Poll van 20 september 2018: Heb jij problemen gehad met je bakken deze warme zomer?

Discussie in 'Poll' gestart door jessicapilon, 20 sep 2018.

?

Heb jij problemen met je bakken gehad deze warme zomer?

1. Nee, ik heb geen problemen ondervonden

33 stem(men)
    71,7%
  2. Ja, ik had meer algengroei

3 stem(men)
    6,5%
  3. Ja, ik heb sterfte gehad onder de bewoners

6 stem(men)
    13,0%
  4. Ja, ik heb andere problemen ondervonden (dit kun je toelichten middels een post)

4 stem(men)
    8,7%
View Users: View Users
  1. dennis w

dennis w

Lid geworden:
    6 apr 2013
    Ik was deze zomer net begonnen met een nieuwe bak waarvan de temperatuur opliep van 25 naar 28gr. Net 10 crystal red gekocht 3 dood. Aangezien het een open bak is heb ik er gelijk een ventilator boven gehangen en ben begonnen met flessen bevroren water erin te hangen. Dat samen koelde de bak ruim 2 gr. De flessen werden wel iedere 2 uur vervangen want na 2 uur begon de temperatuur weer op te lopen. Geen dode meer gehad en de populatie is nu zelfs uitgegroeid tot een stuk of 30.

2. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Meeste problemen die zich voordoen is X aantal tijd na de groter warmte en meestal heel weinig tijdens .

NicoleE vindt dit leuk.
  3. NicoleE

NicoleE

Lid geworden:
    27 jul 2013
    Kun je dat onderbouwen? Ben wel nieuwsgierig.

4. stefanC

stefanC

Lid geworden:
    28 mrt 2017
    Moeilijk om zelf met bewijzen te komen , maar misschien kunnen ze hier op het forum bv. meer topics bij ziekten . De koidocter heeft na een warme periode meer werk of FB zie je ook meer problemen op ongeveer 30 dagen na de hitte periode . Deze elementen doen mij dit besluiten .

NicoleE vindt dit leuk.
  5. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Ik heb een tropische gezelschapsbak.
    Daarin zijn temperatuurschommelingen eigenlijk iets doodgewoons.

Mijn thermostaat staat op 25 graden Celsius, als het kouder wordt gaat de verwarming aan. In de afgelopen zomer ging die dus maar zelden aan, en de temperatuur kwam inderdaad regelmatig boven die 25 graden Celsius. De afgelopen jaren was dat niet zo.

Maar is dat erg?

In de gebieden waar mijn vissen vandaan komen is de gemiddelde temperatuur in de warme periode waarschijnlijk wat lager dan dat het in mijn bak was, maar ik denk dat de meeste tropische vissensoorten daar heel goed tegen bestand zijn. Van het tegendeel heb ik ook niets gemerkt.

Ook niet ná de warme perioden.

In mijn vijver is vandaag wèl een sluierstaart overleden nu het na de warmte toch wel ècht afkoelt.
    Die vis was daartegen dus niet bestand. Maar die vis heeft hiervoor geleefd in een (te klein) aquarium waarin de temperatuur nooit onder de 20 graden Celsius kwam. De daling naar pakweg 10 graden Celsius was kennelijk teveel.

De soort zou hier op zich tegen moeten kunnen, maar in dit geval was het individu hier te weinig tegen opgewassen.