Pogostemon stellatus 'Octopus' snoeien


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
10,995
Leeftijd
55
Mijn Pogostemon stellatus 'Octopus' begint de bak uit te groeien. Ik vind hem nu ook te hoog in vergelijking met de rest dus ik dacht de schaar erin te zetten.

Pogostemon stellatus 'Octopus'.jpg


De plant heeft vooral energie gestoken in drie hoofdstengels, onderop staan wat kleinere vertakkingen van de moederplant die verhoudingsgewijs maar minimaal gegroeid zijn. Die zou ik graag in groei stimuleren.

Graag krijg ik de plant want compacter en bossiger.
Als ik de schaar zet in de langste stengel, loopt die dan op 1 of op meerdere plekken weer uit? Of zal ik toch de top die ik eruit knip erbij planten?

Met andere woorden, hoe snoei ik deze plant het best om hem voller te krijgen?
 
Ik heb deze ook en snoei alle stelen wekelijks terug tot zo n 20-25 cm. Als je van het bosje de langste stelen weghaalt dan groeit de rest lekker verder hoor.
Zo krijg je dus meer stengels in de bak;)
 
Ik heb deze ook en snoei alle stelen wekelijks terug tot zo n 20-25 cm. Als je van het bosje de langste stelen weghaalt dan groeit de rest lekker verder hoor.
Zo krijg je dus meer stengels in de bak;)
Dat vermoedde ik eigenlijk al, maar ik was niet zeker... echt veel vertakken doet hij dus niet na het snoeien begrijp ik van je?

Ik kocht hem als snelgroeier, nou dat maakt hij waar!

Ik las dat hij veel licht en CO2 nodig heeft - als er volgens de tabellen iets weinig in mijn water zit is het wel CO2.
 
Nou hier niet echt maar de onderste delen gooi ik weg maar als je die laat staan dan krijg je wel nieuwe stengels eraan. Ik heb hem ook in de 60cm met weinig licht en weinig co2 en dan groeit ie wat minder hard en de stelen blijven wat dunner maar dat gaat verder best hoor ondanks 15W licht.
 
Nou hier niet echt maar de onderste delen gooi ik weg maar als je die laat staan dan krijg je wel nieuwe stengels eraan. Ik heb hem ook in de 60cm met weinig licht en weinig co2 en dan groeit ie wat minder hard en de stelen blijven wat dunner maar dat gaat verder best hoor ondanks 15W licht.
Ja bij de LFS staat hij onder zwakke verlichting zonder CO2 in een showbak en ziet er best mooi uit.
Ik heb net de schaar erin gezet en de onderste delen deze keer laten staan omdat die er nog mooi en fris groen uitzien. Kan ik volgende keer kijken of ik het anders moet doen. Vind het wel een mooie dankbare plant.
 
De afgeknipte delen kan je ook weer terugplaatsen als je wilt.
:thumbs:

Ja daar had ik aan gedacht maar hij is al ontzettend breed met nog veel lage stengels. Elders geeft me teveel symmetrie. In de Home heb ik er niet echt een plek voor momenteel.
 
In de 60cm moet ik hem ook vaak snoeien qua hoogte en in een wat hogere bak kan hij beter uitgroeien inderdaad. Ik schat dat ie in de meterbak met co2 wekelijks zo n dikke 15 cm groeit.
 
Beter is om de stengels niet te dicht bij elkaar te zetten, dan word hij wat breder en mooi verdeeld vol, anders word het een soort ballon aan een touwtje idee, vanonder smal en van boven wijd.
 
Bijzonder omschreven Ton:D:D:thumbs:
Heel beeldend maar kan me er wel wat bij voorstellen. Nou ja ze staan nu eenmaal, zal het zaterdag met onderhoud veranderen, dan denk ik dat ik de stekken toch verwijder, de plant is al breed zat.
 
Ik was aan het zoeken hoe ik deze plant moet snoeien/vermeerderen,
en toen vond ik dit topic,
thank's Nicole (y)
Hier groeit deze plant ook enorm hard,
ik heb hem op de plaats waar de biobox hing geplant.
Met weinig licht en zonder co2 doet hij het hier ook goed.
Hij is op een goede 5 weken van stekje tot op 5cm onder het wateroppervlak gegroeid,
Bij de beschrijving staat veel licht en co2,
maar zoals ik lees deed hij het bij jullie ook goed met minder licht en weinig co2.
Dat is fijn om te weten :)
 
Ik merkte hier in de bak met weinig licht en zonder co2 wel dat de stelen veel dunner waren dan in de bak met meer licht en co2. Verder doet hij het zonder co2 en veel licht ook prima maar dit verschil viel me destijds wel op.
 
Ik merkte hier in de bak met weinig licht en zonder co2 wel dat de stelen veel dunner waren dan in de bak met meer licht en co2. Verder doet hij het zonder co2 en veel licht ook prima maar dit verschil viel me destijds wel op.
Ik kon het plantje niet en had deze gekocht omdat er geen sterrenkruid was.
Ik ga er ook wel vanuit dat hij met veel licht en co2 wel compackter enz zal groeien.
Hij is vrij open bij mij.
Maar ik zie dat er vanaf de onderkant/zijkant nieuwe scheuten omhoog aan het komen zijn,
ik vermoed als deze ook wat omhoog gegroeid zijn dat het vanzelf voller gaat worden.
Hij staat bij mij helaas wel in een hoekje,achter een stuk hout,
dus heel veel ruimte heeft hij niet.
 
Ja je mag wel stellen dat het groeit als onkruid Marc en je zal snel een grotere hoeveelheid ervan hebben. Ik moest hem destijds ook zeker elke 2 weken snoeien.
 
John, is dat dezelfde plant als ik nu in mijn bak heb ? Lag nl. in de winkel zonder benaming ,
Groeit snel ja . 40+cm per week
 
Laatst bewerkt:
Ja je mag wel stellen dat het groeit als onkruid Marc en je zal snel een grotere hoeveelheid ervan hebben. Ik moest hem destijds ook zeker elke 2 weken snoeien.
Ik vind het een mooie plantje en ben er ook blij mee dat hij zo snel groeit,
nou is het gat waar de biobox hing gelijk dicht gegroeid :)
Zodra hij aan het wateroppervlak komt snoei ik hem wat bij.
 
Hier kun je ook duidelijk 2 foto s van de plant zien:

 
Heb deze plant niet maar vermoed dat je deze wel compacter kan houden.
De eerste snoei knip je deze terug tot op 15 a 20cm.
Hierdoor zullen er op dit deel verschillende stengels gevormd worden en deze laat je 5a10tal cm hoger groeien dan de eerste stengel en terug knippen.
Dit herhaal je tot je op je gewenste hoogte zit.
Voordeel van zo te snoeien is dat die bossig en de plant op hoogte te houden word +gaat vlugger en je verstoord de bodem niet.
Nadeel gedrongen groei blaadjes blijven iets kleiner en bij verouderen durft de plant de onderste bladeren afstoten.
 
Heb deze plant niet maar vermoed dat je deze wel compacter kan houden.
De eerste snoei knip je deze terug tot op 15 a 20cm.
Hierdoor zullen er op dit deel verschillende stengels gevormd worden en deze laat je 5a10tal cm hoger groeien dan de eerste stengel en terug knippen.
Dit herhaal je tot je op je gewenste hoogte zit.
Voordeel van zo te snoeien is dat die bossig en de plant op hoogte te houden word +gaat vlugger en je verstoord de bodem niet.
Nadeel gedrongen groei blaadjes blijven iets kleiner en bij verouderen durft de plant de onderste bladeren afstoten.

Zo heb ik vanmorgen ook ongeveer gesnoeid , alle (bovenste) toppen eruit en dan maar wachten op nieuwe scheuten (anders ook veel te veel werk 😊)
En die bossen zitten snel stevig vast in de bodem , voor maar een goeie week erin te staan ,was al een heel netwerk .
 
Ik heb in de praktijk ook veel teruggesnoeid en het wordt snel een flinke bos. Ik denk dat dit ook prima kan mits je de stengels in het begin voldoende uit elkaar plant. Dan krijgen de zijscheuten vanzelf de ruimte.
 
Ik weet niet hoe het plantje eruit ziet in ideale omstandigheden, maar zo staat die van mij erbij. Is 1 plantje,geplant op 7 januari. Foto is van toen ik hem geplant heb en van nu. Hier hangt maar een 16 lumen aan verlichting boven en zonder co2. Heb ze nog niet gesnoeid.
 

Bijlagen

  • 20230211_134133.jpg
    20230211_134133.jpg
    203 KB · Weergaven: 52
  • 20230211_134228.jpg
    20230211_134228.jpg
    215.8 KB · Weergaven: 47
  • 20230211_135142.jpg
    20230211_135142.jpg
    168.1 KB · Weergaven: 48
Dat heb ik ook wel eens floriserend in me bak gehad, gewoon een plant die probleemloos groeit, maar
toen ging de leiding het als onkruid benoemen in mijn geval! Toen was het dit plantje1676122239627919917004.jpg dat het overigens nog steeds prima groeit in al mijn bakken juist vind ik het leuk als erwat voorspoedig groeit!
Persoonlijk vind ik het altijd zeer welkom als iets flink uitdijt
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan