senegalensis is ook een goed, maar ander voorbeeld. Deze plant kun je eigenlijk niet snoeien en moet je altijd iets afhalen van het onderste deel en uitsluitend herplanten. Dan, nog een ander voorbeeld, heb ik een Helianthium bolivanum ' Angustifolium'. Bij deze plant is herplanten geen doen, het wordt een zeer dicht woud. Deze plant lijkt erg op een Vallisneria maar kent een heel andere behandeling. Ik knip de bladeren gewoon aan de bovenkant af wat trouwens bij een Vallisneria niet raadzaam is. Kort en goed, elke plant kent z'n snoei en herplant methode.

Ja Trinakria dat ben ik met je eens, maarwat ik bedoel te zeggn of te vragen eigenlijk dat een po4 van 5 niet veels te hoog is?
Fosfaat op zich veroorzaakt geen alg. Alles heeft te maken met verhoudingen en met name tekorten wanneer er sprake is van alg.

Staar je ook niet blind op foto's van wedstrijd bakken.
Vaak hebben die een show bak en een aantal bakken waar ze planten in kweken.

Bos van een plant eruit en een nieuwe bos uit de kweekbak erin.
En verder is het zorgen het het op het juiste moment piekt.

Dat is wel hoog ja, maar niet per se 'te hoog'.
blijkbaar voeg je wekelijks meer dan 2,5 toe (uitgaande van wekelijkse 50% waterwissel volgens EI methode). Je zou je fosfaat toevoeging dus kunnen halveren en dat structureel blijven doen, eens kijken wat dat met je fosfaatgehalte gaat doen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan