Wat is er nieuw

poging tot kweek chinese danio

• Onderwerp starter Onderwerp starter guppy-anthony
  • Startdatum Startdatum
G

guppy-anthony

Guest
hallo allemaal

ik heb een klein aquarium draaien bij me thuis.
dit is een 'superfish home 40' met inhoud 40L.
het visbestand is:
- 1 albino corydoras
- 8 chinese danio's
- 1 witte en 2 zwarte molly's

ik zou graag chinese danio's gaan kweken in deze bak.
alleen weet ik niet of ik van beide geslachten exemplaren heb.
zou iemand me kunnen vertellen hoe ik het verschil in geslacht bij deze prachtige visjes waarneem? en hoe ik best de kweek doe?

alle tips en reacties zijn welkom!

groeten!
Anthony

Hoi Anthony,

Eerst een opmerking.
Je hebt wel een klein bakje voor chinese danio's, aan de krappe kant.

Het verschil tussen man en vrouw is goed te zien.
Bij goed gevoede vissen is de vrouw voller en iets minder mooi van kleur.
Mannetjes zijn mooier/feller van kleur en als ze het na hun zin hebben zul je het pronkgedrag zien. Dan 'fladderen' twee mannetjes naast elkaar met hun vinnen helemaal gespreid.

Als je ze wilt kweken heb je 3 mogelijkheden.

Een speciaal aquarium van 60-70 cm met een flinke school (10-15) danio's en veel planten met fijne bladeren zoals Limnophila soorten maar ook javamos. Regelmatig elke week 20% waterverversen met wat kouder water. Ze zullen dan regelmatig eitjes leggen en door de planten (schuilmogelijkheid) zullen er altijd wel jonge visjes opgroeien.

Een klein aquarium (30-40cm) zonder grind of zand op de bodem en een potje met een fijnbladerige plant of een afzet mop. Eerst zet je het ene mannetje in het bakje en na een week de vrouwen pas. Nu is het belangrijk de vissen goed te voeren zodat ze niet gaan zoeken naar hun eigen eieren. Wanneer je na een aantal dagen / week genoeg eitjes ziet kun je de ouders uit het bakje halen.

Een derde mogelijkheid, hoe ik het nu doe, is eigenlijk hetzelfde als de eerste maar dan buiten. Als je buiten op een balkon of in de achtertuin de ruimte heb. Zet je daar een grote cementkuip neer met een paar potjes vijverplanten. Daarin een 10 tal danio's en de jongen komen vanzelf. Dit kan alleen gedurende de zomermaanden, in het voorjaar of najaar kunnen chinese danio's nog prima buiten maar zullen dan minder snel in paar stemming komen.

Jonge visjes goed op laten groeien komt ook het nodige bij kijken. De mini visjes hebben heel klein voer nodig. In het begin infusie en daarna bijvoorbeeld pasuigekomen artemia.

Ga eerst goed lezen en zoeken op internet.

De corydoras moet in een groep worden gehouden, maar dat gaat niet lukken met je kleine bak.

Uitbereiden zoals hierboven is uitgelegd is de beste optie.

bedankt voor jullie reactie!

in sommige bronnen las ik dat deze danio's wel in een kleiner aquarium konden worden gehouden.
ik voeder de danio's om de dag. dus maandag wel, dinsdag niet, woensdag weer wel, ...
volstaat dit of zal ik ze elke dag gaan voederen?
ik heb mijn danio's bestudeerd en merk dat ze allemaal een wit einde hebben aan hun aars- en rugvin. is dit een geslachtsteken van een man of een vrouw? echt veel naast elkaar fladderen doen ze niet echt.

ik zou ze toch het liefst van al willen kweken in dit aquarium. op de bodem licht heel klein zwart grind (1-2mm) en het bevat enkel planten uit kunsstofplanten. in het midden staat een steen met daaronder een 'dicht' struikje. lijkt me wel ideaal voor eventuele eitjes.
verder wordt het water gehouden tussen de 23-25 graden.

ik zou nog wel een vis (of een ander leuk wezentje) willen hebben dit de bodem wat proper houdt. hebben jullie misschien hiervoor ook tips? eventueel kan ik nog wat cory's bijhalen.

buiten danio's kweken ga ik ook (nog) niet proberen 🙂 .

Hoi Anthony,,

Ik denk dat je beter een groter aquarium er bij kan gaan kopen en dan die 40 liter als opkweekbakje gebruiken.

Molly's hebben namelijk een 80 cm aquarium nodig.
Corydorassen zijn echte groepsdieren die met minimaal 6 a 7 gehouden willen worden.

de aquaria die ik heb:
- Juwel Vision 260 (260L)
- de Superfish Home 40 (40L)

in de Vision 260 zitten ook nog 2 zwarte molly's. deze zijn iets groter dan deze in de home 40.
misschien kan ik de molly's hier ook bij plaatsen. de vision 260 is namelijk 121*46*62 cm groot.

in de vision heb ik ook een grote groep cory's ( 12 albino's en 2 aeneus ).
deze kan in dan misschien ook overplaatsen? maar dan zoek ik nog wel naar een andere visje(s) die mijn bodem proper houden.
deze visjes zouden best niet schadelijk zijn voor de danio's.

Ik zou dan de molly's en cory's sowieso over gaan zetten naar de Vision 260, zodat ze; en meer ruimte hebben en groepsgenoten van hun eigen soort. Want 40 liter is echt te weinig voor zoveel soorten.

Het 40 liter aquarium zou je dan als kweekbakje kunnen gebruiken voor de danio's en ze na het eitjes leggen eventueel in de vision 260 bij zetten(weet niet wat daar je verdere vissenbestand in is).

Mocht je het 40 liter bakje als kweekbak gaan gebruiken dan volstaan kunststofplantjes niet, zorg voor veel fijnbladige planten(bijvoorbeeld nummularia lysimachia -> penningkruid, is ook een makkelijke plant) en bijvoorbeeld javamos.

Hopelijk heb ik wat kunnen helpen.

Groetjes.

guppy-anthony zei:
bedankt voor jullie reactie!

...
ik heb mijn danio's bestudeerd en merk dat ze allemaal een wit einde hebben aan hun aars- en rugvin. is dit een geslachtsteken van een man of een vrouw? echt veel naast elkaar fladderen doen ze niet echt.
...
...
verder wordt het water gehouden tussen de 23-25 graden.

ik zou nog wel een vis (of een ander leuk wezentje) willen hebben dit de bodem wat proper houdt. hebben jullie misschien hiervoor ook tips?

De witte uiteinden heeft zowel de man als de vrouw.
Je hebt wel de lini variant van de chinese danio die heeft rode uiteinden van de vinnen (man en vrouw).

Chinese danio's kun je zonder verwarming houden, dan doen ze het beter. Bijvoorbeeld wanneer een vijver diep genoeg is kunnen ze zelfs overwinteren. Dat zegt iets over de temperatuur tolerantie. Ze kunnen in zomer warm gehouden worden maar hebben baat bij koudere temperaturen in de winter. Dan worden ze ook ouder en mooier.

Japonica- of vuurgarnaaltjes zijn prima te combineren en houden ook het bakje schoon en vrij van alg.

bedankt voor jullie reacties!

@Gerjan90: het zou dan wel kunnen dat ik de molly's en cory de komende dagen overzet aangezien dit beter is voor hen.
In de vision 260 zitten enkele maanvissen, goudgoerami's, roodkopzalmen en enkele danios. verder nog 14 corys en 6 verschillende 'ruitenklevers'.
ik heb nog nooit eigenlijk echte planten in een aquarium gehad en zou het ook nog even zo willen houden, is het echt niet mogelijk om ze te kweken met plastic planten. heb ook ergens gelezen dat wol in een aquarium ook helpt zodat de eitjes ertussen kunnen vallen.

@Smartduck: dus ik heb de lini variant? 🙂
dus eigenlijk is het voor de danios beter dat ze in onverwarmd (kamertemp.) zitten?
ik wil eigenlijk al heel lang vuurgarnaaltjes kopen maar telkens wanneer ik naar de aquariumspeciaalzaak ga, zijn ze wel uitverkocht of zijn er nog maar 2-3 exemplaren te koop.
zijn ze beiden even simpel te houden? of is er eentje die echt geschikt is voor mensen die ze voor het eerst houden? 🙂

groeten!

vuurgarnaaltjes vind je in grotere aantallen voor minder centjes via Marktplaats, als het niet heel er tegen zit 😉

Zoals hier al is gezegd. Vuurgarnalen kweken hard. Ik ben eind april met 4 begonnen omdat ze er niet meer hadden. Volgens mij heb ik er nu een stuk of 15. Hommelgarnalen idem met 7 stuks begonnen. En intussen een flink stel jonge garnaaltjes.

Beide garnalensoorten zijn prima op kamertemperatuur te houden net als de danio's.
Danio's hebben een koele periode in het jaar nodig. Dus als het in de winter in de huiskamer 15-16 graden wordt is dat prima voor ze.

Je zegt: "ik heb mijn danio's bestudeerd en merk dat ze allemaal een wit einde hebben aan hun aars- en rugvin. " betekend dus dat je de standaard danio's hebt. Niet de lini variant.

Ik heb ook de standaard chinese danio, die vind ik het mooist, 10 in mijn gezelschapsbak en 10 in de cementbak buiten. Van de zomervakantie rond ik de vijver af 3 x 2.5 meter en 1.20 diep op het diepste punt. Daar zet ik ook danio's uit.

@Gerjan90: het zou dan wel kunnen dat ik de molly's en cory de komende dagen overzet aangezien dit beter is voor hen.
In de vision 260 zitten enkele maanvissen, goudgoerami's, roodkopzalmen en enkele danios. verder nog 14 corys en 6 verschillende 'ruitenklevers'.
ik heb nog nooit eigenlijk echte planten in een aquarium gehad en zou het ook nog even zo willen houden, is het echt niet mogelijk om ze te kweken met plastic planten. heb ook ergens gelezen dat wol in een aquarium ook helpt zodat de eitjes ertussen kunnen vallen.

Wat betreft je vissenbestand zou je in het betreffende subforum een topic kunnen openen of dit allemaal mogelijk is. Weet niet hoeveel maanvissen etc. je hebt. De cory kan er sowieso wel bij en de molly's ook wel neem ik aan.
Wat betreft de planten, is mijn persoonlijke mening dat echte planten veel natuurlijker voor de vissen is, zij zich hierdoor dus prettiger voelen, ze kunnen er algjes van eten en de planten hebben een functie die van belang is voor de waarden van je aquarium. Denk aan opname van gifstoffen en afgifte van zuurstof. Echte planten hoeven niet zo duur of moeilijk te zijn, ik ben zelf ook geen ster met planten dus neem vaak makkelijkere soorten zodat ik er ook lol aan heb. Ik zou het toch eens overwegen.

hoeveel vuurgarnaaltjes zou ik dan houden in de Home 40?

heeft er iemand dan ervaring met het kopen van vuurgarnaaltjes op Marktplaats? 🙂

@Smartduck: ik denk dat ik dan toch ga gaan voor de vuurgarnalen, aangezien zowel de danio's als de vuurganalen op kamertemperatuur kunnen gehouden worden. dan verwijder ik het verwarmingselement. ik hoop dat mijn danio's wel gaan kweken nu.

@Gerjan:ik heb echt nog nooit een levende plant in mijn aquaria gehad. misschien kan ik toch eens overwegen om echte planten aan te schaffen om zo te 'oefenen'. en dan kan ik later misschien eens uitbreiden... we zien wel 🙂

Je kunt beginnen met de makkelijke soorten. Even in het plantentopic vragen, die zijn er namelijk best veel.

Vuurgarnalen heb je in verschillende kleuren. Rood, geel, oranje, zwart, wit, groen, blauw,....

Verder heb je minder mooi gekleurde en hele mooie gekleurde. Daarmee bedoel ik dat je bij bijvoorbeeld de rode vuurgarnaal kunt hebben dat ze doorzichtig rood zijn of helemaal mooi dekkend en fel gekleurd zijn.

Ik zou een kleurtje passen die leuk bij de Danio's staat en afsteekt op je bodemkleur. Heb je bijvoorbeeld een zwarte bodem, dan zie je zwarte garnalen amper, maar de witte juist heel goed!

Kwa aantal zou ik beginnen met een stuk of 15 of 20.

Normaal is 10 ook voldoende, maar gezien het feit dat je er visjes bij hebt lijkt me het handiger om er wat meer te nemen.

Nu hangt het er van af wat je met de garnalen wilt gaan doen als het er toch te veel gaan worden. Wil je ze als voer gaan gebruiken, dan maakt de kwaliteit niks uit. Wil je ze gaan proberen te verkopen dan is het wel handig als je een beetje mooie hebt.

De rode zijn overigens online al te koop voor 75 cent geloof ik. Op marktplaats hangt het natuurlijk af van wie je treft dus die vraag kan ik je niet beantwoorden.

Succes met alles!

P.s. ik vergeet te zeggen dat de garnalen zich wel moeten kunnen verstoppen voor de danio's. Daar is javamos heel geschikt voor en wat drijfplantjes bijvoorbeeld. Maar java mos is het belangrijkste ( en niet moeilijk 😛 )

Danken vuurgarnalen hun bijnaam niet aan het rode? Groen vuur dat is zo raar 😀
Nee serieus, met vuurgarnalen wordt meestal inderdaad op de rode variant gedoeld. Zeker in topics als deze waar het gaat om verkrijgbaarheid, prijs, kweekresultaten, tolerantie, etc.: van de rode weten we met zekerheid dat het een sterke rakker is, van de andere kleurvarianten van de Neocaridina (cf.) davidii zijn we met zijn allen minder zeker.

ik heb iemand in mijn dorp gevonden die vuurgarnaaltjes verkoopt tegen 0,50�/stuk.
ik heb haar/hem al gecontacteerd via een mailtje.
nu alleen nog wachten op antwoord.
ik heb er 15 gevraagd.

Mascha&Ivo zei:
Danken vuurgarnalen hun bijnaam niet aan het rode? Groen vuur dat is zo raar 😀

LOL

Toch zit er in vuur ook de kleur oranje en geel en je hebt een blauwe vlam en als het aanbrand wordt het bruin en zwart en de as is dan weer vaak wit en en en ... 😛 😀

Maar idd de kleur groen kan ik ff niet bedenken :juggle: 😀

ondertussen heb ik nog steeds geen antwoord gekregen van de dame/ heer met de vuurgarnalen...

Ai dat is vervelend. Zo gaat dat helaas vaker op marktplaats.

wat is de normale prijs voor vuurgarnalen?
in winkels kom ik ze soms tegen voor 1,5 tot 4 euro/ stuk.
dit is natuurlijk al wel een behoorlijk bedrag als je er 15 ongeveer neemt.
online kan ik ze bestellen aan 1,65 euro.
dit is wel 'High Grade' maar wat betekent dit? net zoals 'Low Grade'?

alvast bedankt

ik kan die bestellen op een site , waar ik de keuze tussen high en low grade heb.

High grade garnalen hebben meer rood op hun lijf en poten.
De lowgrade zijn doorzichtiger zeg maar.

Welke site is het dan kunnen we even met je meekijken als je dat wilt.

http://www.shrimpkings.be/

op deze site gewoon de vuurgarnalen.
dit is redelijk dicht bij mij in de buurt.
ik woon namelijk in Kalmthout, Noorden van Antwerpen ( Belgi�).

Heb even voor je gekeken en ze schrijven dat hun rode vuurgarnalen een SS grade hebben. Vervolgens kun je kiezen uit low en high grade.

De term SS grade hoor je bijna nooit bij vuurgarnalen.
Bij de christal red garnalen betekend dit dat ze van een zeer goede kwaliteit zijn.

Ik vind het een beetje raar dat ze hun vuurgarnalen SS grade noemen en daarin kunt kiezen voor low grade.

Gezien hun verdere beschrijving en prijs, ga ik er wel vanuit dat dit garnalen zijn die mooi rood zijn. Er zijn er namelijk ook online te vinden voor 0,75 cent, maar die zijn waarschijnlijk minder mooi gekleurd. Wil je garnalen die echt knalrood zijn, dan kun je gaan voor de rode Sakura garnaal, maar die is wel een stukje duurder. Is overigens ook gewoon een vuurgarnaal maar dan extra extra rood.

Wilde je trouwens per se de rode kleur.
Want er zijn dus ook andere kleuren die onder de vuurgarnalen vallen.
En ook makkelijk te houden zijn.

Wil je dat je garnalen hun mooie kleuring behouden dan zul je wel de minst mooie er steeds tussen uit moeten halen. Uiteraard pas wanneer ze een paar keer jongen hebben gehad.

de rode sakura garnaal is dus even simpel te kweken als de vuurgarnaal?
alleen is er een verschil in kleur (fel rood) en de prijs?
en heeft er iemand een suggestie waar ik ze online, voor goede kwaliteit, kan kopen?

Sakura's kweken even snel als vuurgarnalen ja. Wil je de rode kleur behouden, dan moet je wel de minder mooie gaan uitselecteren. Anders zul je steeds meer doorzichtige gaan zien.

Onder vuurgarnaal verstaat men over het algemeen de gewone rode neocaridina davidi

De neocaridina davidi garnalen heb je echter in allerlei verschillende kleuren.
Deze zijn allen even makkelijk in het houden en in het kweken.
neocaridina davidi red fire
neocaridina davidi yellow neon
neocaridina davidi blue velvet
neocaridina davidi orange sakura
neocaridina davidi yellow fire
etc.

Daarnaast heb je nog de blue en de white pearl, waar ook wel hetzelfde voor geld.

En voor alle garnalen uit deze familie geldt dat je de minder mooie eruit moet blijven nemen om de rest van de groep op kleur te houden.

De 'gewone' RODE vuurgarnaal is er dus in verschillende varianten (voornamelijk hoeveelheid kleur of herkomst) en heeft dus ook verschillende benamingen:

neocaridina davidi ....

Red fire
Red Cherry
Red Sakura
Red Sakura Taiwan
Red Sakura Ultra
Red Sakura Painted Red
Red Sakura Champ
Red Sakura Bloody Mary
Red Sakura Bloody Mary Chi-Tai Lee
Red Bloody Mary

En de varianten...
Red Rili
Red Rili Sakura

Het is heel moeilijk te zeggen waar ze mooie garnalen hebben voor een leuke prijs. Want wat de ene mooi vind daar is de ander misschien niet tevreden over. En de ene keer hebben ze misschien ook net wat mooier geleurde garnalen dan de andere keer.

Ik heb alleen nog bij Rendo besteld, maar daar ben ik niet meer zo blij mee.
Mijn eigen Rode Sakara heb ik bij mijn lfs hier in de buurt vandaan, dus niet online besteld.

Bij het topic over de winkels en online zaken kun je wellicht ook ervaringen lezen

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... =25&page=1

Ik hoop dat ik je met deze uitleg toch een beetje kan helpen.

bedankt Sanneke en Biologist!

hiermee ben ik heel veel 🙂
heb ondertussen 8 bloody mary's gekocht.
ze zitten nu in de Home 40 met de 8 chinese danio's.
ze verschuilen zich wel een beetje veel .
hoe zou dit kunnen komen?

Zet anders de Danio s eens in je andere bak om te kijken of dat verschil maakt.

sinds dat de molly's en de cory uit de home 40 zijn, gedragen de danio's zich anders.
de mannetjes zwemmen steeds meer naast elkaar om hun vinnen aan elkaar te showen.
anderen (weet niet of dit dan vrouwtjes zijn) zwemmen precies tegen een plantje en laten denk ik iets vallen. maar ik weet niet of dit uitwerpselen zijn, of eitjes of iets anders..

wat denken jullie?

Wat goed dat je meteen de vissen hebt overgeplaatst. En de Bloody Mary zijn heel erg rood als het goed is he. Leuk hoor! Eigenlijk zijn ze het liefst met een groepje vanaf 10 a 15. Garnalen zijn meesters in verstoppen en vooral als je er nu nog maar heel weinig hebt, zul je ze niet veel zien. Maar als ze straks jongen krijgen en de groep steeds groter wordt dan zul je ze ook steeds meer gaan zien, vooral als je ze wat te eten geeft. Het heeft wat tijd nodig.

dankje sanneke!
ze zijn inderdaad mooi rood, alleen da mannetjes wat minder

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan