Wat is er nieuw

PO4/NH3 kraanwater van jouw regio.

Tutorial

Well-known member
Lid geworden
2 juni 2024
Leeftijd
58
Ik meet regelmatig mijn aquarium waterwaarden PO4/NO3 met de Salifert druppeltesten en deze zijn prima.
  • PO4 tussen 2 en 3
  • NO3 ruim 25

Zoals de titel aangeeft was ik vooral nieuwsgierig naar de waterwaarden van mijn kraanwater, ik heb immers nu goede druppeltesten.
  • PO4 = 0
  • NO3 = 0

Eigenlijk had ik verwacht toch nog iets nitraat NO3 te meten, Vitens regio 7607 en krijg water uit Wierden
Bron: https://www.vitens.nl/service/waterkwaliteit/waterkwaliteitsoverzichten
> overzicht: Januari - Juni 2024 (er zijn geen recente gegevens)

IMG_0557.jpeg

Laatst bewerkt:
Ja druppeltesten zijn ook een indicatie en vaak lastig om goed te lezen.

Ja druppeltesten zijn ook een indicatie en vaak lastig om goed te lezen.
Eerder gebruikte ik de Colombo testkoffer, dan ben ik het met je eens.

Met de Salifert druppeltesten werd meten een stuk eenvoudiger en waarschijnlijk ook nauwkeuriger in de lage waardes.

De kleur kaarten,
boven:Colombo
onder: Salifert
1000018157.jpg

Laatst bewerkt:
Ik maak mij in mijn regio meer zorgen over de erg hoge silicaat, welke ik ook duidelijk kan meten maar blijkbaar zijn daar niet echt maximum voor.

Silicaat is opzich geen oorzaak van alg en dat kunnen we allemaal wel meten volgens mij.

Ik denk dat als het waterbedrijf, met professionele meetapparatuur, vermeld dat het leidingwater gemiddeld 5.03 nitraat bevat
heb ik daar meer vertrouwen in dan de testen die wij gebruiken. Salifert is een heel goed merk, maar van alle stoffen die gemeten kunnen worden is NO3 de meest complexe.

Ik denk dat als het waterbedrijf, met professionele meetapparatuur, vermeld dat het leidingwater gemiddeld 5.03 nitraat bevat
heb ik daar meer vertrouwen in dan de testen die wij gebruiken. Salifert is een heel goed merk, maar van alle stoffen die gemeten kunnen worden is NO3 de meest complexe.
Dank

De waarden fosfaat zijn meestal niet aanwezig in het water rapport omdat dit erg kleine hoeveelheden zijn. De nitraat zit hier gemiddeld op 10.3 (Evides)
Daar hou ik in principe geen rekening mee met mijn verversingen. Ik gebruik wel 50% osmosewater, maar dat is alleen bedoeld om de pH verlagende eigenschappen van de soil zo lang mogelijk te behouden.

Maar ik wil er wel wat over kwijt over de nitraat in onze bakken. Er valt veel over te vertellen mar ik zal het kort houden;

Stikstofverbindingen zoals NH4 en urea, hebben bij de plant altijd voorrang wat betreft stikstofopname.
Pas als deze stikstofverbindingen zijn verbruikt gaat de plant over naar de opname van stikstof vanuit NO3.
Dus er kan wel een bepaalde waarde NO3 in het water zitten, maar als de plant voldoende ammonische stikstof voorhanden heeft, gaat ie de nitraat nauwelijks verbruiken. Er zijn wel planten die veel nitraat opnemen, maar dat zijn voornamelijk drijfplanten, snelgroeiers; veelal planten die HCO3 als koolstofbron gebruiken.
De meeste van onze planten nemen alleen nitraat op als ze hiertoe gedwongen worden. Nitraten kunnen zich dus ophopen in aquaria als er voldoende ammonium beschikbaar is. Zelfs in aquaria met een goede plantengroei.

Ik ben van mening dat een NO3 test alleen waarde heeft om te monitoren dat je water niet teveel vervuild raakt met nitraat.
In relatie met plantenvoeding heeft een NO3 (voor mij) in die zin niet zoveel betekenis.

Met gemiddeld hebben we altijd met kraanwater de bakken ververst.
Dat wordt een eindeloosgebed om ph nh etc. Te bemeten.
Dat lost niets op zo.
Toch steeds hetzelfde.
Water mensen!!!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan