Wat is er nieuw

Poep wolk.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Redback81
  • Startdatum Startdatum
R

Redback81

Guest
Beste aquarium topper!!

Ik heb een zuid amerika biotoop. Met daarin een schooltje grote maanvissen en nog behoorlijk wat andere vissen. Nu voer ik fors om de maantjes te laten groeien. Dus krijg ik ook meer afval stoffen en ververs ik daarom 1/3 deel water per week. Ik het veel hout en keien op de bodem dus kan er niet goed bij om poep af te zuigen....dus als ik schoonmaak woel ik met mijn handen wat in de bak om toch zoveel mogelijk weg te krijgen. Nu is mijn bak wat wittig (denk bacterie bloei) waarschijnlijk het ik nu iets te grondig schoon gemaakt. Ik vind het daarom moeilijk te bepalen hoevaak ik poep moet hevelen. Moet ik de bak meer rust geven? Of moet poep er zoveel mogelijk uit? Wie heeft hier een mening over / ervaring mee?

1/3e per week is VEEL te weinig met opgroeiende maanvissen.
Je voert veel dus mag je zeker 50% per week verversen, misschien zelfs wel 2 keer per week 50%. De maanvis experts kunnen hier vast meer over vertellen, maar ik kan je alvast vertellen dat je veel meer moet verschonen.
Misschien kun je alvast vertellen hoe groot je bak is, hoeveel maantjes je hebt en welke bijvissen je erbij hebt zitten, tevens welke waterwaarden je meet. Dan is die vraag alvast uit de wereld.

Ok ok. Ik ververs dan misschien 40 %. Ik heb een rio 300. Dus 350 litr water. 6 redschoulders. 4 maronii. 14 roodneus zalmen. 5 bijlzalmen. 1 L nummer . 10 coridoras. En 2 gourami's (ik weet het..is geen z amerika , maar vind ze te mooi)

Een rio 300. Fus 350 litr water. 6 redschoulders. 14 roodneuszalmen. 10 coridoras 4 maronii. 1 L nummer. 2 gourami's (ja ik weet het... dat zijn geen amerikanen 😛). Laat ik zeggen dat ik 40 % ververs. Buiten de waterverversing ging het mij meer over de vraag of ik wel of niet zoveel poep moet weghalen. Groeten

Een zeer knap bestand voor de 350 liters aan water, ik zou direkt beginnen met 2x wekelijks 50% te verversen en alles iedere keer zo goed mogelijk af te zuigen.

Poep = amoniak = nitriet, dus ja zoveel mogelijk weghalen.
Het is inderdaad een best bestand, je zult goed moeten schoonmaken en zorgen dat je voldoende filtratie hebt.

Ik heb een 1200 liter filter er op. Scheeld ook weer 😉

Heb je een totaal foto van de bak om een indruk te krijgen?

Zo gek veel is dat nu ook weer niet met dit bestand en vervuiling, in de praktijk filter je dan ongeveer 900 liter per uur of minder.

Ik heb 700 liter/uur op een 240 liter bak... en daar wil ik al bijplaatsen...

Mijn bak

20170908_153855.jpg

Ik kan begrijpen dat je die stenen mooi vindt, maar ik zou uit oogpunt van schoonmaken of stenen verminderen of verder uiteen leggen om goed schoon te maken, het zijn natuurlijk plekken waar alles zich gaat ophopen.
Heb je ook gegevens van je waterwaarden?

O. Ok. Volgens velen heb ik zelfs wat over capaciteit :s hmm

Th. Bedankt. Ik ga maar wat veranderen denk ik. Ik heb geen waarden. Ik heb een flut setje. Van jbl. Wel meerdere malen laten testen maar leek altijd goed. Lage nietriet e.d

O. Ok. Volgens velen heb ik zelfs wat over capaciteit :s hmm
De opgave van filters is meestal zonder filtermedia en onbelast, dus in gebruik kom je vaak gauw een kwart lager uit, welke pomp heb je?

1200 liter per uur is de capaciteit van de pomp zonder filtermedia en met minimale slanglengte. Door al deze factoren, plus de vervuiling van de filtermedia mag je blij zijn als je 900 liter per uur overhoudt, je hebt zeker met opgroeiende manen geen overcapaciteit.
Ik ga met ton mee, stenen verminderen zodat je minder plaatsen hebt waar vuil zich op kan hopen.

1200 l/u op een rio 350 met dit bestand is geen overcapaciteit.
eerder ondercapaciteit (wat zich nu uitdrukt in je bacteriebloei)

Th. Bedankt. Ik ga maar wat veranderen denk ik. Ik heb geen waarden. Ik heb een flut setje. Van jbl. Wel meerdere malen laten testen maar leek altijd goed. Lage nietriet e.d
Lage nitriet? Nitriet moet 0 zijn.
Met zulke dieren zou ik zorgen dat je een testset in huis krijgt om het zelf te kunnen meten.

Lage nitriet is gevaarlijk deze moet op 0 uitkomen, maar waarschijnlijk wel een hoge nitraat waarde?

Dit zijn de waarden. Net getest. Jbl set

Screenshot_2017-09-08-15-48-43.png

Ik ben ook geen expert maar een redelijk vervuilde bak waarbij zowel nitriet als nitraat 0 is zet je wel aan het denken.

Hmm ja inderdaat. Ik heb laats ook 2 testjes gedaan achter elkaar. Maar de waarden waren niet compleet gelijk. (Wel nagenoeg) ik zou heel eerlijk bekennen dat ik ook niet goed weet hoe bepaalde waarden te verhogen of verlagen. Verden dan filteren over turf (ph verlagend) en water verversen (nitriet / nietraat verlagen) kom ik niet. Dan moet je al haast een halve chemicus zijn. Ik denk ook niet dat je teveel moet rommellen met de waarden. Ik heb ikmiddels de bak op de kop gehad. Plomp water (en poep) dr uit. Slechts nog een paar stenen er in dus ik kan nu vaker schoonmaken en makkelijker bij de bodem 🙂 als die bezonken is stuur ik wel een foto

Als ik het goed zie, heb je de interne juwel filter. Die paar sponsjes trekken dat niet!

Beter een groot extern filter erbij plaatsen.

Veel water verversen.

Uiteindelijk zal met een goede filtratie een efficiente nitrificatie / mineralisatie optreden.
Dit samen met zeker 50% verversen in de week.

Je zult zien, dat de poep dan ook efficient wordt afgebroken.

Als poep (bodemvuil) blijft liggen, is de filtratie en mineralisatie niet in orde! Het breekt niet af.

ik kan weinig aan de post van Marcel toevoegen en zou zeker kijken voor een goede buitenfilter Op MP kosten die vaak ook niet zoveel.

Beste mensen. Ik HEB een externe filter. Die interne is dr al lang uit. 1200 liter in een uur

Ik heb een terra 1200 liter filter. Dus dat is best redelijk voor mijn bak 🙂

Niet met jouw bezetting, daar mag gerust nog wat bij.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan