Wat is er nieuw

Poelslak en Kikkerbeet

Jorinde

Well-known member
Lid geworden
21 juni 2013
Sinds de komst van een meegelift Poelslakje ben ik benieuwd geworden naar deze diertjes. De Poelslakjes hebben inmiddels vele kleintjes en zitten graag op en onder de drijfplanten (Kikkerbeet). Ik vond het niet echt storend.

Nu had ik altijd gedacht dat ze ook nuttig waren omdat ze oud afgevallen blad op zouden eten maar zag ineens dat de Kikkerbeet er minder mooi uit begon te zien met allemaal kleine gaatjes in het blad. Dat kon niet de bedoeling zijn en heb er twee Anentome Helena's bijgedaan, aangezien ik toch op zoek was naar een andere bodembewoner/opruimer. Die hebben zichzelf meteen na aankomst in de bodem gegraven, in elkaar verstrengeld als een soort Siamese tweeling.

Natuurlijk kregen eerst de Poelslakken de schuld van de gaatjes, omdat ik me niet voor kan stellen dat Otocinclus vitaes Kikkerbeet eten. Want dan had dat vanaf het begin al zo moeten zijn voordat de Poelslak erin kwam. Of vergis ik me?

Veel verstand van slakken heb ik niet en vraag me af welke slak je er beter niet in kunt hebben als planten je lief zijn?

Poelslakken eten alleen rottend bladafval.. het aftakelen van kikkerbeet heeft andere oorzaken, zie het bij mij (om voor mij onverklaarbare redenen) ook soms, alvorens het weer de pan uit groeit.
Ze komen op bladeren met gaatjes af omdat zich aan de randen rottend bladweefsel bevind wat ze kunnen verwerken en blijkbaar lekker vinden 😉

Gaatjes is veelal een gevolg van tekort aan een planten-voedingsstof, welke precies laat ik even aan de kenners.

Jorinde zei:
Veel verstand van slakken heb ik niet en vraag me af welke slak je er beter niet in kunt hebben als planten je lief zijn?

Een bepaalde soort appelslak lust wel levend blad, ben even de link naar het artikel kwijt wat dat haarfijn uitlegt 😉

Ook dat herken ik: de ene keer groeit Kikkerbeet goed, het is mooi groen om dan zomaar weer minder groen te worden. Elke week kwam er plantenvoeding Profito bij, en omdat de planten het zo goed deden nu om de week maar misschien was dit dan toch te weinig.

Maar als het tekort nitraat is dan ga je dat met Profito niet oplossen.
Maar goed, kikkerbeet 'ziet men' wel vaker aftakelen om het later weer op te zien fleuren..
Misschien kent het seizoenen(?).
Als de rest van de planten het goed doen dan zou ik aan de bemesting niet te snel iets veranderen..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan