Poll van 9 mei 2017: Hoevaak pompt jouw filter het water rond?

Hoevaak pompt jouw filter het water rond?

• 1x

Stemmen: 0 0,0%
  • 2x

Stemmen: 7 6,7%
  • 3x

Stemmen: 12 11,5%
  • 4x

Stemmen: 24 23,1%
  • 5x

Stemmen: 21 20,2%
  • 6x

Stemmen: 16 15,4%
  • 7x

• 8x

• 9-10x

Stemmen: 14 13,5%
  • vaker dan 10x

Stemmen: 10 9,6%

• Total voters
    104
TS
jessicapilon

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
53
Maar ik zou het èchte filtervolume per uur wel eens willen weten, want als ik zo in mijn bak kijk zie ik het er niet vanaf .....

Emmer erbij en meten en uitrekenen wat je dan per uur eruit krijgt zou ik zeggen;)

Lid geworden
6 okt 2007
Leeftijd
53
Hmmm ..... als het wèl klopt dan heb ik binnen een kwartier een groot probleem .....

(Grapje hoor, ik snap best dat je de emmer water weer terug in de bak kunt gooien. Of in de afvoer om er gelijk een waterwissel van te maken)

Lid geworden
23 mei 2018
Leeftijd
37
Voor onze Aquatlantis Fusion 150 (netto ong. 400 liter) hebben wij 1x eheim 1200XL en 1x Eheim 1200XLT welke beiden 1700 l/u bruto doen.
Dat zou dus 8,5x de bak bruto zijn.
Netto ga ik uit dat ze ongeveer de helft doen dus 4x de bak.

Lid geworden
16 feb 2014
Leeftijd
47
JBL Cristalprofi e902, bruto 900 L/h dus netto iets van 450 L/h.
Op een bak van 190 liter pompt hier de inhoud dus ruim 2 x per uur door het filter.

NicoleE

AquaForum Donateur
Lid geworden
27 jul 2013
Op bruto 80 liter, netto schat ik 70 liter. Draait een tetra ex600+ op, dus 630 liter per uur.
Dat wordt dan met een leeg filter zonder slangen 9 x per uur. "Vuil" filter met slangen -50% (?) is 4,5 keer per uur. Geloof er niks van, is volgens mij echt minder.

RichD1011

AquaForum Donateur
Lid geworden
3 dec 2015
Leeftijd
24
7000L per uur bij de midders, opvoerpomp vanuit bioloog.

bij de Malawi's 2x 1050L/U, 2maal potfilter

Lid geworden
17 jan 2017
Leeftijd
33
180L bruto (+- 150L netto) 1000L/u pomp(intern filter). Dus 6.7 keer per uur. Met verlies in debiet zal het in praktijk ongeveer 5x zijn.

Lid geworden
16 jan 2019
op mijn Fusion 100 wat netto 188 is ong heb ik 2x JBL e902 welk zonder massa 900 liter doet en met 450 dus intotaal 2x 450 liter p uur is 900 liter is dus 900/188 = 4,78 x mijn bak. laten we dan naar 4 afronden.
Op mijn 75 liter heb ik een JBL e702 welk 700 l per uur doet 350 netto en een superfish Aqua XL welk 500 liter per uur 250 netto maakt samen 600 liter dus 600/75 = 8x mijn bak :D beetje overkill haha

Xaro

AquaForum Donateur
Lid geworden
9 aug 2012
op mijn 240 ltr draait een 900 l/h pomp. Veel verlies zit daar niet op want de pomp staat in een biobloc en moet maar 25 cm omhoog pompen.
Op mijn 120 ltr draait een Fluval 306, dus die zal er per uur de bak inhoud wel een keer of 3/4 doordraaien.

Lid geworden
3 sep 2018
Leeftijd
31
Aan de 200 L heb ik als voornaamste filter hangen een JBL e902 (900 L/h) en voor wat extra mechanische filtratie een Aquaclear 20 (378 L/h).

Lid geworden
3 mrt 2018
Leeftijd
22
180L aquarium, stromingspomp doet 1000L/u (bruto) en buitenfilter doet 1400L/u bruto. Dus netto waarschijnlijk 10 keer per uur.

Lid geworden
16 dec 2013
Heb op me +/- 400L bak nu 2x een Eheim pro 4 600 en komt nog een Eheim Pro 4 250 bij. Bij elkaar 3450 l/u dus z'n 8,5 de bak per uur :)

Lid geworden
16 dec 2013
Nodig , misschien niet. Maar ik hou van een kraakheldere bak zonder zweefvuil :)

De pro 4 250 gebruik ik alleen voor fijn filtering ( vol met fijne matten en filterwatten ) en de skimmer hangt er aan. Daarbij hangen aan de 600 varianten nog een externe CO2 reactor en externe verwarming :)
Stroming word dus afgeremd en gebruik grotere uitstromers zodat het geen golfslagbad is :)

TS
jessicapilon

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
53
Ik vindt ook dat vrij veel leden een flinke filter gebruiken aangezien men vaak zegt dat 1 tot 1,5 x de inhoudt (netto) van de bak voldoende filtering oplevert.

Lid geworden
12 jun 2019
Ik doe het altijd met een stuk minder inderdaad en hou het op netto 1,5x de inhoud. Wel besteed ik altijd veel aandacht aan de inhoud van mijn filter zodat deze genoeg biologische capaciteit heeft en gebruik ik een apart voorfilter voor de mechanische filtering. Een standaard uitrusting, zoals deze van de fabrikant af komt zal je bij mij niet terug vinden.

Lid geworden
12 nov 2018
Leeftijd
36
ongeveer netto 300l
2x eheim 350 4 , dus 2100l/uur volgens de doos.
dat maakt dan 2100/300 : 7x ?

Visjes hebben veel honger + stel dat ene het begeeft heb ik er nog een andere draaien. Safety first :D

Lid geworden
16 dec 2013
Vind het vooral zonde van je geld om zo te overcapaciteiten.
niet alleen de aanschaf, maar ook de extra stroomkosten ect.

maargoed ieder zijn ding uiteraard!
Het is een hobby dus mag geld kosten vind ik :) Daarbij erger ik me kapot aan zweefvuil in me bak + krijg altijd complimenten bij huiskeuring dat het water kraakhelder is :)

RichD1011

AquaForum Donateur
Lid geworden
3 dec 2015
Leeftijd
24
Het is een hobby dus mag geld kosten vind ik :) Daarbij erger ik me kapot aan zweefvuil in me bak + krijg altijd complimenten bij huiskeuring dat het water kraakhelder is :)
tuurlijk! maar ik heb op een bak van +/- dezelfde grootte 2x Eheim pro 4+ 350 maarook geen zweefvuil te bekennen (behalve net na het voeren dan :))
Nu is iedere bak anders natuurlijk, maar je kan het ook zoeken in de opbouw van je filter en de stroming in je bak ect.

Lid geworden
16 dec 2013
tuurlijk! maar ik heb op een bak van +/- dezelfde grootte 2x Eheim pro 4+ 350 maarook geen zweefvuil te bekennen (behalve net na het voeren dan :))
Nu is iedere bak anders natuurlijk, maar je kan het ook zoeken in de opbouw van je filter en de stroming in je bak ect.
Opbouw van beide filters is opzicht het zelfde 2 mandjes met Eheim Subsrat pro en 1x Bio mech en gewoon de witte mat en blauw voorfilter mat :)
Qua stroming 1 schuin op de voorruit gericht en de andere blaast over de achterwand :)

TS
jessicapilon

jessicapilon

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
12 feb 2011
Leeftijd
53
Niet alleen de hoeveelheid water wat erdoor stroomt is belangrijk maar ook de inhoudt van de filter(pot). Bij meer inhoudt kan er meer substraat in wat alles weer ten goede komt.

Aqua(s)chat-room
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
  • jessicapilon:
    Erg mooi Lex
  • Crash:
    Moest wel een verhoging maken onder het fornuis, maar kon de met dezelfde plint van het keukenblok afwerken.
  • TonHageraats:
    Die paar cm kan net het gemak zijn.
  • Crash:
    Ja scheelt wel, blad is nu 95,5cm hoog. Hoger gaan ze niet, maar hoeft ook niet.
  • Crash:
    De kraan is echter niet standaard. Vond de standaard kraan lelijk, heb er zelf maar eentje gekocht. Normaal mogen ze deze niet monteren ivm garantie. Handig als je die gasten persoonlijk kent. Plaatsen ze het gewoon voor je. :D
  • TonHageraats:
    Scheelt weer.
  • jessicapilon:
    Crash zei:
    De kraan is echter niet standaard. Vond de standaard kraan lelijk, heb er zelf maar eentje gekocht. Normaal mogen ze deze niet monteren ivm garantie. Handig als je die gasten persoonlijk kent. Plaatsen ze het gewoon voor je. :D
    Ik dacht dat dat een biertap was:D:D
  • jessicapilon:
    Op die standaard keukens zitten natuurlijk normaliter goedkope kranen
  • jessicapilon:
    deze oogt luxe moet ik zeggen
  • Crash:
    Zat best wel een goed merk kraan standaard bij, maar vond rvs kleur niet mooi en was geen mengkraan.
  • TonHageraats:
    Ik ga eens even wat doen, Laters.
  • Crash:
    Ik ga zo ook maar eens wat doen. :zwaai:
  • jessicapilon:
    Middag allen
  • JohnL1978:
    goedemorgen :)
  • JohnL1978:
    Hey naamgenoot :)
  • jessicapilon:
    Middag John
  • JohnT:
    Goedemiddag
  • Chat Bot:
    JohnT has left the room.
  • jessicapilon:
    Avond allemaal
  • Jordy:
    avond!
  • Jordy:
    Hoe is het met iedereen
  • Jordy:
    IS er iemand die mij wellicht kan adviseren?
  • RicardoDimm:
    Experts aanwezig?
  • Jordy:
    Ik heb een grote ton met zand van een kennis gekregen, iemand tips om die makkelijk te kunnen schoonmaken (het zand)
    Jordy: Ik heb een grote ton met zand van een kennis gekregen, iemand tips om die makkelijk te kunnen...
    Bovenaan