Pomp hoeveel ltr/uur voor oa waterwissels


G

GCJ

Guest
[SUP]Wij hebben een bak van 325ltr, 96ltr, 60ltr en nu nog 30ltr. Daar wisselen we doorgaans zo'n 50% per week. Soms voeren we het water rechtsreeks af, soms via een kuip van ongeveer 45ltr wanneer we de bodem afhevelen / schoonmaken. [/SUP]

[SUP]Daar gebruiken we nu een intern filter van juwel voor (op papier 600ltr/uur, opvoerhoogte zal rond de 50cm zijn ongeveer). Dat gaat best langzaam. [/SUP]

[SUP]Omdat we minder tijd kwijt willen zijn aan de waterwissels, plus omdat een goede universele pomp handig kan zijn wanneer er water in onze kelder staat, willen we een pomp aanschaffen. Het wordt een Eheim universeel pomp. We twijfelen alleen nog tussen 1200 ltr/uur (opvoerhoogte ongeveer 2m) en 2400 ltr/uur (opvoerhoogte ongeveer 3,5m).[/SUP]

[SUP]Iemand een idee of de kleinere zou voldoen ook voor het leegpompen van een kelder (ongeveer 1m a 1.25m beneden begane grond), of dat met de grote in 2x knipperen met de ogen je aquarium leeg is (oftewel, grote overcapaciteit)? [/SUP]

1200 of 2400 ltr/uur, het zijn maar getallen voor mij. Laat zich voor mij lastig vertalen naar wat dat is in de praktijk, en kan er ook weinig over vinden op youtube.
 
Ik zou sowieso de grootste nemen. Dan hoef je je nooit af te vragen of je pomp het wel redt. Overcapaciteit is altijd fijn.
Opvoerhoogte 3,5 m is wel zo fijn voor de kelder. Zodat het debiet ook nog redelijk is bij het leegpompen.

Ik vraag me alleen af: waarom heb je uberhaupt een pomp nodig bij het leeg laten lopen. Via de hevelwerking zou dat toch behoorlijk snel moeten gaan?
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Voor de normale waterwissel hangen we inderdaad die oude interne juwelpomp op de goede hoogte in de bak, laten die 5sec draaien en laten de bak daarna via hevelwerking rustig leeglopen tot het goede punt. Geeft ook de tijd om ondertussen licht onderhoudwerk te doen hier.
Evengoed zou het fijn kunnen zijn dat af en toe iets te versnellen.

De voornaamste reden is hier wanneer we water uit die tussenbak moeten hebben, bij schoonmaken filter of afhevelen bodem. Door het gebrek aan hoogteverschil moeten we dan echt pompen, en dat gaat enorm traag. Dan moet je telkens een behoorlijke tijd wachten voor die bak weer bijna leeg is en je weer verder kan.

De kelder zou een eventuele gunstige bijkomstigheid zijn. Tot nu toe hebben alleen de buren het af en toe, maar ook ons kan het zo een keer gebeuren hier.

Dank je voor je advies. Ik dacht zelf ook de 2400, maar twijfelde of dat misschien erg overdreven zou zijn.
 

Terug
Bovenaan