Wat is er nieuw

Poll van 12-1-2026: Welke watertest gebruiken jullie?

Welke watertest gebruik je?

• JBL

Stemmen: 5 50.0%
  • Sera

Stemmen: 2 20.0%
  • Colombo

Stemmen: 4 40.0%
  • Salifert

Stemmen: 4 40.0%
  • teststrips

Stemmen: 0 0.0%
  • een ander merk

Stemmen: 2 20.0%

• Totaal aantal stemmers
    10

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 februari 2011
Leeftijd
60
Soms is er nogal wat te doen over welke test goed is of welke het beste. Dan lees jee natuurlijk diverse reacties en daarom vraag ik me af welke test jullie gebruiken. Middels een post kun je laten weten of je tevreden bent of waarom niet, en of je andere ervaringen hebt met andere merken.

Ik gebruik de Colombo vanwege de prijs en ben er wel verder tevreden over.

Salifert voor NH3/NH4 en NO3, en op zolder nog voor Ca, Mg, KH uit de zeeaquariumtijd
JBL voor NO2, een keer salifert NO2 gebruikt die gaf constant 0 aan, dus daar is mijn vertrouwen weg en koop ik steevast JBL die het tot op heden goed doet :DD

Verder meet ik alleen bij de opstart of soms NO3 voor de fun vlak voor een WW als er een flinke tijd tussen de WW heeft gezeten bijvoorbeeld, maar daar doe ik verder niks mee.

Helemaal mee eens hier doe ik het ook door te observeren en ik test nagenoeg nooit.
Test hier voor zoetwater ook weinig enkel bij afwijkend gedrag van de beestjes.

Misschien handiger om losse testen aan te schaffen, aangezien ik er maar enkele gebruik, ongetwijfeld goedkoper dan een hele koffer.

Water test is leuk. Maar deels interpretatie vd kleur. Hierbij is lichtinval ook belangrijk. Observeren vd bak is belangrijker in mijn ogen.
Het is ook niet meer dan een indicatie denk ik en in de regel maakt het ook niet zoveel uit of je nitraat 15 of 20mg is. Denk dat het belangrijker is om tekorten op te sporen of een no2 en nh3/4 piek.

Het is ook niet meer dan een indicatie denk ik en in de regel maakt het ook niet zoveel uit of je nitraat 15 of 20mg is. Denk dat het belangrijker is om tekorten op te sporen of een no2 en nh3/4 piek.
En je moet niet kleurenblind zijn. 😉
Als je die tekorten moet opsporen met een test ben je al te laat toch. Dus eerst observeren.

Observeren is leuk en ook noodzakelijk maar als je iets observeert wat niet klopt met een plant dan ben je in feite al te laat en moet je ingrijpen. Dat had je wellicht door vaker te testen kunnen voorkomen.

Een nh3/4 piek komt bij een goed draaiende bak eigenlijk nooit voor. Is dit we het geval dan is er structureel iets miss. Ik heb in het aquarium deze nu 1 jaar en daarvoor ook 10 jaar geen nh3/4 piek gehad. Ook bij de koivijver nooit schadelijke waardes gehad in de afgelopen 16 jaar.
Wel is het bij een koivijver makkelijker te observeren want als het water niet helemaal goed is merk je dat direct aan het gedrag de vissen.

veelal observatie bij me garnalenbak, soms no3 en nh3/4 checken middels colombo druppels

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan