1. Bezoekt u, behalve onze SERA hoofdsponsor ook even de andere onderstaande sponsor om onze server in stand te houden?
    Ontzet Notitie

Poll van 23 oktober 2016: Waar haal jij je inspiratie en ideeën voor de inrichting vandaan?

Discussie in 'Poll' gestart door jessicapilon, 23 okt 2016.

?

Waar haal jij je inspiratie en ideeën voor de inrichting vandaan?

1. van de fora

34 stem(men)
    64,2%
  2. uit vakbladen en/of boeken

10 stem(men)
    18,9%
  3. van de lfs

8 stem(men)
    15,1%
  4. van vrienden/kennissen

4 stem(men)
    7,5%
  5. van de aquariumvereniging

4 stem(men)
    7,5%
  6. ik laat een ander de bak inrichten

0 stem(men)
    0,0%
  7. de inrichting interesseert mij niet en ik doe er geen of weinig moeite voor

1 stem(men)
    1,9%
  8. uit de natuur

12 stem(men)
    22,6%
  9. van foto s via internet

32 stem(men)
    60,4%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
View Users: View Users
  1. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Beste leden,
    Met dank aan Sanneke80 hebben we deze week de bovenstaande poll.
    In veel topics zien we af en toe de mooiste bakken langskomen. Je ziet dan ook onderling erg veel verschillen en de één wil de bak nog mooier maken dan de ander. Soms lees je ook dat men niet echt veel interesse heeft voor een mooie scape en dat men de bak gewoon inricht zonder al teveel toeters en bellen. Dat is dus voor iedereen weer verschillend en gelukkig is een ieder hier ook helemaal vrij in.
    Maar dan vraag ik mij toch af waar iedereen zijn of haar inspiratie weghaalt om de bak (zo mooi) in te richten. In de poll kun je aangeven hoe jij je inspiratie en ideeën bij elkaar krijgt en je kunt met een post een toelichting geven als je dat wenst.
    Veel plezier met deze poll:daisy:.

2. RobinNijholt

RobinNijholt

Lid geworden:
    2 okt 2016
    Ik haal mijn inspiratie hier van het forum, en ik google wel eens op aquarium inrichting :)

3. Ansi

Ansi

Lid geworden:
    6 nov 2015
    Ik mis nog de optie: google / internet afbeeldingen.

Ik heb in het begin (en nog steeds wel) veel gegoogeld op aquascape afbeeldingen om inspiratie en ideeën op te doen.

4. Biologist

Biologist

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Ik haal mijn inspiratie ook vooral van google afbeeldingen en andere bakken die ik hier op het forum tegenkom :)

5. TS
    TS
    jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Gelukkig kun je dat middels een post aangeven.Er zullen vast nog wel meer mogelijkheden zijn, maar de belangrijkste zijn denk ik aangegeven;).
    Daarbij horen de foto s van internet heel vaak bij een bepaalde site en dat is vaak dan weer een forum. Al zal dat niet altijd opgaan natuurlijk.

6. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Hier op het forum is de beste bron waar je je inspiratie kan halen, zeker in de fotoalbums. Als je die eens afschuimt borrel je terug van de nieuwe ideeën!

7. marline

marline

Lid geworden:
    3 jun 2011
    Ik haal het meeste van Google, forums en soms vind ik hele mooie ideeën op pinterest.

8. bderooij

bderooij

Lid geworden:
    22 aug 2014
    Ik haal wel wat inspiratie van t forum en van de showbakken bij de 2 LFS'en hier, maar ik doe vooral wat ik zelf mooi vind.

9. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Inspiratie haal ik uit de wereld om me heen. Dat kan door een wandeling in het bos maar ook door het zien van een prachtige plant. Het kan een aquarium zijn die je hier op dit forum ziet of ergens op een site. Kortom het kan van alles zijn. Het is een beetje zoals ik ook ervaar in de muziek; een woord kan me soms al triggeren tot het schrijven van tekst en melodie. Je wordt dus van alle kanten beïnvloed, soms bewust, vaak ook onbewust.

10. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Mh....Ik mis een heel belangrijk te kiezen antwoord!!!!

Wat dachten jullie van Inspiratie halen uit de natuur? En inspiratiehalen puur uit je eigen geest en hersenspinsels?? Is mijn enige bron van inspiratie, maar kan ik in de poll niet kiezen.......!

Cidaan vindt dit leuk.
  11. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Dat is mijn wandeling in het bos, bijvoorbeeld.... (Zie hierboven.)

12. TS
    TS
    jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik begrijp dat niet alle mogelijkheden in de poll staan vermeld en daarom kun je ook middels een post dit aangeven zodat we toch weten waar jij je inspiratie weghaalt;).

13. Sanneke80

Sanneke80

Lid geworden:
    6 jan 2016
    Ik kon idd wel eindeloos door gaan om inspiratie bronnen op te noemen. Ik kon onmogelijk alle inspiratiebronnen opnoemen, dan was ik nu nog bezig ;) Misschien haalt iemand wel inspiratie uit de afbeelding op een melkpak of het sprookjesbos of uit een spelletje mikado of of... :D :D :D

Het leuke aan een pol is juist dat je door andere mensen weer op ideeen gebracht kunt worden, dus ik zeg kom maar op! :p

Waar ik zelf inspiratie opdoe of ideeen van krijg?

Uit boeken, you tube kanalen (bijv. AGA international aquascaping contest) en natuurlijk het fotoalbum van jullie hier!

Wat ik ook erg leuk vind is om me te laten verrassen. Laatst had ik stenen op marktplaats bij iemand vlak in de buurt gekocht. Ik pak er dan een paar en ga daar wat mee rommelen en dan ontstaat er vanzelf wel iets. Soms koop ik bijv. een stuk spiderwood bij de LFS en heb ik daar meteen een beeld bij hoe ik het wil toepassen. En wat als ik hem op zijn kop zet? Dan kan een boom met wortels ineens een boom met takken worden :D Dat vind ik tof om te doen.

14. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Is ook alleen als opbouwende kritiek bedoeld John, Ik vind AF al bijna 13 jaar onmisbaar voor zowel de beginnende alsook de (ver) gevorderde aquarioot!

15. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    Jaa.. dit forum en google afbeeldingen.

Maar dan kijk ik voornamelijk naar wat de vissen nodig hebben en niet naar de inrichtingen.

De inrichting doe ik meer uit t hoofd.

Ik koop wat hout/stenen en planten en ik begin en kijk wel waar ik uit kom.

16. TS
    TS
    jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Beste leden,
    Er zijn nog 2 mogelijkheden toegevoegd aan de poll;).

17. Cédric Vleminckx

Cédric Vleminckx

Lid geworden:
    18 dec 2015
    Dan even mijn stemmen aanpassen;).

Edit. aangepast.

18. TS
    TS
    jessicapilon

Lid geworden:
    12 feb 2011

Ik had dit ook wel zo opgevat hoor;).

19. Mondeo

Mondeo

Lid geworden:
    7 nov 2012
    Rechtstreeks uit de natuur ik kijk altijd naar slootjes en waterpartijen.

20. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Eigenlijk is mijn antwoord dat ik mijn ideeën haal uit zoveel bronnen als ik maar kan vinden.

Als ik dan toch mijn twee belangrijkste inspiratiebronnen zou moeten noemen, dan zijn dat bakken van anderen en de natuur zelf.

Ik hoop in mijn aquarium iets te realiseren dat ergens in de vrije natuur daadwerkelijk zou kunnen bestaan.
    aar ik realiseer me terdege dat dit binnen de beperkte ruimte van een aquarium eigenlijk niet mogelijk is.
    Èn bovendien ongewenst, want wat je in een gemiddelde kubieke meter Amazone vindt is ècht niet wat je in je woonkamer wilt zien).

Ik probeer daarom dit op een aantrekkelijke manier te benaderen door het werkelijke volume te verlagen èn het aantal vissen en vissoorten daarin te verhogen.
    En om een bruikbaar idee te krijgen over hoe dat er dan uit zou kunnen zien kijk ik graag naar hoe anderen het hebben geprobeerd.
    Ik heb daarnaar gekeken binnen mijn aquariumvereniging, bij vrienden en bekenden, bij beurzen, in aquariumwinkels, op aquariumfora en op andere plekken op internet.

Onlangs heb ik eigenlijk mijn basisprincipe logelaten.
    Na een paar jaar streven naar een evenwichtig bestand van Zuid-Amerikaanse planten en dieren heb ik geaccepteerd dat dit me niet gaat lukken.

Met name qua planten bleek dit niet te gaan lukken.
    Vele latino-plantjes zijn inmiddels verschenen en weer verdwenen, de Aziaten (Cryptocoryne undulata, Nymphoides sp. Taiwan, Vallisneria asiatica) en afrikanen (Aponogeton longiplumulosis) bleven het toch beter doen. De Hydrocleis nymphoides legde het af tegen de N. sp. Taiwan, en de Limnobia laevigatum tegen Salvinia natans.
    Ik wil de Limnobium nog een kans gaan geven, misschien mag een Sagittaria-soort het nog opnemen tegen de crypto's, maar de Aponogeton blijft zéker, Nymphaea zenkeri 'Red' gaat mijn tweede solitair worden en misschien komt er zelfs ook nog een Nymphoides aquatica bij.
    Tsja, mooie plannen, maar voorlopig zal ik eerst maar eens proberen de blauwalgen eronder te krijgen.

Qua vissen kon ik vooral voor bovenin geen geschikte soort vinden.
    Sinds een goede week zwemt daar nu een school van 9 Melanotaenia boesemani var. 2 (als het goed is een wat kleiner blijvend ras).
    Ik denk erover onderin een harem Tateurndina ocellicuda los te laten, maar misschien ga ik ook het overgebleven vrouwtje Mikrogeophagus ramirezi toch nòg een nieuwe partner geven. En ook is nog niet uitgesloten dat ik van mijn 2 Laetacara dorsigera (waarschijnlijk 2 mannen) een groep ga maken.

Hoort dit bericht inmiddels eigenlijk thuis onder "visbestand voorleggen"?
    Zal ik het dan maar daarheen kopiëren?

In ieder geval vind ik persoonlijk dat het óók hier thuishoort.

21. D@nny H

D@nny H

Lid geworden:
    20 feb 2016
    ik verzin zelf de inrichting en kijk eerst wat er te koop is , mooi hout en stenen, planten koop ik via internet en neem wat ik mooi vind en past bij de visjes.
    regelmatig verplaatst ik wat. ben eigenlijk nooit klaar :br:

22. Esthersvisjes

Esthersvisjes

Lid geworden:
    14 aug 2016
    Ik kijk altijd in slootjes, beekjes en riviertjes als ik de kans heb. Voor de inrichting van mijn aquariumpje heb ik heel veel op Youtube gekeken naar onderwaterfilmpjes van sloten, meertjes etc.

23. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    De bakken van Mascha&Ivo en foto's van de natuurlijke habitat van de vissen die ik wil houden zijn altijd een inspiratie. Voor mijn zoutwater project zijn de nexodos reef (a.k.a. Arc Lagoon) van Nexodos en de Bommie reef van Yano mijn grootste inspiratie. Ik zou die twee bakken zeker opzoeken op Google als je even de tijd heb, het is echt de moeite waard!

24. JDS

JDS

Lid geworden:
    26 nov 2016
    Zet het neer zoal ik het leuk vindt. Ik moet er naar kijken.

25. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Ik snuister veel rond op internet en natuurlijk op het forum maar toch geef ik er dan wel zelf mijn eigen toets aan of doe ik een mengeling van verschillende ideeen.

Paddy.K.1966 vindt dit leuk.
  26. Sjac

Sjac

Lid geworden:
    19 jul 2017
    Op youtube heb je soms ook mooie videos het heet aquascaping, voor iedereen die een goede inrichting zoekt dit is zeker een aanrader!

Cornelius vindt dit leuk.
  27. Roy1986

Roy1986

Lid geworden:
    17 jan 2017
    Ik gebruik vaak google voor inspiratie maar over het algemeen geef ik er toch mijn eigen twist aan.

28. Cidaan

Cidaan

Lid geworden:
    16 sep 2011
    Ja inderdaad. Ik verzin ook vaak zelf het één en ander.

29. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Ik ben doorlopend, onder andere op internet, op zoek naar alle denkbare combinaties van planten en dieren.
    Maar goed, het is inderdaad uiteindelijk mijn eigen smaak die bepaalt welke combinaties ik onderzoek.
    En ik ben natuurlijk ook degene die bepaalt wat er in mijn bak komt, en wat niet.

Daarom ligt het ook aan mij als een bepaalde combinatie niet goed blijkt te werken.
    En zo kamp ik op dit moment met 3 achteraf niet erg gelukkige keuzes.

Ten eerste heb ik een aquarium tweedehands overgenomen met een 3D-achterwand, en heb ik die achterwand - hoewel ik zag dat die aan de zijkanten niet goed aansloot - in het aquarium gehouden. Het gevolg daarvan zal ik verderop in deze post beschrijven.

Ten tweede heb ik - geleid door mijn financiële op dat moment - ik dat aquarium ingericht met een bodem van goedkoop zand van de |Gamma.
    Zand is zand, dacht ik. Maar al direct bleek dat van dit zand maar een klein gedeelte ècht neersloeg en de rest in het water bleef rondzweven. Na een waterverversing was mijn bak dagenlang troebel en ook na elke voederbeurt stoof het behoorlijk in de bak.
    Om te beginnen kregen mijn planten nauwelijks licht, waardoor een behoorlijk deel afstierf. En vervolgens hebben, doordat de planten niet konden groeien en er wèl organische afvalstoffen waren, de blauwalgen hun kans schoon gezien.
    Ik heb sindsdien al vele tegenoffensieven ingezet: grote waterwissels, veelvuldig afzuigen en planten van snelle groeiers als zoals waterpest, maar na elke actie zijn de blauwalgen de eersten die zich herstellen.

En ten derde heb ik, om de algengroei te temperen, de als zeer goede algeneter geldende algeneter Ameca splendens (hooglandkarpertje) in de bak gebracht.
    Inderdaad, fantastische algeneters, ze eten zelfs van de blauwalg. Maar in de natuur wonen ze nèt iets kouder dan mijn bak, bij de hogere temperatuur worden ze behoorlijk hyperactief en vergrijpen ze zich regelmatig aan de vinnen van langzamere vissen. Mijn kwintet "Blue Dwarf"-maanvissen heeft het tegen hen afgelegd, en ook andere vissen hebben er last van.

Mijn eerste grote probleem op dit moment is de slechte bodem. En het tweede is de aanwezigheid van de Ameca splendens, die vrijwel elk nieuw bestand onmogelijk maken. De enige oplossing die ik kan bedenken is een vrij radicale:
    1) een op de achterwand aansluitende achterwand maken (van piepschuim, tegellijm en epoxy-hars)
    2) alle dieren uitvangen en in een noodhuisvesting (speciekuip) plaatsen, behalve de Ameca splendens
    3) alle planten in de noodhuisvesting plaatsen
    4) water in speciekuip(en) overbrengen, zoveel mogelijk hout en steen in noodhuisvesting plaatsen
    5) bodemmateriaal verwijderen en weggooien
    6) nieuw filterzand in het aquarium plaatsen
    7) met hout en stenen een grens maken tussen hogere (achterin) en lagere (voorin) bodem
    8) overig hout, stenen en andere materialen plaatsen
    9) planten terugplaatsen
    10) water aanvullen
    11) vissen) behalve A. splendens) terug plaatsen

Sowieso houdt de ingrijpendheid van deze operatie me tegen, maar ook de kosten ervan zal ik ook op de een of andere manier moeten opbrengen.

Totdat dat gelukt is modder ik maar en beetje aan .....

30. Altispinosa

Altispinosa

Lid geworden:
    26 mei 2011
    Heb je een foto van die bak Paddy want daar ben ik eerlijk gezegd wel benieuwd naar.
    Het is een heel karwei dat klopt kan ik je verzekeren ik heb het ook gehad met andere zand en ik ben blij dat ik er alles uit gegooid heb en zie nu het resultaat.
    Want je krijgt er iets moois voor terug dat staat als een paal boven water.
    Die A splendens ik neem aan dat dat een Betta mannetje is ?
    Bedoel je nu dat je een achterwand gaat maken en die tegen de bestaande 3D achterwand gaat lijmen ?