Wat is er nieuw

Poelslakjes kruipen uit de bak

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
de laatste weken vind ik regelmatig dode poelslakjes naast mijn bak. De bak is open, er zitten garnalen in die zich normaal gedragen, de temperatuur is rond de 25 graden, water wordt regelmatig ververst en het teveel aanslakken verwijderd. Vanochtend vond ik er weer ruim 10. Het gebeurt maar bij 1 bak. Er zit een filter in op lucht en de uitlaat zit iets onder water zodat zuurstof in het water komt maar ook de oppervlakte beweegt. Wie kan dit verklaren?

Misschien vinden ze onvoldoende voedsel en gaan ze op zoek naar een andere voedselrijkere plek?

Vreemd.. zou geen gewoonte mogen zijn bij poelslakken.
Het voedselverhaal van @HenderikaS zou kunnen maar moet zeggen dat ik in verschillende bakken poelslakken heb, ook in een garnalenbak waar ik nog nooit heb gevoerd, en toch zie dat de slakjes het prima doen. Verder zal bij een beperkt voedselaanbod het voortplantingtempo van poelslakken zich ook aanpassen, en daarmee de populatie indammen.

Ja erg vreemd want ik herken dit gedrag ook niet dus. Ik neem aan dat de waterwaarden verder goed zijn??

Ja hoor wateraarden zijn goed. Voedsel is er altijd omdat er altijd wel catappa en walnootblad in de bak ligt. Het lijkt me dat als het water niet goed zou zijn dat de garnalen eerder moeilijk gaan doen dan de poelslakjes. Ook bij gebrek aan zuurstof zou ik dat volgens mij eerder aan de garnalen moeten merken. Zou de ochtendzon er iets mee te maken kunnen hebben? Deze bak krijgt vroeg in de ochtend heel even zon en volgens mij gebeurt het alleen op zonnige dagen.

Zou voor mij een onbekend fenomeen zijn, maar lijkt me de moeite waard om uit te zoeken 😉
Misschien is het mogelijk om voor de komende tijd die ochtendzon op de bak tegen te gaan?

Ja je garnalen zouden dan eerder raar gedrag gaan vertonen of zelfs dood kunnen gaan. Dan ligt het daar dus niet aan. je kan eens proberen om de zon te voorkomen in je bak zoals Mark al aangeeft. Ik heb ook nog nooit gehoord dat ze de bak uit gaan kruipen moet ik zeggen.
10 op 1 dag is best wel veel moet ik zeggen.

Ik heb ook eens gelezen dat als het water kalkarm en/of humusrijk is deze slakken liever een ander huis zoeken. Is dat iets waar je iets mee kan?

Ik weet niet wat voor poelslakken wordt genoemd als minimum waardes mbt gh/kh/ph, lijkt me een mooi uitzoekpunt.
Maar inderdaad, zoals je wel vaker ziet ook bij andere primitievere diersoorten zoals garnalen, als er iets niet op orde is in het water dan zoeken ze verder 😉

Ik heb er een aantal in de TB bak met een kh van 0-1 en daar zie ik dit toch niet. De gh is ook erg laag, zo rond de 5.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan