PO4 tekort bij 1.8-2.0??


Peter74

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 januari 2015
Berichten
1,266
Locatie
Eelde
De Anubias in mijn laten regelmatig blad los en vertonen kleine gaatjes:
2016-12-17 21.16.26.jpg


Ik heb gelezen dat dit symptomen van PO4 tekort zouden zijn. Ik heb het gemeten (druppeltest), maar kom juist heel hoog uit: 1.8-2.0 mg/l. Is er een andere verklaring denkbaar?

(NO3 had ik al gemeten en was ook vrij ruim met 20-30 mg/l.)
 
Kan dat niet ook op een kaliumtekort duiden? Bij Belgisch groen zie je dit ook weleens dacht ik en dat kan dan kalium zijn zover ik mij herinner.
 
Zou kunnen. Ik had mijn info van auqariumbemesting.nl. Daar wordt een tekort aan KH2PO4 genoemd onder de noemer fosfaat, maar toevoegen van KH2PO4 voegt natuurlijk ook kalium toe.

Ik voeg Kalium toe via de Micro+, Nitraat en fosfaat oplossingen, maar weet niet in welke verhoudingen. Wellicht is het een kwestie van nitraat en fosfaat minderen en Micro+ verhogen. Ik ga het navragen bij degene waar ik het koop.

De Valisneria komt ook nog wat moeizaam op gang, maar misschien is dat gewoon hetzelfde. Het meeste blad brokkelt/breekt af op ~5-10 cm onder het wateroppervlak. Sommige bladeren bereiken het punt dat ze luifelen, maar dan onstaat er later alsnog zo'n bruinige/glazige plek op die hoogte en breekt daarna de hele top af:
2016-12-17 21.16.49.jpg
 
Met die toevoegingen zou kalium wel raar zijn en zover ik weet is voor de gemiddelde bak de hoeveelheid kalium in ons kraanwater vaak al voldoende.
Wij zullen ongeveer hetzelfde water hebben en ik herken het hier dus niet.
 
Licht? In deze tijd van het jaar staat de zon zo laag dat hij een deel van de dag door de voorkamer heen vol op het aquarium valt. Misschien geen tekort in het water, maar gebrek aan vermogen om bij die lichtintensiteit voldoende op te nemen?

Ik zal de bak sowieso gaan afdekken.
 
Wat ik wel weet is dat de Anubia bij veel licht ook problemen kan krijgen.Hij doet het beter in de "schaduw". Maar of dat hier de oorzaak is durf ik niet te zeggen en wellicht kun je kijken of hij minder licht krijgt.
 

Terug
Bovenaan