Wat is er nieuw

Pomp het veel stroming en bubbels?

I_love_vissen

Member
Lid geworden
28 mei 2022
Leeftijd
20
Ik heb een pomp van EHEIM (pick up 160) die best vel veel stroming geeft en veel bubbel. Nu vroeg ik me af is dit heel erg ? op het water is een laag met allen maar kleine bubbeltjes te zie en overal in het aquarium zijn ook allemaal bubbels aan het rond dwarrelen. Ik heb er nog geen vissen in maar die gaan er morgen wel in. De stroming is ook best hefti, ik heb er best veel kleine slakjes in maar als ie voor de pomp op het glas zijn gaat hun huisje alle kanten op. En ik zie de slakken ook overal en nergens zweefen. Is dit wel goed voor mijn vissen want ben bang dat hun straks ook alle kanten op getrokken worden door de stroming of misschien te veel bubbels in het aquarium hebben?

ik heb neon tetras, (kleine) guppys en een algeneter

weet iemand misschien of dit allemaal wel kan? Laat het me asjeblieft weten dat help me erg 🙂

Ik zou even een foto plaatsen van het geheel. Dan krijgen de forumleden een beter beeld wat kan helpen bij een reactie.

Geeft dit een beter beeld?

ja je kan ze ook uit zetten allen er moetten toch wel wat van die bubbels zijn?

Hoelang draait de bak zonder vissen? Dat slangetje is niet noodzakelijk. Waterbeweging door filter zorgt ook voor zuurstof.

morgen precies 3 weken maar veel langer wachten kan ik denk ik ook niet want mijn tijdelijke plantjes in het andere aquarium beginnen dood te gaan
Hoelang draait de bak zonder vissen

Ja ik gebruik modder planten voeding dat is dus een soort van zand maar dan met voeding voor de planten er in

Ik denk dat je bijvoorbeeld een voedingsbodem bedoeld? Maar ik zou je toch ook vloeibare plantenvoeding adviseren en/of poeders waarbij je een stockoplossing kunt maken.

Volgens mij kun je het debiet instellen
ja ik heb hem nu op zen laagst maar best wel veel golven nog maar dat is denk ik ook beter tegen algengroei (hoop ik) en zuurstof hebben ze ook nodig toch?

Oké bedankt voor de tips ik hoop dat men vissen het niet te erg vinden die golven 😂

ja ik heb hem nu op zen laagst maar best wel veel golven nog maar dat is denk ik ook beter tegen algengroei (hoop ik) en zuurstof hebben ze ook nodig toch?
Elk aquarium heeft wel wat algen. Maar onderhoud, waterwissels, waterwaardes controle helpt tegen algen door goed te monitoren en waar nodig bijsturen van bijvoorbeeld fosfaat en nitraat. CO2 kan ook helpen maar daar zou ik me trouwens ook goed inlezen.

En niet alleen dat, inlezen, meelezen op het forum zal jou ook helpen. Voordat je vissen aan wilt schaffen zou ik even advies vragen. Verschillende mensen op het forum kunnen ook daarbij heel goed helpen.

Succes alvast gewenst.

Ik heb een pomp van EHEIM (pick up 160) die best vel veel stroming geeft en veel bubbel. Nu vroeg ik me af is dit heel erg ? op het water is een laag met allen maar kleine bubbeltjes te zie en overal in het aquarium zijn ook allemaal bubbels aan het rond dwarrelen. Ik heb er nog geen vissen in maar die gaan er morgen wel in. De stroming is ook best hefti, ik heb er best veel kleine slakjes in maar als ie voor de pomp op het glas zijn gaat hun huisje alle kanten op. En ik zie de slakken ook overal en nergens zweefen. Is dit wel goed voor mijn vissen want ben bang dat hun straks ook alle kanten op getrokken worden door de stroming of misschien te veel bubbels in het aquarium hebben?

ik heb neon tetras, (kleine) guppys en een algeneter

weet iemand misschien of dit allemaal wel kan? Laat het me asjeblieft weten dat help me erg 🙂
Dit gaat voor je vissen geen probleem opleveren hoor👍👍

Laatst bewerkt door een moderator:
Slangetje eraf halen dan blaastie geen lucht meer
meestal zit er een afsluiter op waarmee je de hoeveelheid lucht kan doseren.
een klein beetje extra zuurstof is voor de vissen primma

En je kunt je planten al meteen in je bak zetten. Daarmee hoef je niet te wachten tot je bak is ingedraaid, sterker nog: die helpen met je bak in te draaien.
Wat de stroming betreft: je kunt vaak de uitstroomopening draaien. Door de uitstroom (bijvoorbeeld) tegen de achterwand te laten komen, breekt de straal en heb je veel minder beweging.

Eerlijk gezegd gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar een buitenfilter omdat je meer ruimte in de bak hebt dan en meer opties qua filtermedia.. Als de planten het goed doen, krijgen voldoende voeding en goed licht, zul je na een tijdje als de bak in balans is minder algen hebben. Wat veel mensen op het forum gebruiken is een druppeltesten koffertje. Daarmee kun je beter monitoren dan met een teststrip.

Een voorbeeld met wat informatie.
https://www.aquabak.nl/aquarium-waterwaarden/

Nergens voor nodig die bubbels, als je voldoende planten in je bak heb is er voldoende zuurstof in je water, hier heb ik 13 bakken en in geen enkele bak bubbels
Ben ik met je eens en ik heb ze ook niet en het is inderdaad overbodig als je zorgt dat je oppervlak iets beweegt.

Ja ik gebruik ook hp druppel test heb ik net ook gedaan allen hij is best hoog. Hij is nu 9/8,5 dit is volgens mij echt best hoog

ik heb de planten er ook al 3 weken in en die groeien best goed (ik heb niet super veel planten maar ze groeien goed dus ze worden groter)

Dan denk ik dat je druppeltest verouderd is waardoor de juiste waardes niet meer doorkomen, druppeltests zijn na opening beperkt houdbaar omdat het reageert op zuurstof

Dan denk ik dat je druppeltest verouderd is waardoor de juiste waardes niet meer doorkomen, druppeltests zijn na opening beperkt houdbaar omdat het reageert op zuurstof
O dat zou best kunnen denk ik ik heb hem al best lang denk wel half jaartje

Er staat een houdbaarheidsdatum ergens op de doos.
Maar ook dat zegt niet alles want de inhoud van die flesjes reageert met zuurstof na opening waardoor ze vaak al eerder verouderd zijn dan dat de datum op de verpakking aangeeft

Gebruik je plantenvoeding? En ik zou minimaal 4 weken wachten met vissen
Ik heb mijn aquarium nu 4 weken staan is het water dan veilig ? En zouden ze er dan in kunnen

Ik zou dan even het water testen op NO3 en NH3/NH4 en bij goede cijfers voorzichtig beginnen met vissen plaatsen. Maar normaal gesproken heb je met 4 weken een goede basis.

Laatst bewerkt:
Oké en wat als je niet van die test dingen hebt? 😂

Dan kun je vragen of je lfs je water kan testen. Of een (colombo, is de beste) testkoffer aanschaffen. geen strips, die zijn onnauwkeurig.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan