Wat is er nieuw

Poging tot levend voer kweken in de tuin.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter GCJ
  • Startdatum Startdatum
G

GCJ

Guest
Wij willen een poging gaan doen om levend voer te kweken in de tuin. Ik had al eerder het plan om dat met watervlooien te proberen, maar dat was er nog niet van gekomen. Ik wist nog niet goed in wat voor aquarium ik dat dan wilde doen en waar ik het dan neer wilde zetten. Ook was ik bang voor temperatuurschommelingen etc.

Toen las ik over het kweken van artemia in een emmer, en ik dacht ik ga het gewoon proberen.

https://aquaforum.nl/threads/artemia-opkweken.168298/#post-2160379
In dit topic staat een post van caddyladdy waarin hij linkt naar een artikel op een ander forum, waar de methode van artemia kweken in een emmer wordt uitgelegd/besproken.



Dus nu willen we zowel watervlooien als Artemia proberen te kweken. We hebben 2 witte emmers besteld van 32 liter. Met deksel. Die moeten nog binnenkomen.

Screenshot_20200502_100214_com.android.chrome.jpg


Voor nu is het plan om de emmers gedeeltelijk in te graven in een plantenbak. Dat om de temperatuur wat te matigen. Verder willen we huishoudfolie over de emmer doen met wat gaten er in. We denken dat op die manier wel wat vers regenwater in de bak kan komen, maar dat bij hoosbuien het meeste van de folie af zal stromen. De folie zou ook ander ongedierte zoals libelles uit de emmer houden bij de zoetwater emmer.

De bedoeling is om de artemia te gaan kweken op water met een zoutgehalte van 22 gram per liter. Nauplien lieten we hier uitkomen op 35 gram zout per liter, maar we hebben begrepen dat bij een wat lager zoutgehalte de Artemia overgaat op levendbaren ipv eitjes leggen. Als we het verkeerd hebben gelezen dan horen we het wel, of we gaan zien dat alles mislukt ?



Wordt vervolgd.
 
Ik ga het volgen en wist niet dat artemia al op zo n laag zoutgehalte gekweekt kon worden.
 
Ik ga het volgen en wist niet dat artemia al op zo n laag zoutgehalte gekweekt kon worden.

Misschien/waarschijnlijk? Wordt het helemaal niets. Dan hebben we 2 vieze emmers. Als het wel lukt lijkt het me ideaal.
 
Ja het zou mooi zijn als dat lukt maar goed dat gaan we afwachten en wie weet ga ik ooit ook een emmer ingraven dan 😉
 
Hier op het forum is ook een uitgebreide post over hoe je watervlooien kweekt. Een week van te voren een emmer klaarzetten met koffiemelk en gist zodat de algen groeien. Maar ik kan het zo snel niet vinden.. misschien komt er zo nog een linkje ?
 
De emmers zijn binnen.

We gaan ze vanmiddag denk ik vullen. Voor nu is het plan wat oude siporax onderin, verder kraanwater en wat all in one plantenvoeding. En in 1 van de 2 zout natuurlijk.

De bovenkant willen we grotendeels afdekken. We willen in ieder geval kijken hoe dat gaat. De bedoeling is een circel uit de deksels te knippen, en daar een ronde plaat dun plexiglas met een paar gaatjes inleggen.

We denken dat op die manier frisse lucht de emmer in kan, ook wat regenwater, maar dat we voorkomen dat de emmers overlopen bij hoosbuien. Ook viezigheid hopen we grotendeels buiten de bak te houden zo. We hopen libelles uit de zoete bak te houden. Of we de muggen er ook uit willen houden weten we nog niet.

IMG_20200506_123200.jpg


Tot zo ver de theorie 🙂
 
Ben heel benieuwd, speel ook al een tijd met deze gedachte, dus ik lees even mee. Heb gisteren een sloot gevonden met veel daphnia, dus het begon ook weer te kriebelen hier.
 
Kun je de opening in de deksel niet met gaas afdekken zodat er geen gespuis inkomt bij de watervlooien of artemia?
 
Kun je de opening in de deksel niet met gaas afdekken zodat er geen gespuis inkomt bij de watervlooien of artemia?

Dat was oorspronkelijk het idee hier. Alleen beschermt dat niet tegen een overvloed aan regen. Dat zal ook betekenen dat het zoute water mogelijk uit de emmer gaat stromen, waardoor het zoutgehalte kan gaan wiebelen. Daar houden we sowieso rekening mee, maar we willen die kans zo laag mogelijk houden.
Bovendien zal er eerder vuil, stuifmeel en zand door muggengaas gaan, en zal het kwetsbaarder zijn, denken we. Daarom hadden we dit bedacht.
 
dit is zeker interessant. ik ga dit ook volgen.
 
zou gewoon voor water vlooien gaan veel minder werk en werkt echt goed veel productie
 
Ok, de foto's van het "proces", met dank aan mijn man 🙂

IMG_20200506_164034.jpgIMG_20200506_171838.jpgIMG_20200506_172905.jpgIMG_20200506_172441.jpg

Zoals de achterste gaan ze dus worden. Rand van het deksel met dunne plexiglas plaat met 19 gaatjes van 1,5mm. Die maat is een gok. We zijn voorzichtig begonnen.

De plaat ligt al vrij vast op de dekselrand, maar we gaan er waarschijnlijk nog een klein dotje kit onder leggen.

Mochten de emmers niet voldoende zon krijgen zo, dan zijn ze eenvoudig (tijdelijk) te verplaatsen.

Weet iemand of de emmers zo afdoende beschermd zijn tegen de larves van libelles, of mikken die gewoon hun eitjes door die gaatjes van 1,5mm?

(of heb ik teveel slechte films gezien?)
 
zou gewoon voor water vlooien gaan veel minder werk en werkt echt goed veel productie

We hebben 2 emmers, in de zoute proberen we artemia te kweken, in de zoete watervlooien (en misschien muggenlarven maar ik ben er nog niet van overtuigd dat dat een goed idee zou zijn.
 
Maar goed dat je zo n handige man hebt en dat ziet er netjes uit.
 
temperatuur is ook en belangrijke factor op hoeveel productie je krijgt. bij de water vlooien kun je slaken houden die kan je dan voeren en dan voert de poep van de slakken de water vlooie
 
Hahaha, prachtig die hond en die heeft er lol in.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
artemia in 32l zal nooit productief worden.
Daar kan je in het beste geval enkele honderden artemia in houden.
Zelfs voor watervlooien is dit veeel te klein om een nuttige hoeveelheid mee te kweken.
Met minder dan een 1000l ibc zou ik er niet aan beginnen.
 
Nou zoveel water kunnen weinig mensen kwijt denk ik en zover ik weet kweekt men wel vaker levend voer in grote emmers.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brem
artemia in 32l zal nooit productief worden.
Daar kan je in het beste geval enkele honderden artemia in houden.
Zelfs voor watervlooien is dit veeel te klein om een nuttige hoeveelheid mee te kweken.
Met minder dan een 1000l ibc zou ik er niet aan beginnen.

Ik begin het experiment omdat verschillende mensen het op deze schaal succesvol gedaan hebben. Met artemia zelfs jarenlang achter elkaar op dezelfde batch.

We zien het wel wat er van komt. Voorlopig hebben we al plezier van de opzet. Het staat ons niet in de weg en gaat bijna geen werk kosten. Alles wat we eruit gaan scheppen is bonus.
 
Nou zoveel water kunnen weinig mensen kwijt denk ik en zover ik weet kweekt men wel vaker levend voer in grote emmers.

Ik heb dit jaren gedaan voor mijn zoutbak. Ging erg goed.
Emmer met zeewater en een zakje levende artemia.

Geen mega hoeveelheden maar ging erg goed.
 
Je hebt het ook enkel voor eigen gebruik dus echt grote hoeveelheden zijn dan denk ik ook niet nodig.
 
Net zoals nano aquaria gaat het in zo'n emmertjes veel vaker fout.
Ik ga bvb geen weken bezig zijn met een emmer om die op punt te houden (niet simpel om het water voor artemia in orde te houden) om dan m'n vissen hoogstens een halve maaltijd te kunnen geven.
Zeker met de lange periode's van droogte lijkt me dit echt de moeite niet waard.
 
Zeker met de lange periode's van droogte lijkt me dit echt de moeite niet waard.

Je kan toch het water met osmose aanvullen want door verdamping blijven de zouten wel in het water. Zo doe je dat vaak ook met een zeewateraquarium en gebruik je een osmosevat om vandaar het verdampte water automatisch weer aan te vullen.
 
Je kan toch het water met osmose aanvullen want door verdamping blijven de zouten wel in het water. Zo doe je dat vaak ook met een zeewateraquarium en gebruik je een osmosevat om vandaar het verdampte water automatisch weer aan te vullen.
Dat kan je idd elke dag doen. Zeker in de zomermaanden zal dit geen luxe zijn.
Maar dan heb je ook nog de voeding die de artemia nodig hebben en de afvalstoffen die ze produceren.
Vooral de Ph moet juist blijven of de artemia vallen zo om. Geef ze ook niet te weinig voeding of het heeft geen nut meer om ze aan je vissen te geven.

Al bij al veel werk voor weinig opbrengst
 
Net zoals nano aquaria gaat het in zo'n emmertjes veel vaker fout.
Ik ga bvb geen weken bezig zijn met een emmer om die op punt te houden (niet simpel om het water voor artemia in orde te houden) om dan m'n vissen hoogstens een halve maaltijd te kunnen geven.
Zeker met de lange periode's van droogte lijkt me dit echt de moeite niet waard.

In dat geval lijkt het me erg handig dat wij dit experiment doen en jij niet 🙂

Levend voer is hier een bijvoeding, geen hoofdvoeding.
Wij hebben bij elkaar zo'n 330ltr aquariumwater, bruto. Met een laag/gemiddelde bezetting. Zoveel hebben we niet nodig.

Als het niets wordt proberen we het op een andere manier. Als het weinig wordt scheppen we waarschijnlijk af en toe kakelend van plezier wat levend voer uit die emmers.

Voor wat betreft het water wat gaat verdampen.. Wij verwachten nu dat er niet heel veel gaat verdampen door de gedeeltelijke afsluiting. Ook verwachten we dat door de constructie het grotendeels aangevuld zal worden door regenwater.

Mocht dat niet voldoende gebeuren gaat er waarschijnlijk een plons kraanwater bij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat kan je idd elke dag doen. Zeker in de zomermaanden zal dit geen luxe zijn.
Maar dan heb je ook nog de voeding die de artemia nodig hebben en de afvalstoffen die ze produceren.
Vooral de Ph moet juist blijven of de artemia vallen zo om. Geef ze ook niet te weinig voeding of het heeft geen nut meer om ze aan je vissen te geven.

Al bij al veel werk voor weinig opbrengst

Gewoon uit belangstelling... Heb je überhaupt iets gelezen van dit draadje?

Ik heb gelezen wat je schrijft.
En wij gaan door met onze emmers. Omdat we er lol in hebben.
 
Ik doe ook een poging, maar dan in een kleine doorzichtige emmer met een panty als afdekking. Gisteren een half zakje artemia in de groen emmer gedaan en die hebben zo te zien flink gegeten. Als dat zo door gaat is snel al het alg op 😂 nu zie je lange slierten als poep
 
Ik doe ook een poging, maar dan in een kleine doorzichtige emmer met een panty als afdekking. Gisteren een half zakje artemia in de groen emmer gedaan en die hebben zo te zien flink gegeten. Als dat zo door gaat is snel al het alg op 😂 nu zie je lange slierten als poep
Bekijk bijlage 375781
Ik neem aan in zoutwater? Zo ja dan zal dat vrij snel verdampen en dat moet je wel aanvullen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan