Wat is er nieuw

Po4 en Ijzer

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Erik161
  • Startdatum Startdatum
E

Erik161

Guest
Ik voeg elke week wat fosfaat toe om een No3 van 15 en een Po4 van 1,5 in mijn bak te hebben.

Sommige planten hebben vloeibare ijzervoeding nodig, dus ik ben begonnen met Fe van planted box.

Ik heb volgens mij een keer gelezen dat Fe en Po4 gaan reageren in een niet oplosbaar goedje. Wie weet daar meer van?
 
Dat klopt in zoverre inderdaad en is mede afhankelijk van welke chelaten er worden gebruikt.Vandaar dat men ook altijd adviseerd om geen plantenvoeding en po4 samen toe te voegen maar dit enkele uren later te doen. Hoe het chemisch precies zit durf ik niet te zeggen maar er zijn leden die deze kennis wel hebben😉
 
Ik voeg elke week wat fosfaat toe om een No3 van 15 en een Po4 van 1,5 in mijn bak te hebben.

Sommige planten hebben vloeibare ijzervoeding nodig, dus ik ben begonnen met Fe van planted box.

Ik heb volgens mij een keer gelezen dat Fe en Po4 gaan reageren in een niet oplosbaar goedje. Wie weet daar meer van?

Tot 0,5 ppm PO4 zou het geen probleem zijn. Daarboven slaat ijzer neer als ijzerfosfaat.

Maar met zeer goede chelaten en een dagelijkse toevoeging kun je dit ondervangen.

Ik wil je er nog wel op wijzen dat er vaak zomaar erg veel ijzer wordt toegevoegd. Terwijl dit niet echt noodzakelijk is.

Ik voeg zelf 0,1 ppm ijzer toe in de week. Dus 0,015 ppm per dag. Dit ter info.

Zie ook.

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/spoorelementen-toevoegen-zin-of-onzin
 
De zuur graad van het water speelt ook een rol
Complete plantenvoeding word daarom ook altijd zuur gemaakt

Dus hoe lager de ph in je bak hoe meer pO4 en fe je in je bak kan hebben voor het neerslaat lijkt mij.
Ik hoor graag of dit klopt of niet
 
Ik voeg elke week wat fosfaat toe om een No3 van 15 en een Po4 van 1,5 in mijn bak te hebben.

Sommige planten hebben vloeibare ijzervoeding nodig, dus ik ben begonnen met Fe van planted box.

Ik heb volgens mij een keer gelezen dat Fe en Po4 gaan reageren in een niet oplosbaar goedje. Wie weet daar meer van?
Vanuit deze grond voeg ik om de dag A: 2 ml. Basic micro hoofdvoeding, 4 ml nitraat en 4 ml. fosfaat toe. Om de andere dag B: 2 ml. Basic micro hoofdvoeding, 2 ml. ijzer.
 
De zuur graad van het water speelt ook een rol
Complete plantenvoeding word daarom ook altijd zuur gemaakt

Dus hoe lager de ph in je bak hoe meer pO4 en fe je in je bak kan hebben voor het neerslaat lijkt mij.
Ik hoor graag of dit klopt of niet


Het aanzuren van een waterige oplossing met metaal ionen is zeker aan te bevelen. Het is op het lab pure noodzaak!
Echter spreek je dan van pH 1-2. Dat wil je niet in je bak hebben.

Voor een plantenbak geld. Tussen pH 6,5 en 7,2 beste opname sporen.

Zie ook.

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/spoorelementen-wie-het-weinige-niet-eert

Ja, ik ben een echte fan!
 
wellicht wat off-topic.

maar hoe bereik je in vredesnaam een PH van 1-2 :stars:
 
Mijn normale waarde voor Po4 is 0,5. Wekelijks voeg ik wat Po4+ toe tot ik een waarde van 1,5 heb. Samen met een No3 van 1,5 heb ik dan een ideale mix.
Ik heb Ijzer van planted box gehaald (https://planted-box.com/product/ferro/) hiervan moet ik wekelijk 25ml toevoegen.

Om 9:00 heb ik de Po4+ toegevoegd
Om 15:00 heb ik ijzer toegevoeg

Vanmorgen heb ik de volgende waarden gemeten:

Ph: 6,9
Kh: 6
Po4: 0,5
No3: 15
 
Welke plantenvoeding geef je want vaak zit daar al voldoende in.
 
Btw, hoe groot is je bak en is de EI geen leuke bemestingsmethode voor je want dan ben je steeds van al dat meten af. Info kun je onder in mn handtekening vinden over de EI.
 
Ik heb met name problemen met deze plant. Deze heeft een hoge behoefte aan vloeibare ijzervoeding.
Hij had eerst verschijnselen van Co2 en Po4 tekort. Die lijken nu opgelost. Toch blijven de oude bladeren zwarte punten en gele vlekken krijgen.

Ik voeg dagelijks floragrow pro van colombo toe. Daar zit extra Po4 en No3, maar die heb ik nog niet kunnen meten. Ik vraag me af of dat wel een goede plantenvoeding is.

IMG_2121.JPG
 
Ik heb geen ervaring met deze voeding maar ik denk dat het goedkoper is om de All in One van Planted Box te kopen en daar zijn in ieder geval goede ervaringen mee en daar is aangegeven hoeveel je aan voeding toevoegt. Nog goedkoper is zelf een stockoplossing maken.

Of deze plant veel ijzer vraagt durf ik niet te zeggen maar ik heb hem ook in de 60cm staan en geef enkel een beetje plantenvoeding en zie geen gebreken verder.

Wat voor bak heb je en wat voor licht zit erboven en hoelang staat dit aan? Heb je een totaaltje van de bak?
 
Mijn bak is 84 Liter en draait nu sinds juni dit jaar. Ik heb er een combi ledlamp van superfish boven hangen. Daarvan kan ik echter nergens gegevens over lumen etc vinden

IMG_2107.JPG
 
Voeg je ook co2 toe want volgens mij zie ik een indicator. Deze zou ik wat minder in het zicht hangen. Volgens mij geeft die lamp best wat licht als ik het zo bekijk. Hoeveel uren heb je het licht aan? Hoeveel watt is die led?
 
De lamp geeft genoeg licht. Daar ligt het niet aan. De rest van de planten doen het nu goed. Ik had hem eerst 10 uur per dag aan staan, maar die heb ik op aanraden terug gezet naar 2x 4uur.
Ik heb de dropchecker vlakbij de plant gehangen om te kijken of daar voldoende Co2 terecht komt. Ik had eerst ook een stromingsprobleem, maar nu is die (en het Co2 niveau) onder controle. De dropchecker wordt nu lichtgroen.

De planten zijn het beter gaan doen na het verhogen van de Po4, maar deze plant blijft tekorten houden. Daarom wil ik hem wat extra ijzer geven en kijken hoe het dan gaat.
Als ik de Fe druppeltest heb ga ik wat verdere testen doen. Ik ben benieuwd of Fe blijft reageren met Po4.
 
Ik wil je er nog wel op wijzen dat er vaak zomaar erg veel ijzer wordt toegevoegd. Terwijl dit niet echt noodzakelijk is.

Ik voeg zelf 0,1 ppm ijzer toe in de week. Dus 0,015 ppm per dag. Dit ter info.

Dat er niet echt veel nodig is dat is gister al door Marcel opgemerkt.
 
Kijk hier eens bij kaliumtekort want dat kan ook gaatjes geven:

https://www.aquaplantsonline.nl/pdf/tekorten.pdf

Je rode plant doet het wel goed en die zijn vaak wat lastiger dus ik verdenk niet direct het ijzer.

De rode plant is een Alternanthera Rosanervig, ik kan nergens vinden of deze extra ijzer nodig heeft. Ik heb er dus ook geen ijzertab bij de wortels gestopt.

Ik heb de eerdere link in deze post gelezen. Daar zie ik ook kenmerken van Kalium tekort. Ik wil eerst even kijken of het extra ijzer gaat helpen, anders weet je niet of dat helpt.
Dat wordt weer een hoop blaadjes van de plant knippen. Gelukkig groeit hij goed, want hij heeft veel nieuwe blaadjes.
 
Ik moet nog steeds een schema zien te bedenken voor mijn Po4 en ijzer. Op maandag ververs is elke keer 50% water. Daarmee verwijder is de meeste overschotten.
De Po4 is dan 0,5. Ik kan dan 7,5ml Po4+ toevoegen om hem op niveau te krijgen.
Misschien is het dan verstandig om dinsdag een beetje ijzer toe te voegen. Op de verpakking staat 25ml per week. Als ik dan vanaf dinsdag om te dag 8ml toe voeg, blijft dit misschien op peil.
Ik kan dan gaan kijken hoe snel mijn Po4 daalt om te bepalen hoeveel ik daarvan moet toevoegen op de andere dagen.
 
Als je toch al de helft ververst dan zou ik overschakelen naar de EI. Dan voorkom je tekorten en ben je ook van het meten af steeds.
 
Ik heb nu veel te veel ijzer in mijn bak zitten. Stom van me, ik had eerst moeten gaan meten ;(

Ik heb al 50% water gewisseld, maar hij is nog steeds veel te hoog. Wat kan ik doen om het snel te laten zakken? Ik durf niet nog meer water te gaan wisselen
 
Vertonen de vissen vreemd gedrag? weet ook niet of een teveel aan ijzer meteen schadelijk is voor vissen.
 
Garnalen kunnen er slecht tegen. Vissen ja ligt eraan hoe hoog.
 
De schaal gaat tot 1,0. De kleur is iets donkerder dan de maximum schaal. Ik ben de vissen al goed in de gaten aan het houden, maar ik zie ze niet anders reageren. Ook de garnalen reageren niet anders.

Ik heb het kraanwater getest. Deze geeft 0 aan. Misschien morgen weer een wissel van 50%
 
Ik denk eerlijk gezegd dat het geen probleem is. En ja hoe nauwkeurig is die test.
 
Voor vissen ben ik er ook niet zo bang voor hoor. In het ergste geval zwemmen ze straks met ijzeren neuzen😉
 
Ik moet nog steeds een schema zien te bedenken voor mijn Po4 en ijzer. Op maandag ververs is elke keer 50% water. Daarmee verwijder is de meeste overschotten.
De Po4 is dan 0,5. Ik kan dan 7,5ml Po4+ toevoegen om hem op niveau te krijgen.
Misschien is het dan verstandig om dinsdag een beetje ijzer toe te voegen. Op de verpakking staat 25ml per week. Als ik dan vanaf dinsdag om te dag 8ml toe voeg, blijft dit misschien op peil.
Ik kan dan gaan kijken hoe snel mijn Po4 daalt om te bepalen hoeveel ik daarvan moet toevoegen op de andere dagen.
25 ml. ijzer per week toevoegen op een 84 literbak is veel te veel. Zelf kom ik aan zo'n 6 tot 8 ml. voor de hele week op een Rio 180! Zeg netto zo'n 150 liter!
 
Zo stond het op de verpakking. Het zal hoogstwaarschijnlijk niet alleen ijzer zijn, want het is een fles van een liter met een maatbeker die je per 25ml kunt aflezen.
 
Is wel enkel Fe en dit staat er over de dosering:

Hoeveel moet ik van Ferro toevoegen?

Dat is afhankelijk van de verlichting en beplanting die je hebt en of je al CO2 toevoegt of niet. Hieronder vind je een gemakkelijk overzicht van de dosering:

Weinig licht/planten – geen CO2: 10ml / 100l aquariumwater per week
Veel licht/planten – wel CO2: 30ml / 100l aquariumwater per week

Een dosering van 30ml op 100 liter aquariumwater geeft een waarde van ongeveer 1,0 ppm Fe. Ideaal voor je “ijzervreters”!
 
Jij geeft 25ml op zo n 80 liter dus dan doseer je rond de 1,0 mg Fe en dat is veel teveel. 0,2 is al meer dan genoeg.

Als je plantenvoeding toevoegt dan doseer je ook al ijzer.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan