Wat is er nieuw

Poecilia velifera

• Onderwerp starter Onderwerp starter Paleatus
  • Startdatum Startdatum
P

Paleatus

Guest
De poecilia velifera of hoogvinkarper wordt vaak van beschreven dat ie brakwater en hogere temperaturen nodig heeft, alsook hard water.

Nu leeft deze vis samen met bijvoorbeeld thorichthys soorten en astyanax. Dit zijn zoetwatervissen. Is een zouttoevoeging echt nodig of kan hard en warm water ook? In combinatie met thorichthys meeki (vuurkeelcichlide) bijvoorbeeld in een bak op een temperatuur van 26 graden en dan hard water met behulp van alkalische stenen.

Is dat ook een mogelijkheid? Ik hoor het graag.

Ik zou deze vissen alleen samen houden in een bak van minimaal 400 liter of groter. Als de Hoogvin niet weg kan, dan zal de vuurkeel hem beetje bij beetje slopen!! Qua waterwaardes zou het wel kunnen, maar qua soorten en bakinhoud/ inrichting heel vaak NIET.

De Poecilia velifera komt in zowel zoet- als brakwater voor. Doch de meeste molly's houden wel van wat zouttoevoeging. Is het absoluut nodig om ze enkel in brakwater te houden dan is het antwoord "nee". Doch ze gedijen gunstiger in brakwater maar als een vis in zoetwater geboren en opgegroeid is dan is het vaak niet zo erg hoor om ze in zoetwater te houden. In Mexico bijvoorbeeld waar ze dus vandaan komen komen ze o.m. ook voor in cenotes (dit kunnen zowel bovengrondse als ondergrondse poelen zijn). De cenote's die in contact staan met de zee zullen in de regel brakwater betreffen en cenote's die onderling met elkaar verbonden zijn kunnen of zoet- danwel brakwater betreffen. En zekers daar waar ze in zoetwater of lichtelijk brakkig cenote's voorkomen zul je ook cichliden vinden. In zoetwater cenote's vind je zelfs nog karperzalmen.
Wat harder water is wel preferabel. En wat noem je eigenlijk hoge watertemperaturen? Ze gedijen prima tussen de 22°C-28°C. Dus wat dat betreft, heb je een mooie marge waar je mee kan gaan werken. Maar ze groeien wel mooier uit bij wat hogere watertemperaturen.

ahh top, bedankt voor de reacties. ik dacht gelezen te hebben dat molly's en hoogvinkarpers bij hoge temperaturen het beter deden, 25 graden plus?

mijn eigen ervaring met deze dieren is trouwens ook dat hogere temperaturen de levensduur verlengden, alleen hield ik ze nooit op hard water waardoor ze helaas vroegtijdig stierven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan