Wat is er nieuw

Poeders of vloeibaar zonder EI?

Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Momenteel gebruik ik voor mijn bak Flora Grow van Colombo en hiervoor heb ik altijd Profito gebruikt. Met een bruto 400l bak wordt dat echter een vrij dure grap (met een 500ml fles Flora Grow van dik een tientje doe ik 6 week...), dus ik ben eens aan het kijken naar alternatieven en dan komen poeders vrij snel naar voren als een voordelige oplossing.

Nu vind ik zelf mengen geen enkel probleem, maar ik wil het qua dosering eigenlijk wel net zo makkelijk houden als het gebruik van een kant-en-klare voeding. En aangezien ik met regenwater ververs is de EI geen optie, want dan is mijn ton na een keer verversen al leeg. Ik ververs nu zo'n 40 liter per week en hou daarmee de waardes goed stabiel en alle planten en dieren doen het goed, dus dat regime wil ik aanhouden.

Is het mogelijk om op een simpele manier met poeders voeding toe te dienen? Ik zag dat Plantedbox een EI kit heeft die (volgens de site) makkelijk te doseren is, maar gaat dat ook met minder dan de standaard 50% verversen? Of zit ik met mijn regime eigenlijk aan vloeibaar vast?

Als ik het goed begrijp voeg je nu alleen sporenelementen toe? Als de bak goed draait, waarom zou je dan nu voor de EI methode gaan kiezen, want dan ga je ook NO3 en PO4 toevoegen naast sporenelementen?
Is het geen optie om bv een zakje CSM+B aan te schaffen als sporenelementen ter vervanging van de Profito?

Wat zit er precies in de Flora Grow van Colombo?

Ik ben pas overgestapt op de EI methode en wissel niet altijd 50% water, wissel ik maar 25% dan geef ik ook maar de helft van de NO3 en PO4. De hoeveelheid sporenelementen die ik geef is wel altijd gelijk. Je kunt dit naar behoeven verspreid over de week geven of een maal per week.

Je zou ook weer terug kunnen gaan naar Profito en voor de 5 liter jerrycan kunnen gaan. Deze staat momenteel voor € 39,99 in de shop bij Zooplus.
Plantedbox heeft ook een AIO evenals Aquariumbemesting.nl en forumlid backplay. Wat je uiteindelijk gaat doen is je eigen keus. Sporenelementen voeg ik toe met Profito, Nitraat, fosfaat en kalium met eigen gemaakte stockoplossing in de zelfde sterkte als de kant en klare van EasyLife (nitro, Fosfo en kalium). Ik kan zo heel makkelijk wisselen zonder de doseringen op de doseerpomp aan te passen.

Laatst bewerkt:
Dat laaste is inderdaad ook nog een mogelijkheid!

Wat er precies in die FloraGrow Pro zit weet ik niet, er staat op de fles alleen 'mineralen en sporenelementen' en ze noemen o.a. ijzer en kobalt bij naam. Naast de plantenvoeding heb ik CO2 draaien en er ligt Tropica Plant Growth Substrate onder mijn zand, op advies van o.a. Backplay. Ook voeg ik nog wel eens wat Nitro toe, omdat mijn nitraat soms wat laag is.

EI wil ik ook eigenlijk helemaal niet, het gaat mij primair om het drukken van de kosten voor plantenvoeding en ik dacht dat ik met poeders vooordeliger uit zou zijn. 🙂

Als het puur om de kosten gaat is poeders het goedkoopste.

Goedkoper gaat het zeker zijn met poeders. De Nitro zou je ook kunnen vervangen door KNO3 poeder (op te lossen in demi of osmose water als je dat wil)
Zoals ik het heb aangelengd heeft het dezelfde concentratie als Nitro.

Als jouw systeem werkt voor je zou ik zeggen, vooral niks veranderen. Behalve dan overstappen op goedkopere alternatieven voor de Nitro en Profito/Flora Grow.

Dan is Profito sowieso beter dan FloraGrow, want je hebt maar de helft nodig. 🙂 Maar als je het hebt over goedkopere alternatieven, welke bedoel je dan? Plantedbox en Festal zijn volgens mij in gebruik niet echt voordeliger.

Je hebt het dan over CSM+B poeder voor de sporenmix als vervanging voor onder andere Profito. Mijn ervaring is dat de samenstelling hiervan niet constant is, dit merk ik aan het ijzer gehalte bij gelijke stockoplossing. Vandaar dat ik voor de sporenmix Profito gebruik. Tevens bevat Profito meer sporenelementen dan CSM+B poeder. De macro's los ik zelf op voor een fractie van de prijs van Easy Life nitro, Fosfo en kalium middels poeders. Het sturen van Profito doe ik aan de hand van ppm ijzer. In de praktijk betekend dit dat ik 1,5 keer de aanbevolen hoeveelheid Profito doseer. Het doseren zelf gebeurt dagelijks middels doseerpomp met 12 uur tussen de micro en macro oplossingen.

Dan ga ik daar ook eens naar kijken. Op zich heb ik geen heel veeleisend plantenbestand en veel halen hun voeding uit de Tropica bodem, maar die moet wel weer 'gevoed' worden.

Je gebruikt dan dus specifieke fosfor, kalium en nitraat poeders?

KNO3 voor Nitraat
K2SO4 voor kalium ( kalium zit ook in kno3 maar voeg beetje extra toe)
KH2PO4 voor fosfaat

Stockoplossing berekend middels de eerder genoemde website. Hier kun je mooi zien zien wat de resultaten van je toevoegingen zijn.

Ik zou ook voor de poeders gaan. Kalium voegen maar heel weinig mensen toe omdat dit vaak al genoeg in het kraanwater zit hier. Zelf doe ik dat met de EI dus ook niet en enkel plantenvoeding, kno3 en de po4.

Ik kan hem nu niet meer zo snel meer vinden
Maar er is/was een calculator online waar je ook in op kon geven hoeveel water je ververste.

Maar je kan het ook zelf door rekenen.

Meet hoeveel no3 er in de bak zit.
Meet na een week het verbruik.

Met een vaste dosering zal de eerste weken de no3 toenemen.
Maar het verschil word met de week kleiner.

Voorbeeld:

No3 is 30 en verbruik 10

Dus na een week is het 20
10% verversen kom je op 18
Voeg je 20 toe kom je op 38

38 - 10 = 28 -10 % = 25.2
25.2 + 20 = 45.2

En zo kun je door rekenen.

Ga hier wel een scriptingje voor maken.

Hoe minder je ververst hoe langer het duurt voor het stabiel is.

Zelf ververs ik 25% en dat werkt bij mij prima.

Het begint me nu al te duizelen van de sommetjes... Ergens had ik gehoopt gewoon poeders in een bepaalde verhouding in wat water te kunnen mengen om zo wekelijks 'mijn eigen all-in-one' te maken.... Maar als ik dit zo lees dan is het vanuit het oogpunt van gemak voor mij veel handiger om 5 liter Profito te halen, daar kan ik ruim 2 jaar mee vooruit en €40 over twee jaar is te overzien. 🙂

Dat kan maar in Profito zit niet nitraat en fosfaat wat wel in de All in One zit. Maar als het puur om plantenvoeding gaat, lees sporen, dan kun je prima Profito nemen en nog goedkoper is de csm+b van aquariumbemesting.nl

Je kan gaan voor het gemak en alles van Easy Life gebruiken. Profito voor de sporenmix en indien nodig Nitro en Fosfo voor respectievelijk nitraat en fosfaat. Naar behoefte zou je dit nog aan kunnen vullen met Kalium en ijzer als dit nodig is. Vergeten we die laatste 2 even.

In plaats van Profito zou je CSM+B kunnen gebruiken. Profito bevat echter meer sporenelementen en de samenstelling van CSM+B poeder is niet constant. Dit heb ik persoonlijk gemerkt aan het ijzergehalte die in de ene batch veel hoger was dan een andere.

De Nitro en Fosfo kan je heel gemakkelijk zelf mengen met poeders. KNO3 voor de Nitraat en KH2PO4 voor de fosfaat. Als je voor de nitraat 82 gram KNO3 oplost in water en dit aanvult tot 500 ml zit je op dezelfde concentratie als Nito van Easy Life. Voor fosfaat is dit 4 gram KH2PO4 oplossen en aanvullen tot 500 ml om dezelfde concentratie als Fosfo te krijgen. Zelf heel makkelijk na te rekenen op eerder genoemde website.

Wil je zelf niet met poeders gaan werken of meerdere flesjes dan is AIO een goede keus.

Uiteindelijk is het een keuze die je zelf moet maken. Ga je voor gemak of voor de laagste kosten. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Het gaat om het eindresultaat.

Laatst bewerkt:
Dat de csm+b niet altijd constant is dat klopt en dat heeft Backplay al eens duidelijk gemaakt. Ik gebruik al jaren de csm en merk niet echt veel daarvan. Misschien als de vraag vrij hoog ligt dat je dit wel kan merken maar ik heb maar gemiddeld licht met redelijk wat drijvers.

Er zijn dus meer wegen die naar Rome leiden😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan