Poll: In een bak met sterfte door kruisbesmetting, zullen baby garnalen het wel overleven.


Admiraal_Garnaal

Well-known member
Lid geworden
2 januari 2023
Berichten
59
Leeftijd
32
Ben even benieuwd naar jullie ervaringen.

Als je in een bak sterfte hebt door een kruisbesmetting, maar wel jonkies worden geboren, zullen deze dan als het ware gewend zijn aan de twee bacterie groepen en het wel overleven?

Ik heb eerder dit jaar twee groepen samengevoegd (waarvan 1 groep inmiddels uit de bak verwijderd) waarbij kruisbesmetting is ontstaan. Hieraan heb ik ongeveer 100 van de 180 garnalen verloren. In de afgelopen weken 2x een furanol kuur gedaan en in deze weken zijn meerdere vrouwtjes bevallen. De jonkies lijken het goed te doen en niet net zoals de oudere garnalen om te vallen. Zelfs na de 2 kuren is dit bij de oudere nog het geval. Vandaar deze stelling omdat ik wel even benieuwd ben wat jullie ervaart hebben in het verleden.

Zag even niet hoe ik een poll kon starten dus dan maar even een berichtje in de reacties :)
 
Dan ga je er al van uit dat kruisbesmetting een ding is. Daar is geen wetenschappelijke basis voor. Dieren kunnen altijd ziek worden door het een of het ander, en introducties/verhuizingen geven nou eenmaal stress, wat de weerstand verlaagt. En zo zijn er meer invloeden in een bak die tot ziekte kunnen leiden. Zijn er eernmaal een paar zieke dieren dan kan iets zich snel verspreiden. Houdt niet per se in dat je te maken hebt gehad met een andere/exotische bacteriecultuur waar niet alle dieren tegen bestand zouden zijn.
 
Net als bij mensen en zoogdieren gaat het om het opbouwen van weerstand tegen een ziektekiem. Als je een nieuwe vis/ garnaal introduceert in je bak, loop je altijd het risico dat er een bacterie/ virus mee komt waar je dieren geen weerstand tegen hebben (zg. 'kruisbesmetting'). Dan worden ze dus ziek Als dat is rondgegaan en het is een keim waar vissen mét (opgebouwde) weerstand goed tegen kunnen, is het daarmee over.
Vergelijk het maar met griep: als je 'm nog niet gehad hebt, wordt je er goed ziek van, maar is dat voorbij, kun je er weer een jaartje tegen. Tot er weer een nieuw griepvirus rondwaart en het spel opnieuw begint.
Stress, ondervoeding etc verlaagt de weerstand en verhoogt de kans dat een nieuwe kiem in je bak problemen veroorzaakt. Ook omdat het nieuwe dier door de stress van de verhuizing een hogere hoeveelheid kiemen kan uitscheiden.
 
Ik heb jaren geleden vaak nieuwe garnalen of groepen toegevoegd en heb niet een keer dit meegemaakt dus ik denk dat het allemaal wel een beetje meevalt met kruisbesmetting bij garnalen.
Dat wil niet zeggen dat je er ook pech mee kunt hebben.
 
Dan ga je er al van uit dat kruisbesmetting een ding is. Daar is geen wetenschappelijke basis voor. Dieren kunnen altijd ziek worden door het een of het ander, en introducties/verhuizingen geven nou eenmaal stress, wat de weerstand verlaagt. En zo zijn er meer invloeden in een bak die tot ziekte kunnen leiden. Zijn er eernmaal een paar zieke dieren dan kan iets zich snel verspreiden. Houdt niet per se in dat je te maken hebt gehad met een andere/exotische bacteriecultuur waar niet alle dieren tegen bestand zouden zijn.
Kruisbesmetting is natuurlijk niet de juiste term (kruisbesmetting refereert naar de overdracht van ziektes via een tussenobject, bijvoorbeeld van kip op de snijplank naar groenten). Dat neemt niet weg dat het fenomeen dat hier wordt bestempelt als kruisbesmetting zeer zeker goed gekend en gedocumenteerd is, en ik je ten stelligste zou afraden om zo’n uitspraken te herhalen tegenover de originele bewoners van de nieuwe wereld die grotendeels zijn uitgeroeid door voor hun onbekende ziektes zoals de mazelen.
 
Ik weet niet wat je precies bedoeld met je post maar bij garnalen wordt het doorgaans kruisbesmetting genoemd als een groep of enkele garnalen worden besmet door garnalen waar ze aan toe worden gevoegd.
In zo n geval kunnen of de nieuwe of juist de oude garnalen besmet worden. Dat is iets anders dan kruisbesmetting bij kip via een snijplank maar in de wereld van garnalen is het een veel gebruikte term.
 
Ik weet niet wat je precies bedoeld met je post maar bij garnalen wordt het doorgaans kruisbesmetting genoemd als een groep of enkele garnalen worden besmet door garnalen waar ze aan toe worden gevoegd.
In zo n geval kunnen of de nieuwe of juist de oude garnalen besmet worden. Dat is iets anders dan kruisbesmetting bij kip via een snijplank maar in de wereld van garnalen is het een veel gebruikte term.
Dat wat bij garnalen als kruisbesmetting wordt bestempelt, ondanks de incorrecte naam, dus wel degelijk een goed gedocumenteerd medisch fenomeen is in tegenstelling tot wat Gino beweerd. Het best gekende voorbeeld is bij de kolonisatie van de nieuwe wereld, waarbij Europeanen veel nieuwe ziektes meebrachten waar de oorspronkelijke bevolking niks immuniteit voor had. Mazelen bijvoorbeeld, eenmaal ingeburgerd in een populatie geen probleem maar als mensen het niet als kind hebben gehad zeer gevaarlijk. Er is geen reden om aan te nemen dat dit bij andere soorten plots anders zou zijn, zo ook bij garnalen.

Bij amfibieën is het overigens ook een goed gekend fenomeen, met schimmelinfecties waarbij alle soorten in een bepaalde regio van oorsprong er geen last van hebben maar andere wel. Zo zijn de vuursalamanders in Nederland in het wild functioneel uitgestorven door een ziekte afkomstig van Aziatische soorten.
 

Terug
Bovenaan