Wat is er nieuw

Pomp Eheim pro 2 geeft steeds minder stroming

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kimmeeh
  • Startdatum Startdatum
K

Kimmeeh

Guest
Mijn Tweedehands Eheim Professional 2 filter geeft steeds minder stroming. Ik heb de invoer onder water hangen. De uitvoer hangt erboven. Dat is zo'n horizontaal opgehangen buis met gaatjes zodat er straaltjes op t water landen.

Als ik de pomp net aanzet dat gaat hij als een gieter. Na een minuut wordt het gieten druppelen. De slang vanuit de filter lijkt geen luchtbellen te tonen. Het buisje is maar voor de helft gevuld met water. (De gaatjes zitten onderin de buis)

het filter maakt geen raar geluid.
Enig idee waar ik moet beginnen met oplossen?

Filterwatten die te strak of klem zitten? Knik in de buis? Het klinkt wat stom, maar je zal niet de eerste zijn 🙂
Slangen ook niet (te) vies?

Heb je de slangen schoon?
Heb je hem open gehad?

zit er misschien een blaadje ofzo voor de aanzuig opening?
die valt er voor weg als het filter uit wordt gezet en wordt dan weer aangezogen zodra het filterweer draait.
daardoor eerst goede stroming, daarna wordt die minder.

Een blaadje,?? tegen een instroom van 8 cm?

Draait de rotor wel?

Bertus zei:
Een blaadje,?? tegen een instroom van 8 cm?

euhhhh? 8 cm filter wil ik ook wel 🙂

Maar uitstroom is een buis met gaatjes Bertus 🙂

Diesel1610 zei:
Filterwatten die te strak of klem zitten? Knik in de buis? Het klinkt wat stom, maar je zal niet de eerste zijn 🙂

Had ik beide afgelopen dagen.. met mijn Eheim 2213 dan..
Teveel vast filtermateriaal in de pot, 1 kleine handje eruit, extra laagje watten erbij.. probleem opgelost.
Zag ik net dat de doorstroming weer prut was.. bleek er ditmaal een halve knik in de slang 😉

@Wally75. Nee, dat heb ik bekeken. Zitten trouwens ook nog geen planten in de bak 🙂

@Bertus. ja, ik heb hem open gehad. En bijgevuld met spul dat bestemd is voor eheim filters. De slangen zijn in ieder geval doorzichtig. Ze zijn niet smetteloos, maar zeker niet verstopt.

@Diesel: Knik in de buis niet, misschien te strak koolstof toegevoegd. Ik ga hem open maken en wat minder hard aanduwen.

Bedankt allemaal voor t antwoord.

er zijn ook aqua planten met grotere bladeren Bertus.

kellemes zei:
Diesel1610 zei:

Had ik beide afgelopen dagen.. met mijn Eheim 2213 dan..
Teveel vast filtermateriaal in de pot, 1 kleine handje eruit, extra laagje watten erbij.. probleem opgelost.
Zag ik net dat de doorstroming weer prut was.. bleek er ditmaal een halve knik in de slang 😉

Ook ik heb het gehad, 20 min aan het vloeken en oplossing was simpel 🙂

Ja,dat is waar. maar dan aan 1 kant,he.

Foto,laat eens zien wat je doet.

Teveel materiaal misschien.
Waarom kool?

Zitten de rubbertjes op alle bakken?

EN, kijk ook naar het witte rubberen balletje,of dat niet versleten is.
Dan sluit hij het gat af.

Of,hou de uitstroom in een emmer,dat hij doorloopt.
Dan terug doen.

rubbertjes,witte balletjes en het gat afsluiten.....

Gaat lekker bertus ? 😛

Weet er alles van.
Als je er 5 hebt staan,en 3 in reserve onderdelen.

Zit er nog niet zo lang in ,hoor.

Het is echt heel stom....

Ik heb er een verwarming bij, maar dacht dat ik die niet nodig had, vanwege bodemverwarming. (Ik durf bijna niet verder te gaan.)
Dus in een zakje dat zakje en onder een van de sluitclips geklemd. Ja, tuurlijk lucht in t filter.

Oh nee, gelukkig is dat niet t hele verhaal. Nu ga ik alsnog de boel open maken.

- Kool omdat ik mijn bak opstart met nieuw kienhout
- rubbertjes aan de bovenkant van de pijpjes wel. moet t ook op de onderkant? Daar zit niks
- Rubberen balletje, moet dat erin? Wat doet dat ding? Heb het eruit gehaald.

Bah. Hoe doen jullie dat, als die pomp uit is geweest, en open. Dan zit er geen water in de aanvoerslang. Zuig je dan de afvoerslang aan? De pomp op het filter lijkt niets te doen.

Kimmeeh zei:
Bah. Hoe doen jullie dat, als die pomp uit is geweest, en open. Dan zit er geen water in de aanvoerslang. Zuig je dan de afvoerslang aan? De pomp op het filter lijkt niets te doen.
Zo doe ik het wel ja.. aanzuigen, werkt prima.

Vies!

Maar jullie hulp was waardevol! Er zat iets voor t gat binnen in t filter. Hij loopt weer als een zonnetje 🙂

Alleen boven op de bakjes. (1 onder kop).

Waar zit die verwarming? in hhet filter?

Balletje alleen als hij versleten is. is tegen terug stroming.

Ja verwarming zit in het filter.
Zitten twee stekkers aan en een meetdingetje en een afleesschermpje.
Ik bedacht dat de andere stekker voor t verwarmen was

Kimmeeh zei:
Vies!

Maar jullie hulp was waardevol! Er zat iets voor t gat binnen in t filter. Hij loopt weer als een zonnetje 🙂

Je moet de slang ook in een zak houden,dan loopt hij vol.
Duim erop,en laag houden in de emmer,duim eraf,en LOPEN.

Maar, hij doet het weer.
Wat heb je nu geleerd????

Altijd eerst vragen op aquaforum 🙂

Zit er nou een verwarming in?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan