Wat is er nieuw

po4 tekort? bladeren breken af

DaveB86

Well-known member
Lid geworden
21 september 2012
Berichten
118
Ik lijk een tekort aan voedingsstoffen te hebben, er zijn namelijk twee plantjes in mijn bak die het niet goed doen.
Het betreft een 350L bak die sinds 30 april draait na een 6 weken lange dry-start. Ik voeg wekelijks Profito toe volgens de aanbevolen hoeveelheid op de verpakking.

De Heteranthera zosterifolia en de Alternanthera reineckii 'Mini'

Ze krijgen gaten in de bladeren en breken af. Hieronder twee foto's ervan. Wat ik erover kan vinden is een fosfaat (po4) tekort en na testen met een nieuwe druppeltest hiervoor blijkt dat dit ook niet aanwezig is in mijn bak.

IMG_20190612_222527.jpg
IMG_20190612_222544.jpg


Mijn huidige waardes na 1 week geen waterwissel:

ph 6.5 - 7
no2 0.0
no3 5-10
po4 0.0
nh3 0.0
gh 7
kh 5

Getest met een testset van colombo druppeltest. Zien jullie hierin nog meer wat niet helemaal goed is voor een goede plantengroei?
Heeft iemand overigens een beeld bij waarom po4 niet aanwezig is in mijn bak? Meestal hoor je van een overschot en niet een tekort.

Ik denk dus zelf dat ik iets van easylife fosfo moet halen om de po4 te verhogen of zijn er andere opties? Wellicht een AIO oplossings van aquariumbemesting.nl of plantedbox?

In de overige planten zie ik geen gaten, de groei gaat echter niet bijzonder snel maar dat ligt waarschijnlijk ook aan de planten die ik gekozen heb.
 
In profito zit geen nitraat en fosfaat dus dan is een lage po4 niet zo raar. Je kan de OIA proberen maar zelf zou ik liever voor de losse poeders van aquariumbemesting gaan want dan kun je beter bijsturen.
 
De Alternanthera heeft wel redelijk wat licht nodig om goed te groeien, Sterrenkruid is wel een makkelijke maar groeit wel snel dus heeft wel wat voeding nodig.

Dat er nog geen Po4 aanwezig is in je bak kan komen omdat er nog geen vissen inzitten?
 
Losse poeders ben ik nog niet aan toe 🙂 Daar moet ik mij eerst goed in verdiepen om dat te snappen, daarbij zie ik mezelf nog niet wekelijks het water testen op waardes, ik volg liever de planten en vissen.

Jullie zijn het er dus wel mee eens dat deze twee planten po4 missen en niet iets anders? De overige waardes zijn goed in verhouding?
Verlichting zou overigens nog kunnen. Ik heb de LED verlichting nog op 60% draaien voor 8 uur per dag. Dit kan ik inmiddels langzaam gaan opbouwen.
Co2 staat op 70 bpm, indicator 30mg/l is groen-lichtgroen.

Er zitten nog geen vissen in de bak, wel 50 Crystal Red en 10 Japonica garnalen.

Ik ga denk ik een poging wagen met zo'n AIO vloeibare voeding waar ook nitraat en fosfaat in zit, mijn profito is namelijk bijna op dus dit is wel een goed moment om langzaam over te stappen.
 
Al-in-one kan idd prima, Co2 heb je zo te zien ruim voldoende zou ook nog wel iets lager mogen, en welke Led verlichting heb je?
 
Juwel Helialux Spectrum 1200
Zie ook mijn topic via link hieronder voor alle info van mijn bak.

Uiteraard moet ik de waterwaardes de komende tijd met nieuwe voeding wekelijks even blijven testen maar hebben jullie een idee als ik voor de Complete van aquariumbemesting.nl ga, en mijn verlichting langzaam ga opschroeven naar 80% 10 uur lang, hoeveel ik hiervan dan wekelijks zou moeten gaan toedienen?
 
Meten is weten en door het wekelijks te meten kun je na een poosje bepalen wat het verbruik is en dan die hoeveelheid toevoegen. Toch hoor ik wel vaak verhalen dat met de AIO de fosfaat wel te hoog kan oplopen dus daarom gebruik ik zelf liever de poeders en dat is echt simpel hoor. Mocht je willen weten hoe of wat dan mag je me altijd een pb sturen.
 
Die poeders zijn inderdaad simpel in gebruik. Je lost een bepaalde hoeveelheid poeder op in osmose of gedemineraliseerd water, NO3 en PO4 apart, op en je bent eigenlijk klaar.
Er zijn ook poeders ter vervanging van Profito.
 
Om precies te zijn 8 gram fosfaat in 500 ml en 83 gram nitraat en dan voeg je per 100 liter water 20 ml toe van elk en dan verhoog je met 20mg nitraat en 2 mg fosfaat. Wil je de po4 met 1,0 verhogen dan voeg je dus 10 ml toe op 100 liter.
 
Bedankt voor de input, ik ga me er dit jaar eens meer in verdiepen, ik begrijp ook dat het een stuk goedkoper is dus dat is altijd een fijne bijkomstigheid natuurlijk 🙂

Denken jullie dat de Alternanthera op de foto nog gaat leven met de juiste po4 toevoeging of is dit setje al te ver heen?
 
Alternanthera reineckii mini, ik heb ze zelf ook komt die kappote blaadjes wel te boven. Wel moeten ze flink licht hebben maar ook behoorlijk CO2!
 
Geintje, maar dit is nog van een tijdje terug toen stond dit ook op de zakjes, 3,58 gram KH2PO4 (maal 2 doen wij dat dan)
 
Geintje, maar dit is nog van een tijdje terug toen stond dit ook op de zakjes, 3,58 gram KH2PO4 (maal 2 doen wij dat dan)
Waarom zou je dat doen, maal 2 bedoel ik? Je verlaagt de dosering dan ook met factor 2 neem ik aan?
 
Waarom zou je dat doen, maal 2 bedoel ik
Als je fosfaat en nitraat samen in één fles doet dan kom je automatisch uit op een verhouding van 1/10 gebruik je maar 4 gram fosfaat dan kom je op 0,5/10
 
Als je fosfaat en nitraat samen in één fles doet dan kom je automatisch uit op een verhouding van 1/10 gebruik je maar 4 gram fosfaat dan kom je op 0,5/10
Ah, dat bedoel je. Nee, ik houdt mijn nitraat en fosfaat apart om ze nauwkeurig mogelijk te kunnen doseren. Omdat ik dat toch automatisch doe kan ik dit per dag/per ml. aanpassen.
 
In jouw geval is apart doseren beter ja, in mijn geval komt het niet zo precies omdat ik de EI hanteer, en dan is twee stoffen in één fles wel makkelijk.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan