Poll van 20 september 2018: Heb jij problemen gehad met je bakken deze warme zomer?

Discussie in 'Poll' gestart door jessicapilon, 20 sep 2018.

?

Heb jij problemen met je bakken gehad deze warme zomer?

1. Nee, ik heb geen problemen ondervonden

27 stem(men)
    69,2%
  2. Ja, ik had meer algengroei

3 stem(men)
    7,7%
  3. Ja, ik heb sterfte gehad onder de bewoners

5 stem(men)
    12,8%
  4. Ja, ik heb andere problemen ondervonden (dit kun je toelichten middels een post)

4 stem(men)
    10,3%
View Users: View Users
  1. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Beste leden,
    De vakantie is voor velen alweer voorbij en de zomer eigenlijk ook. Al met al hebben we een warme zomer gehad en ik vraag me dan ook af of jullie problemen in je bakken hebben waargenomen door de warmte.
    In de onderstaande poll kun je dit aangeven en eventueel verduidelijken middels een post.
    Veel plezier met deze poll:daisy:

Ruben01 vindt dit leuk.
  2. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Paar ventilatoren in de vissenkamer, en ramen afdichten. toch nog 29 graden. niets dood.

3. World Citizen

World Citizen

Lid geworden:
    16 mei 2018
    JA: Ik had een hogere temperatuur dan wenselijk.

Ik kan niet heel veel zeggen omdat de bak net voor die hittegolf is opgestart. Om daar nu conclusies uit te trekken is wel heel veel gokwerk.

Maar hoe dan ook. Koop een koeler.
    Als je zee hebt... koop een koeler²

Koop een koeler!

Ow en... ^^ ...

4. JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Met de verhuizing vissen in grote bakken vervoerd van Delft naar Den Bosch. Oxydator erin gezet voor zuurstof. Van de 19 vissen. 1 Corydoras, 1 Roodhuidbarbeel, 1 Chineese algemener dood.
    Ik denk dat het te warm was( was die dag 34 graden ) om de oxydator goed zijn werk te laten doen op de hoeveelheid vissen.
    In het tijdsbestek dat ik de vissen uit mijn aquarium gehaald heb en dat ik ze in een quarantaine bak zetten zat 4 uur.

5. Hanna2

Hanna2

Lid geworden:
    6 nov 2016
    De temperatuur in de bakken was 29 graden. Het enige wat ik merkte dat de M.Altospinosis erg lief deden naar elkaar. Ik heb open bakken: verdamping. Om de dag ‘koud’ water toegevoegd.

6. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Mijn maximum is 28 graden geweest. Eigenlijk, op een paar uitzonderingen na, heb ik niet extra gekoeld. Wel hadden wij in de ruimte waar onze bak staat, de woonkamer, een staande ventilator draaien die voor lucht beweging zorgdroeg. Verder heb ik, toen het uit de hand dreigde te lopen, mijn eigenbouw computerventilators boven de bak gehad.

IMG_20180529_100026.jpg

7. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    Ik heb geen problemen gehad met de Fusion. Temperatuur liep op naar 29 op zijn hoogst (kamer temperatuur lag ook ongeveer zo hoog op 1 dag na met 32 graden in huis).
    Uit voorzorg had ik beide kleppen op een kier gezet en daardoor koelde de bak toch wel goed af. De temperatuur lag zo'n 2 graden lager dan de woonkamer temperatuur. Ik had wel 2 ventilators draaien in de woonkamer, maar niet op de bak gericht.
    Ook stonden 's nachts ramen en deuren tegen elkaar open, ik merkte dat met name tijdens de nacht de bak toch redelijk afkoelde.

Ik heb LED verlichting boven de bak, ik heb gemerkt dat dat toch heel veel scheelt ten opzichte van TL. Andere jaren, toen ik nog TL boven de bak had, heb ik de verlichting wel eens uit moeten laten.

8. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    Ja ook hier waren de bakken warmer, 31 graden aangetikt.

problemen? is maar wat je een probleem vind.

Had wel last van een hardnekkige kaamlaag, en in de Malawibak ging de vissen wat meer jagen & treiteren.

Hier op ten duur wel een koeler opgezet die de temp +/- 2 graden liet dalen.

9. Ruben01

Ruben01

Lid geworden:
    22 aug 2016
    Bak tikte de 28 graden aan, maar geen problemen gehad gelukkig:daisy:

10. TonHageraats

TonHageraats Beheerder Beheer

Lid geworden:
    30 aug 2011
    Zelf alleen veel werk gehad aan de garnalenbakjes 30 en 20 liters, (ook wel wat uitval gehad) het was een race tegen de klok om deze af te koelen, de bestelde fan's werden na de warmte periode geleverd dus dat hielp niet echt mee.
    Maar voor volgend seizoen ben ik er klaar voor :)

De maanvissenbak is niet hoger dan 29 graden gekomen, de bewoners waren overigens wel heel druk bezig om eitjes af te zetten, larfjes te verzorgen en loszwemmertjes te beschermen, op zijn top 3 stelletjes tegelijk bezig.

11. JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Heel herkenbaar @TonHageraats bij mij is het elk jaar na de warmte feest met de garnalen.
    Wonderbaarlijk heeft alles de verhuizing overleefd.

12. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Nee, geen problemen. Ik houd mijn bakken vrij koel, dus het steeg maar tot 28 graden.

13. sschot

sschot

Lid geworden:
    8 okt 2015
    Met mijn basistemperatuur van een kleine 29 graden in de bak heeft de verwarming deze zomer niet zo vaak aan hoeven slaan. Volgens mij is de temperatuur op een gegeven moment opgelopen richting de 30,5 graad ofzo, maar nog ver binnen de marge.

Dus geen kap open, geen koelers en geen aanpassingen hoeven doen

14. DAFW

DAFW

Lid geworden:
    17 aug 2017
    Ik heb alleen last gehad van de hitte met mijn 112 liter aquarium

Voor:
    IMG_20180511_203249.jpg

Na:

img_20180816_165518-jpg.jpg

Laten we zeggen dat mijn planten niet gecharmeerd waren van de temperatuursverandering:oops:

Bijgevoegde bestanden:

15. TS
    TS
    jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik heb hier de nano s moeten kolen vanwege de hitte.

16. sschot

sschot

Lid geworden:
    8 okt 2015
    -l +k

Of

+E

:help:

TonHageraats vindt dit leuk.
  17. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Hmm nieuwe manier van koelen John koolstof toevoegen vroeger maakte wij de kachel er mee aan :sorry::D:D

Hier geen last van uitval door de temperatuur bleef ook rond de 28 graden hangen
    Trouwens is het niet een beetje raar dat er zo veel paniek ontstaat om dat de temperatuur omhoog gaat immers in de natuur gebeurt dit ook toch:S
    Kan me voorstellen dat in hele kleine bakjes dit een probleem wordt maar mijn inzien zouden daar geen dieren in gehouden moeten worden:oops::sorry:

biljoenblik, Ruben01, sschot en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Henry en annette

Henry en annette

Lid geworden:
    4 feb 2012
    Bij mij was het 30 graden in de bak ,geen probleem met mijn vissen alleen deden mijn planten het veel slechter.

19. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    Wat is er mis met garnalen in kleine bakjes? :juggle:;)
    Toch eens vaker naar het nieuws kijken hoor Jaap! :D
    Ook in de natuur gaat het weleens mis door te hoge temperatuur en alle gevolgen daarvan.

In mijn garnalenbakjes ook aardig wat slachtoffers gevallen en is zelfs nog een tijdje doorgegaan na de warme periode helaas.

jessicapilon vindt dit leuk.
  20. TS
    TS
    jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Tja, wellicht heb ik koelen bedoeld Jaap;). Warmte was er genoeg dus daar hadden we geen kolen voor nodig op dat moment:D

flipper34 vindt dit leuk.
  21. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Nieuws kijk ik elke dag John en zie daar dat de zaken waar jij op doelt droog vallen van sloten en meren meer veroorzaakt wordt door de mens als de natuur zelf :sorry:
    Wat je garnalen betreft is niet zo raar ze zitten immers met velen in een klein bakje met weinig water althans onvoldoende om een warmte golf op te vangen vandaar mijn opmerking geen dieren in kleine bakjes
    of maatregelen nemen om het gebrek aan buffer op te vangen.

22. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    Nee ik doel niet op droogvallen maar het zuurstofgebrek wat door de warmte regelmatig voorkomt bv,is dan de mens die vaak ingrijpt om de vissen te redden.
    En is ook wel zo dat in de tropen hele meren opdrogen en alle vissen en andere waterdiertjes sterven,zijn dan vissoorten die op het laatst eitjes afzetten in de bodem waarna alles weer opnieuw tot leven komt als de regentijd aanbreekt.

Het duurde wat langer maar het water in de vision was hier net zo warm als de bakjes in de stelling en net als jouw bak bv,is alleen zo dat de garnalen slechter tegen de warmte kunnen dan de vissen.
    Als ik guppen of andere levendbarende vissen in de stelling had gehad zouden ze massaal zijn gaan kweken door de warmte bv dus heeft wat dat betreft niks met kleine bakjes of een gebrek aan buffer te maken

quistero, RichD1011 en NicoleE vinden dit leuk.
  23. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    Groot of klein, alle bakken worden warmer.

Mijn malawibak (400Liter) schommelde ook gewoon met de kamertemperatuur mee.
    Als ik daar garnalen in had, zou ik hetzelfde probleem hebben als de anderen :) heeft de grootte van de bak echt weinig/niks mee te maken.

24. TS
    TS
    jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Volgens mij worden nano s ook niets sneller warm dan een grotere bak maar goed dat is mijn ervaring hier.

25. lbakker

lbakker

Lid geworden:
    30 jun 2014
    Geen problemen gehad, in beide zoutwaterbakken is de temperatuur niet boven de 26,4 graden geweest dankzij een kleine koelfan die automatisch aan gaat als het water 25,5 graden is.
    In de woonkamer bak heb ik wel een paar kleine plekjes met rode-flap gezien maar geen grote uitbraak en zeker ook geen schade aan de dieren.

26. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Dan een vraag wat is eerder warm in de waterkoker 250 ml of een liter water :S
    hier is het hoe voller de waterkoker hoe later de thee :D

27. TS
    TS
    jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

Klopt maar in beide gevallen gebruik je dan dezelfde warmtebron. Daarom zal minder vloeistof sneller warm zijn. Bij een nano heb je minder raak oppervlak met een hogere buitentemp omdat je minder glasoppervlakte hebt dan bij een grote bak. Of klets ik nu als iemand met blond haar:S

RichD1011 vindt dit leuk.
  28. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    Mijn 60liter liep even snel op als mijn 400liter... dusja :S

29. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Dat zou alleen op gaan als de bak in de zon staat maar niet als deze gelijkwaardig in de kamer staan lijkt me daarbij komt nog dat de nano bakjes een aanzienlijk minder dik glas hebben als bv een bak van zeg 300 liter of zoals bij mij een bak van 1000 liter
    hier kan ik duidelijk het verschil tussen de 250 en de 120 zien
    Bij de 120 liep de temperatuur sneller op als bij de 250 na verversen gelukkig bleef het beheersbaar

30. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    OK FACT

Kinderen hebben verhoudingsgewijs meer huid dan volwassenen.

Dus dat volgende (klein vs groot) zou je aanname kunnen kloppen.

31. flipper34

flipper34

Lid geworden:
    9 mei 2013
    Tja huid moet ook wel mee geven als de die kleine gaat groeien
    Staat zo raar al die scheuren :D:D
    bij onze bakken geen last daar van

32. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    Hahaha, ik denk ik beeld :)

flipper34 vindt dit leuk.
  33. Iris76

Iris76

Lid geworden:
    12 mei 2009
    Ik heb sinds vorige herfst op beide bakken een koeler en een oxydator staan. Op mijn hillstream heb ik dat al jaren en vorig jaar, na weer een hoop gedoe met ventilatoren en water verversen om de bak enigzins te koelen, besloot ik op de garnalenbak ook een koeler te zetten.
    Ik heb ze op de bovenverdieping en zolder staan en daar tikken ze de 30+ C° makkelijk aan. Dit jaar voor het eerst zorgenloos een warm seizoen doorgekomen.
    :daisy:

34. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Gelukkig heb ik een koele kamer, die ik zo kan inrichten dat er geen directe zon instraling mogelijk is op de ramen. Alleen een kleine PC Fan laten draaien en de lichtkap op een (forse) kier.
    Temperatuur in de kamer 25-26 *C en in de bak idem. Alleen ander "probleem" gekregen en dat duurt nog voort. Ik heb de hele zomer en nu ook nog, geen enkele keer kunnen waterwisselen met regenwater. Dat was en is er gewoonweg niet. dus met kraanwater aan de slag, waterwaardes zijn flink anders dan anders, maar de vissen en planten hebben zich goed aangepast.

35. Gven12Gragg

Gven12Gragg

Lid geworden:
    2 okt 2018
    Ik ben op zoek naar het grootste thuisaquarium dat kan helpen?