Poll van 11 oktober 2016: Hoelang ben jij al met de aquariumhobby bezig?

Hoelang ben jij al met de aquariumhobby bezig?

• korter dan 6 maanden

Stemmen: 15 8,8%
  • 6 maanden tot 1 jaar

Stemmen: 14 8,2%
  • 1 tot 2 jaar

Stemmen: 21 12,4%
  • 2 tot 5 jaar

Stemmen: 24 14,1%
  • 5 tot 10 jaar

Stemmen: 25 14,7%
  • 10-15 jaar

Stemmen: 18 10,6%
  • langer dan 15 jaar

Stemmen: 53 31,2%

• Total voters
    170
Lid geworden
13 nov 2007
Leeftijd
48
Kort na ons huwelijk een eerste bakje van 60cm geplaatst. Ik was toen 20 jaar oud. Inmiddels ben ik 46 en ben nog altijd fervent bezig met de hobby. De liefhebberij is zelfs 100% overgeslagen op m'n vrouw die al even erg is als ikzelf. Nu, dat maakt sommige zaken wel een stuk makkelijker maar langs de andere kant ook soms moeilijk. We hebben zo elk onze favoriete soorten.

Bertus

AquaForum Donateur
Lid geworden
2 sep 2008
Leeftijd
74
Ik had mijn eerste bak , met 10-12 jaar.. dus een 60 jaar terug. weet niet meer. met kikkervisjes. op zolder. Ging goed ,tot ze uit kwamen, en over de zolder hupten. Moeders kwam boven schrok zich het apezuur, en het werd een kikker slachting.
Dus, gelijk afgelopen met het bakje.

17 jaar terug, op de Nieuwe Haven. de eerste bak gekocht, op marktplaats. Panorama 1.20 m..
2 Jaar gewoond, toen naar de WARANDE.
Schoondochter woonde daar. Ging naar Brabant verhuizen. Daar hadden we toen ineens 6 kamers..
Dus kon ik mijn gang gaan. Marktplaats, 50-60 -80 cm. . Kringloop. 2 x 1.00 m. toen waren er 12 bakken.

Helaas, ging het ook niet meer. 2 trappen op en af. Huur omhoog..,dus weg .

Hebben we 2 jaar gewoond,
Toen naar de Honnerlage gretelaan. Alles gelijkvloers, ideaal. wel terug met de bakken. nu 7 draaiend 3 reserve .voor noodgeval.
En wat kleine bakjes.

Lid geworden
12 jul 2014
Leeftijd
34
"Vroeger" toen ik 6 was hielp ik mijn vader met zijn grote bak. Toen zelf ook een 100 liter bak gekregen met citroentetra's waarbij me pa hielp.
Tijdens mijn puberteit op een laag pitje ivm andere belangen maar nu sinds een jaar of 5 weer vol op bezig.

Dus vanaf mijn 6e tot nu is alweer 26 jaar, met tussenpozen dat wel.

Lid geworden
30 jan 2013
Sinds mijn 16de en ben nu 35. Conclusie: ik leer nog steeds en voor mijn gevoel kan ik er nog steeds niets van.

Lid geworden
8 apr 2008
In 1961 heb ik mijn allereerste aquarium gekregen en vanaf dat moment heb ik me steeds fanatiek met deze prachtige hobby bezig gehouden.

Hobbygroet Jos Hut

Lid geworden
28 mei 2014
Leeftijd
68
Website
aquaforum.nl
Mijn eerste bakje, ik zal een jaar of 12 geweest zijn, kreeg ik van de toenmalige vriend van een oudere zus. Het was een soort fotolijstje met een smal bakje erachter. Er zat een goudvis in. Veel te klein dus. Maar ik vond het prachtig. Het bleek een begin met heel veel vallen en opstaan...

Lid geworden
9 jan 2019
Leeftijd
40
Sinds mijn 5e verjaardag. Over een maand is dat 35 jaar geleden. Met vlagen wel op lagere pitjes maar nooit helemaal bakloos.

Lid geworden
24 jul 2019
Leeftijd
40
Als ik de goudviskom van m'n ouders, toen ik peuter was, niet meereken, ben ik begonnen met aquaria op m'n 17de, 23jaar geleden dus.
Toen kreeg ik 18 goudvissen van m'n (ondertussen al lang ex-) toekomstige schoonvader die ze had gekregen als bonud bij een aankoop in een tuincentrum.
Daar stond ik dan met 18 goudvissen in een (als ik me goed herinner) amper 40l bakje en nougabollen kennis (en nog vele jaren te gaan voordat het internet opkwam)
Na 2 weken bleven er dan ook nog maar 4 meer over. Het bakje was toen wel al vervangen door een stukken groter exemplaar van tegenaan de 100l (door de dagelijkse nood aan grondige schoonmaak waren er al 2 bakken gesneuveld)
Een jaar later m'n eerste tropische bak gekregen van iemand die er mee stopte.
Sinds dien is het einde niet meer in zicht.
Pakweg 10j geleden, met de opkomst van de digitale media heb ik veel beginnen bijleren ( voordien modderde ik maar wat aan, van het bestaan van een AV had ik nog nooit gehoord)
Sindsdien heb ik het kweekvirus zwaar te pakken (welke mogelijks nog zwaarder is dan het aquariumvirus)
Zo goed als alles wat ik in huis haal van aquariumbewoners probeer ik (met grotendeels succes) te kweken.

Lid geworden
6 mei 2015
Leeftijd
18
Ik heb al 7 jaar mijn eigen aquaria. De eerste drie jaar wel met een sluierstaart in een 50 liter bakje....
Inmiddels ook al 2,5 jaartjes bezig met blackwater, wat al langer mijn droom was.

Lid geworden
3 sep 2018
Leeftijd
31
Als tiener had ik een 60 cm-bakje. Hoe lang zal dat geweest zijn, een jaar...? Allerlei visjes gehad en achteraf gezien heb ik toen een hoop beginnersfouten gemaakt. :juggle: Arme zebradanio's in de hitte, arme zwaarddragers die te klein zaten en arme otocinclusjes die maar bleven doodgaan....

Vorig jaar (na ruim 15 jaar) begon het weer te kriebelen en tegen de herfst stond de nieuwe bak. Sinds kort staat er een nog grotere bak en lijd ik officieel aan MTS (Multiple Tank Syndrome). Zit er nu aan te denken om de aquariumkamer vol te bouwen...

Ik doe het dus eigenlijk nog niet zo lang. Maar ik ben een type dat zich totaal op interesses kan storten, dus qua kennis gaat het hard. Wil daarbij van alles proberen om maar "efficiënter" met de hobby bezig te zijn. Dat is vermakelijk en soms ook wat duur. :oops:

Oh ja, als klein kind ooit spontaan met twee goudvissen thuisgekomen. (Lekkere verkoper bij de dierenwinkel...) Mocht mijn moeder vervolgens regelen hoe en waar ze gingen zwemmen. Vreselijk zo'n vissenkom, maar wisten wij veel...

Laatst bewerkt:
Lid geworden
4 jan 2014
Begonnen in 1991 als 11 jarige. Hopeloos besmet met het virus, overgenomen van opa en pa. Eerst goudvisjes die later in de vijver achterthuis gingen, want te klein aquarium. En dan begint het steeds groter te worden met de bakjes. Nog jarenlang lid geweest van aquarium verenigingen, toen bestonden er nog genoeg. Leuke, aparte, zelden aangeboden en wildvang vissen gehouden.
Na het discus avontuur, waar ik nog steeds een trauma aan heb overgehouden, ben ik er 5 jaar mee opgehouden.
Bloed kruipt waar het niet heen kan dus in 2013 weer begonnen met deze mooie hobby.
Na 2 jaar Malawi en 3 jaar Tanganyika ben ik eigenlijk weer terug naar ergens in het begin, een gezeldschapsbak met veel planten.

En nu heb ik zelf 2 jochies die helemaal weg zijn van de visjes, dus het virus blijft doorgaan.. :thumbs:

Lid geworden
19 sep 2006
Meer dan 20 jaar intussen :stars:

En daarvoor al jaaaaaren ervaring uit tweede hand, omdat mijn vader altijd een aquarium had, en ik ook veel meehielp met het onderhoud. Daar komt mijn "aqua-aandoening" ook vandaan, vermoed ik :)

Ik ben zelf vrij voortvarend begonnen destijds met een meterbak (Rio 180), als gezelligheidsaquarium, met plantjes, en zoals bijna iedereen veel teveel verkeerde vissen. En toch draaide die bak prima na verloop van tijd. Ik ben me in die beginperiode (jaar of vijf, denk ik) ook meer en meer gaan verdiepen in aquaristiek, en kwam uiteindelijk uit bij cichliden.

De volgende bak werd een fors grotere: 130x50x60, 390 liter. Meer dan het dubbele qua inhoud, en bestemd om Malawi Mbuna in te houden. Maar ook die werd te klein (vond ik), dus kwam er een andere bak. Een tweedehands aquarium van 180x60x60, voor een prikkie. Met een knaap van een droog/nat bioloog eronder, dat was ook nieuw voor me. Een aantal jaren plezier van gehad, maar toen werd de kit slecht (ik had waar voor mijn geld, zeg maar). Dus die moest eerder weg dan ik wilde.

Enfin, toen kwam mijn huidige bak, een jaar of wat geleden nu. 200x65(h)x60, inclusief een mooi strak meubel, gemaakt door een bakkenplakker in samenwerking met een meubelmaker. Ben ik nog steeds heel blij mee, Bovendien, nóg groter kan ik niet kwijt zonder verbouwing of knallende ruzie. Dit was in eerste instantie een Malawibak, ik heb nog een uitstapje gemaakt naar Z-Amerika, en toen toch weer Malawi. Nu ben ik de boel weer aan het opstarten voor een nieuwe Z-A bak. Malawi heb ik nu wel gezien. Prachtige vissen, leuke biotoop, maar na zowat 15 jaar blauwe vissen is het echt tijd voor iets anders.

Lid geworden
30 jun 2019
Mijn vader had altijd een tropisch aquarium, en ik kreeg de eerste goudvis-in-vissenkom (Goudhuidje) 50 jaar geleden,toen ik 6 was. Mijn eerste bakje met platy's en guppen stond op mijn tienerkamer toen ik 11 was. Daarna een poos niks, pas toen ik op kamers zat weer een goudvisje (Flipje)in wat nu mijn slakkenbakje is, tijdens mijn eerste huwelijk even een vis (Bloep) in een kom, en later guppen of een dwergkreeft (Herman)in het "slakkenbakje." Dit bakje staat op onze salontafel (zie link).

In 2001 nam ik 3 roodwangschildpadden in een meterbak over van iemand uit Amsterdam, en had ik een kleine open bak met 1 komeetstaart, Julius. De schildpadden verhuisden naar de vijver en Julius naar de bak, die ik als aquarium inrichtte nadat ik mijn wandmeubel eromheen had laten maken. Julius kreeg gezelschap van onder meer Giebel de goudvis en Japie de ancistrus. Natuurlijk veel te veel vissen erin gestopt in mijn enthousiasme, en dat leidde tot een slagveld in de vakantie, dat alleen overleefd werd door Giebel en Japie. Giebel overleed dit voorjaar op 17-jarige leeftijd, Japie in dezelfde periode toen ze 18 was, en Teuntje, een adoptie-pleco die er eind 2012 bij kwam op de leeftijd van 16 jaar. Daarna woonden in deze bak nog twee goudvissen die verhuisd zijn naar een vijver in de buurt.

De bak heeft een doorstart gemaakt ( mede dankzij dit forum) en wordt nu bevolkt door 3 sluiers (Quick, Flupke en Tigger), Brownie de L010a, Bessie Smith de ancistrus en 8 chinese danio's.

peterdenhaag53

AquaForum Donateur
Lid geworden
29 apr 2011
Leeftijd
66
Zo'n 50 jaar nu.
Van bakken met metalen frame met in stopverf gevatte ruiten tot de high tec bakken van nu.
Hartstikke fijne hobby.

Bovenaan