Wat is er nieuw

Pogostenon Helferi

StijnvdB

Well-known member
Lid geworden
22 maart 2021
Leeftijd
34
Hi allen ik ben begonnen met easycarbo toevoegen om wat algen tegen te gaan en heb een rio 125 met standaard led verlichting, lean dose met ada neutral k en ada mineral en heb de volgende waardewaardes:

Ph 6.5
Kh 4
Gh 6
Nh3/ammonia 0
No2 0
No3 5mg
Po4 0

Echter, mijn pogostemon helferi die het prima deed (zit ong een maand in de back en alleen de onderste bladeren hadden beetje last van melting) begint weg te kwijnen. Het begon met de beste plantje dat bleek werd richting wit, volgende dag doorzichtig en geen weerstand meer tegen water (het blaadjes bewogen opeens erg met de stroom mee) daarna begon het blaadjes te verliezen. Ik heb desbetreffende plant dus helaas weggegooid om vervuiling te voorkomen, maar mijn andere pogostemon helferis beginnen het nu ook te krijgen.

Enig idee of dit aan de easycarbo kan liggen of iets anders? Ik geef +- 3ml per dag, dus alles behalve overdosing. En mijn fissidens heeft geen last van de easycarbo.

Zie foto waar je duidelijk beter groeiende exemplaren ziet en 2 die aan het overgaan zijn van groen naar wit/geen kracht:
20210706_161736.jpg

Oja, dit aparte Melting achtige proces begon zodra ik de easycarbo begon toe te voegen... maar daar wil ik dus wel graag mee doorgaan, aangezien het tegen de alg is waar ik wat last van heb.
Dus andere ook ervaring hiermee?

Net als Vallisneria zijn er planten die slecht tegen carbo kunnen.

Je waterwaarden beziende merk ik op dat je een behoorlijk hoog, m.i. een te hoog, CO2 level hebt. Rond de 37 mg/l. Daarom begrijp ik niet waarom je nog carbo toevoegt. Over het algemeen kan carbo zorgdragen voor verslijming van planten maar in dit geval denk ik dat je bemesting mede zorgt voor je problemen. Je fosfaat gehalte is nul dus daar mag wel wat bij evenals je nitraat. Welke soort alg is eigenlijk het probleem?

Dropchecker is licht groen, dus rond de 30mg/l anders zou het overslaan naar geel. De co2 waarde uit de tabel is wss niet correct vanwege de ada bodem en co2 tank.

Vanwege de ada bodem ben ik ook begonnen met lean dosing wat het merk voorschrijft, andere planten doen het overigens allemaal heel goed. Ik zal eens kijken of ik in ieder geval wat fosfaat kan toevoegen, want de no3 loopt af en toe wat op als ik niet genoeg rigoureus schoonmaak, dus wil daar ook geen overkill aan hebben. Klopt het niet dat de pogostemon het fosfaat uit de bodem zou halen? Dat is volgens mij een beetje de theorie van ada, lean dosing in de waterkolom en erg rijke bodem. Thanks voor het advies in ieder geval!

Ik hoorde dat carbo toevoegen uit een flesje als goed anti algen middel zou werken, vandaar dat ik het had aangeschaft. Misschien maar stoppen mee dan 🤔

En over de alg: ik heb door de hele bak heen kleine ontwikkeling van draadalg met hier en daar wat diatomen waar ik mij niet aan erger, ik wilde de draadalg dus de mond snoeren met carbo.

Dropchecker is licht groen, dus rond de 30mg/l anders zou het overslaan naar geel. De co2 waarde uit de tabel is wss niet correct vanwege de ada bodem en co2 tank.

Vanwege de ada bodem ben ik ook begonnen met lean dosing wat het merk voorschrijft, andere planten doen het overigens allemaal heel goed. Ik zal eens kijken of ik in ieder geval wat fosfaat kan toevoegen, want de no3 loopt af en toe wat op als ik niet genoeg rigoureus schoonmaak, dus wil daar ook geen overkill aan hebben. Klopt het niet dat de pogostemon het fosfaat uit de bodem zou halen? Dat is volgens mij een beetje de theorie van ada, lean dosing in de waterkolom en erg rijke bodem. Thanks voor het advies in ieder geval!

Ik hoorde dat carbo toevoegen uit een flesje als goed anti algen middel zou werken, vandaar dat ik het had aangeschaft. Misschien maar stoppen mee dan 🤔

En over de alg: ik heb door de hele bak heen kleine ontwikkeling van draadalg met hier en daar wat diatomen waar ik mij niet aan erger, ik wilde de draadalg dus de mond snoeren met carbo.

Draadalg ontstaat door een tekort van en/of CO2 en/of fosfaat...

Hmm.. weer even wat research gedaan.. Nu voornamelijk naar de ADA-lijn die ik doseer, om er wat beter achter te komen waarom mijn waterwaardes zijn zoals ze zijn.
In deze link ( http://www.adana.co.jp/en/aj_backnumber/archives/872 ) staat er dat er geen fosfaat in de plantenvoeding van ADA zit omdat de soil het zou opnemen en langzaam zou laten vrijkomen. Daarbij zouden de planten het als eerste oppakken en er geen algenbloei moeten ontstaan.. Staat best tegenover de EI strategie die velen toepassen. Sowieso heel irritant dat zo een beetje elk artikel op het internet elkaar tegenspreekt wat betreft hoe algen te voorschijn komen. 🙁

Misschien een kleine flesje met fosfaat kopen en tijdelijk toevoegen aan mijn plantenbemesting om te kijken wat het effect gaat zijn.. Zou wel vervelend zijn als de alg er erger door wordt, maarja..

CO2 tekort heb ik in ieder geval niet, zoals gezegd is mijn dropchecker lichtgroen en dat moet ook wel kloppen met ong 150 bellen per minuut in 120L.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan