Polypterussen paren?

T

Thomass

Guest
Hoi iedereen, ik heb 4 Polypterussen in mijn bak zwemmen. 3 Endlicheri en 1 ornatipinnis. Nu is de ornatipinnis de Endlicheri aan het versieren; stalken, veel bij hem/haar in de buurt zijn, de andere 2 wegjagen bij de Endlicheri en met zijn kop tegen de kop van de Endlicheri schudden( hij schud met zijn kop heen en weer tegen de kop van de Endlicheri) nu heb ik gelezen dat als de Polypterussen dit gedrag vertonen ze willen paren. Maar kunnen 2 soorten met elkaar paren?; Endlicheri en ornatipinnis? Ook is de Endlicheri een onderkaaksoort en de ornate een bovenkaaksoort
 
Ornatipinnis zoekt ook continu aandacht en beide hebben ze hun stekels helemaal opgezet en bijten ze de andere 2 behalve elkaar
 
Update: het vrouwtje is zojuist bevrucht door het mannetje, hoe lang houd het vrouwtje de eitjes bij zich?
 
Het vrouwtje ligt ook al vanaf de bevruchting stil en bewegingloos op de bodem. Wat ik eigenlijk wil weten is;
1. Hoe lang houd ze de eitjes bij?
2. Hoe groot zijn de eitjes en hoe zien ze eruit?
3. Legt ze de eitjes ook ergens op of laat ze die gewoon los en ze drijven ergens naartoe via de stroming?
 
Is er niemand die het weet of vind iedereen dit een nutteloze vraag ?
 
Ik vind het een hele interessante ontwikkeling maar weet er geen klote van af en vermoed net als Rich, dat er maar vrij weinig mensen zijn die er ervaring mee hebben
 
Ah oke, dan wacht ik af. Raar dat er niks op internet te vinden is hierover
 
Ik heb iets gevonden maar snap niet wat hiermee bedoelt word;

De vrouw blijft bewegingloos liggen als de man met zijn anaalvin de eileider van de vrouw stimuleert, de ongeveer 300-1000 vrijkomende eitjes opvangt, bevrucht en weer loslaat. Dit proces herhaalt zich meerdere dagen

Snapt iemand wat ze hiermee willen zeggen? En vooral het zinnetje; en weer loslaat’ betekend dat dat ze de eitjes meteen een minuut na bevruchting afzet?
 
Zoals ik het interpreteer bevrucht de man de eitjes waarna de eitjes losgelaten worden (zijn het vrijleggers?) en dat de vrouw dus meerdere dagen achter elkaar eitjes heeft en bevrucht worden en losgelaten worden
 
Zoals ik het lees; Mannetje kietelt het vrouwtje met de vin bij zijn poepgat, vrouwtje schiet de eieren door het gekietel, mannetje vangt ze op om ze meteen te bevruchten en ze laat gaan en dan weer verder gaat met kietelen voor de volgende lading. Rare beesten :DD Gewoon maar eens rustig op stoel erbij gaan zitten en kijken wat er gebeurd als vrouwtje dood stil ligt. Ben benieuwd.
 
Oke, ik zie nog steeds niks🤷🏻‍♂️ Ik zou ook niet weten hoe de eitjes eruit zien😅
 
Dus het mannetje is degene die de eitjes afzet ergens op?
 
Het zijn wel vrijleggers denk ik
 
Heb een filmpje gezien op YouTube dat iemand allemaal losse eitjes verspreid over de hele bodem uitvangt
 
Ik ben alleen bang dat ik het net mis en de pauwogen ermee vandoor gaan, als ik wist dat de eitjes bijvoorbeeld 24 uur na bevruchting gelegd zouden worden ga ik 24 uur na de bevruchting voor de bak zitten maar ik weet niks😅
 
Vrouwtje ademt wel wat zwaarder en wiebelt een beetje met haar achterlichaam zoals der staart
 
Alleen 4 polypterussen en 3 pauwogen
2 meter aquarium

Aja...
En je weet hoe groot de vissen worden? :stars:

Kweken (of kruisen) lijkt me allesbehalve aan de orde eerlijk gezegd.
 
Aja...
En je weet hoe groot de vissen worden? :stars:

Kweken (of kruisen) lijkt me allesbehalve aan de orde eerlijk gezegd.

Ik ben op dit forum gekomen om informatie te krijgen over de kweek van deze dieren.... niet om beoordeeld te worden op mijn aquarium
 
Ik ben op dit forum gekomen om informatie te krijgen over de kweek van deze dieren.... niet om beoordeeld te worden op mijn aquarium

Top! Deze reactie maakt duidelijk dat je goed genoeg weet hoe groot je dieren worden.
En dat je dus wel beseft dat je ze te kort doet. :thumbs: We begrijpen elkaar.

En zoals ik al zei: kweken is niet aan de orde in jouw geval. (Verschillende soorten waarvan je niet weet in hoeverre ze kruisen, overbezetting, veel te kleine bak en foute medebewoners.)

Misschien wil jij niet beoordeeld worden op jouw manier van dieren houden maar dat maakt het niet ok om deze dieren samen in een bakje van 2 meter te droppen...
Dus ik zal je verder niet lastig vallen maar volgens mij mag (zelfs moet) het gezegd worden dat dit gewoon een schrijnend geval van dierenmishandeling is imho. Dan moet je al helemaal niet beginnen fantaseren over kweken vind ik persoonlijk.
Jammer voor deze mooie dieren.
 
Top! Deze reactie maakt duidelijk dat je goed genoeg weet hoe groot je dieren worden.
En dat je dus wel beseft dat je ze te kort doet. :thumbs: We begrijpen elkaar.

En zoals ik al zei: kweken is niet aan de orde in jouw geval. (Verschillende soorten waarvan je niet weet in hoeverre ze kruisen, overbezetting, veel te kleine bak en foute medebewoners.)

Misschien wil jij niet beoordeeld worden op jouw manier van dieren houden maar dat maakt het niet ok om deze dieren samen in een bakje van 2 meter te droppen...
Dus ik zal je verder niet lastig vallen maar volgens mij mag (zelfs moet) het gezegd worden dat dit gewoon een schrijnend geval van dierenmishandeling is imho. Dan moet je al helemaal niet beginnen fantaseren over kweken vind ik persoonlijk.
Jammer voor deze mooie dieren.

Zulke reacties komen helaas vaker voor op dit forum, ook toevallig is dat het altijd willem666 is die dit soort reacties plaatst en ervoor zorgt dat er nooit een normaal en goed antwoord komt op de vraag van de starter. Zelfs dat een Nederlandse aquarium-youtuber gesproken heeft over dit forum en precies hetzelfde zegt als wat ik zeg; als iemand een vraag zijn er altijd van die wijsneuzen die zeggen dat dit niet goed is en dat niet goed is..... als iemand een vraag heeft wilt diegene niet beoordeeld worden op zijn manier van vissen houden.
 
Ik denk dat het dus vrijleggers zijn gezien je info op andere media, en vrijleggers leggen direct tijdens het bevruchten dus niet 24 uur later ofzo, en eitjes zijn altijd ronde balletjes, gezien het formaat van je vissen zijn het dus geen kleine balletjes
 
Zulke reacties komen helaas vaker voor op dit forum, ook toevallig is dat het altijd willem666 is die dit soort reacties plaatst en ervoor zorgt dat er nooit een normaal en goed antwoord komt op de vraag van de starter. Zelfs dat een Nederlandse aquarium-youtuber gesproken heeft over dit forum en precies hetzelfde zegt als wat ik zeg; als iemand een vraag zijn er altijd van die wijsneuzen die zeggen dat dit niet goed is en dat niet goed is..... als iemand een vraag heeft wilt diegene niet beoordeeld worden op zijn manier van vissen houden.
:DD:DD

Weet je hoe groot je vissen worden?
Wanneer ik dierenmishandeling zie vind ik het inderdaad noodzakelijk dat er melding van gemaakt wordt. Als dat al niet mag gezegd worden.
Waarom zou je dan nog tips geven hoe ze te kweken??
:stars:
 
Ik denk dat het dus vrijleggers zijn gezien je info op andere media, en vrijleggers leggen direct tijdens het bevruchten dus niet 24 uur later ofzo, en eitjes zijn altijd ronde balletjes, gezien het formaat van je vissen zijn het dus geen kleine balletjes

Kijk dat is een antwoord, bedankt nicolientje.

Ik wacht nog even af aangezien de vissen dit meerdere keren herhalen dus nog veel kans
 
Je kan het ook tonen, hé Tomass?

Laat je bak anders eens zien zodat we kunnen zien hoe goed de vissen gehuisvest zitten...
 
:DD:DD

Weet je hoe groot je vissen worden?
Wanneer ik dierenmishandeling zie vind ik het inderdaad noodzakelijk dat er melding van gemaakt wordt. Als dat al niet mag gezegd worden.
Waarom zou je dan nog tips geven hoe ze te kweken??
:stars:


Wat ik en ook die jongen van youtube zei was;

Als iemand een vraag heeft stelt hij die vraag omdat er onduidelijkheid is en wilt diegene antwoord op die vraag, vervolgens krijgt diegene alleen maar reacties van; dit is niet goed, dat is niet goed. Maar dat is niet wat de vraag was/is
 
Je kan het ook tonen, hé Tomass?

Laat je bak anders eens zien zodat we kunnen zien hoe goed de vissen gehuisvest zitten...

Ik heb niet gevraagd of mijn vissen goed gehuisvest zijn, ze zijn wel goed gehuisvest maar heb ik het niet over gehad ik vroeg alleen wat over paring
 
Ik weet dat de poly’s groot worden ze worden ongeveer 70 cm in aquaria en mn diepte is 75 cm en dat duurt nog lang voordat ze zo groot zijn+ wie heeft gezegd dat ik ze over 15 jaar nog heb?
 
@ topic starter:

We zijn inmiddels 2021 en gelukkig zijn er meer dan voldoende aanwijzingen en inzichten aangaande hoe men met vissen dient om te gaan.
Ook de factor gezond verstand in combinatie met jezelf kritische vragen durven stellen...dan zouden bepaalde topics overbodig worden.
Het is dan ook niet gek dat lieden reageren op een vissen-forum, en ze dus wel vraagtekens plaatsen bij bepaalde (mis)toestanden.
 
@ topic starter:

We zijn inmiddels 2021 en gelukkig zijn er meer dan voldoende aanwijzingen en inzichten aangaande hoe men met vissen dient om te gaan.
Ook de factor gezond verstand in combinatie met jezelf kritische vragen durven stellen...dan zouden bepaalde topics overbodig worden.
Het is dan ook niet gek dat lieden reageren op een vissen-forum, en ze dus wel vraagtekens plaatsen bij bepaalde (mis)toestanden.

Mijn vissen hebben niks tekort, genoeg ruimte, genoeg schuilplaatsen, genoeg waterwissels, genoeg filtratie en genoeg voer.

Ik weet heus wel wat ik aan het doen ben
 
ook toevallig is dat het altijd willem666 is die dit soort reacties plaatst

You give me too much credit!
:petjeaf:

Zelfs dat een Nederlandse aquarium-youtuber gesproken heeft over dit forum en precies hetzelfde zegt als wat ik zeg; als iemand een vraag zijn er altijd van die wijsneuzen die zeggen dat dit niet goed is en dat niet goed is

Zoals @oostijnoo aangeeft kan je zoiets verwachten wanneer je een vraag stelt op een forum waarop ook dierenliefhebbers zitten.
Ik heb gewoon gevraagd of je weet hoe groot je vissen worden (remember?). En dat volstond om je op je defensieve paardje te tillen.

Want ik heb je vraag beantwoord: kweken is niet aan de orde gezien je combinatie van soorten en je te krappe huisvesting.

wie heeft gezegd dat ik ze over 15 jaar nog heb?

Niemand inderdaad.
Laat dat nu net mijn punt zijn: Waarom koop je ze dan? :S:stars::stom:
Om er enkele jaren naar te kijken en ze dan door te verkopen of te dumpen?
Een dier koop je voor het leven, dat zijn geen producten die je doorgeeft als je er geen plek meer voor hebt. Als je een hond koopt is dat toch ook niet totdat hij volgroeid is? Helaas wel in de praktijk.. Asielen zitten vol. En de beken zwemmen ook vol afgedankte vissen....

Begin je me te begrijpen of heb je nog meer uitleg nodig?
 
Mijn vissen hebben niks tekort, genoeg ruimte, genoeg schuilplaatsen, genoeg waterwissels, genoeg filtratie en genoeg voer.

Ik weet heus wel wat ik aan het doen ben

Mooi dat je waterhuishouding op orde is.
De beschikbare ruimte in de bak...gaan we beter niet over discuteren.

Dat je “heus wel weet wat je aan het doen bent”...dat dus duidelijk niet. Je bent doodleuk vissen aan het kruisen.
Soortvervuiling, doelbewust hybriden aan het produceren.
Dieren welke kunnen kruisen zet je NOOIT bij elkaar.
 
Dieren die kunnen kruisen zet je NOOIT bij elkaar

Wat is dat nou weer voor zin? Guppen kunnen ook kruisen, dus die mogen ook niet bij elkaar?
 
Terug
Bovenaan