Poeders mengen


Raico/Skye

Well-known member
Lid geworden
12 januari 2019
Berichten
63
Leeftijd
52
Hoi,
Ik heb poeders besteld bij aquariumbemesting; KNO3, K2SO4, KH2PO4 en MgSO4.7H2O. Heb ook de Tenso sporenelementen.
Nou zit ik te twijfelen of dat deze allemaal bij elkaar kunnen in 1 Fles, niet dat de werking verandert.
Weet iemand welke elementen bij elkaar kunnen en evt welke niet bij elkaar kunnen???
Alvast bedankt
 
Kalium (K), nitraat (NO3) en fosfaat (PO4) zijn de macro voedingstoffen en worden meestal samen gedaan.
Magnesium (MG) en de sporenelementen (TENSO) doe je dan ook samen, dit worden de micro voedingstoffen genoemd,

Fosfaat kan reageren met veel microvoedingstoffen tot onoplosbare verbindingen. Dat is niet handig in een stockoplossing. Bekend voorbeeld is ijzer, maar ook magnesiumfosfaat is bijv erg slecht oplosbaar.
Daarom houd je fosfaat het best appart, of alleen met voedingstoffen die ook beginnen met kalium. Zoals kaliumsulfaat en kaliumnitraat zoals in jouw geval.
 
Bedankt voor je reactie.
Kan ik beide (macro+ micro) te gelijk geven of smorgens de macro en smiddags de micro??
 
Met de fosfaat bedoel je de KH2 PO4 toch??
 
Ik gebruik ook de poeders en voeg alles na het verversen gelijkt toe en dat geeft in de regel hier weinig problemen omdat de sporen van een goed chelaat zijn voorzien.
 
dank je wel voor je reactie
 
Fosfaat kan reageren met veel microvoedingstoffen tot onoplosbare verbindingen
Is een verbinding van fosfaat met magnesium of ijzer helemaal niet meer opneembaar voor de planten dan?
 
Is een verbinding van fosfaat met magnesium of ijzer helemaal niet meer opneembaar voor de planten dan?
Jawel.

Maar omdat het niet oplosbaar is, kan het dus of in je bodem gaan zitten of in je filter.

In de bodem is juist goed voor de planten.
Maar in je filter is het nutteloos.

Ook kan er teveel neerslaan op de bodem of op decoratie. En dat geeft weer kans op algen.
 
Is een verbinding van fosfaat met magnesium of ijzer helemaal niet meer opneembaar voor de planten dan?
jawel, . Maar het idee van een stockoplossing is dat de voedingstoffen erin opgelost zijn. als de helft van de voedingstoffen op bodem van de fles liggen is het wat lastig doseren.
 
De micro voeding en de macrovoeding heb ik altijd gescheiden gehouden. Evenals trouwens de, in mijn geval summiere, FE toevoegingen. De Tenso cocktail moet trouwens wel ook apart gehouden worden van de Magnesiumsulftaat en Kaliumsulfaat toevoegingen.
 
Ik heb ook altijd de micro en macro gescheiden echter heb ik wel de kaliumnitraat en kaliumfosfaat een tijdje in 1 fles gehad maar nu heb ik het in 2 aparte 500ml flesjes en bijsturen is dan wat makkelijker.
 
Bedankt voor je reactie.
Dat is trouwens wel een goeie om nitraat en fosfaat apart te geven.
Bij de volgende fles doe ik het ook.
 
Wat ik ook doe dat is geen 4 gr per 500 ml kaliumfofsaat op te lossen maar 8 gr. Dan kun je van zowel de nitraat als de fosfaat 20 ml doseren op 100 liter om zo te verhogen met 2.0 mg.
Ik neem aan dat je dit ook hebt gedaan met de mix nitraat en fosfaat. Normaliter zou je met 4 gr fosfaat 40 ml moeten toevoegen om met 2 mg te verhogen op 100 liter. Om dan ook op 20 ml uit te komen kun je eenvoudig de hoeveelheid poeder verdubbelen naar 8 gr.
 
Ik heb de dosering aangehouden wat op de verpakking staat.
Maar ik kan er wel 4 gr toevoegen, Das geen probleem.
 
Ik heb de dosering aangehouden wat op de verpakking staat.
Maar ik kan er wel 4 gr toevoegen, Das geen probleem.
Dat kan maar als je beslist 2.0 mg denkt te moeten verhogen wilt kan je ook gewoon dubbel doseren. Maar je zal zien dat de uitkomst toch weer iets anders is. Zelf vond ik dat je het beste de adviesmix kunt aanhouden. Je uiteindelijke dosering kan je het beste vinden door de getallen de getallen te laten en je kan maar beter kan kijken hoe je planten reageren. In de praktijk werkt toch elke bak anders uit op, voor het oog, een gelijke toevoeging. Met de aangehouden adviesmix kan je dan ook weer wat nauwkeuriger bijsturen zonder rekenmachine. Het komt in de praktijk ook maar zelden voor dat je met precieze getallen kan of moet toevoegen. Sturen en bijsturen is overal weer anders.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de dosering aangehouden wat op de verpakking staat.
Maar ik kan er wel 4 gr toevoegen, Das geen probleem.
Nou als jij maar weet wat je moet toevoegen dan zou ik het zo laten maar ik vond het wel zo makkelijk om van beide (nitraat en fosfaat) evenveel te moeten toevoegen per 100 liter. Met 4 gr werkt het ook prima maar ja dan moet je dubbel zoveel toevoegen als met de nitraat en om zelf niet in de war te geraken heb ik het verdubbeld naar 8 gram zodat bij zowel nitraat als fosfaat evenveel nodig is per 100 liter.
 
Ik had vanmorgen de macro fles al gemaakt, dus deze maak ik eerst op. En kijk hoe de beplanting reageert. Kan tussentijds evt bijsturen.
Ga alle adviezen opslaan en printen. Weet ik zeker dat ik kan vinden.
Top allemaal.
 
Dank je wel, zal wel lukken met jullie input.
Bedankt
 

Terug
Bovenaan