Wat is er nieuw

Pomp erg vies

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Goedemorgen,

Het valt mij op dat mijn pomp(eheim pro 3e)altijd erg vies is.
Ik maak hem ongeveer 4 keer per jaar schoon, maar is dan serieus vies van binnen,
Het vreemde is dat ik haast geen vis in de bak heb, 2 gewone vissen en 3 algen eters.
Moet nog steeds nieuwe vissen kopen, maar ben meer een planten man.
De bak is 200 liter.

Gebruik je filterwatten voordat het water door je filtersubstraat gaat?

Als je 3 algeneters pleco's zijn is het opzich niet zo gek, maar inderdaad filterwatten er in scheelt al een hoop, al moet je die er ook af en toe vernieuwen.

Misschien bedoelt ie dat er nog vis bij mag ondanks planten.

Als je 4x per jaar je filter moet schoonmaken, is er toch niets aan de hand? Van planten komen ook organische resten af, en dan nog van de (zelfs al zijn het er weinig) vissen. Als je filter lekker blubberig is en prut bevat, zijn je bacteriën tevreden an actief. En zo hoort het ook. Ik zou niets veranderen!

Het valt mij op dat mijn pomp(eheim pro 3e)altijd erg vies is.
Ik maak hem ongeveer 4 keer per jaar schoon, maar is dan serieus vies van binnen,
Is er een speciale reden waarom je dit 4x per jaar doet, verminderde doorstroom misschien?

Als je 4x per jaar je filter moet schoonmaken, is er toch niets aan de hand? Van planten komen ook organische resten af, en dan nog van de (zelfs al zijn het er weinig) vissen. Als je filter lekker blubberig is en prut bevat, zijn je bacteriën tevreden an actief. En zo hoort het ook. Ik zou niets veranderen!
Dit. Plantenafval kan nog best veel bruine smurrie geven. Microben zetten al het "eetbare" om in filterdrab. Daar zit van alles en nog wat in. Het is niet per se als afval te beschouwen, al kan het wel de associatie wekken met poep o.i.d.. 🙂 Vooral niet te fanatiek wegpoetsen allemaal want "schoon" staat in een filter niet gelijk aan gezond.

Je zou eens kunnen ruiken aan je filtermateriaal. Grote kans dat het een beetje een "aardse" lucht heeft. En dan weet je dat het systeem goed werkt. Ik vind het altijd wel lekker ruiken eigenlijk. 😀

Ik heb begrepen van een expert, een zekere John uit Grunn, dat eierballen ook een heerlijk aroma hebben. 😉😀
Tja ik moet zeggen dat een eierbal anders ruikt dan het filter Andre 😉

Wat vervolgens niet weghaald dat de meeste hun eigen bak niet ruiken kunnen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan